ساعت طلایی برای درمان سکته مغزی

به گزارش هنجس بلاگ، این دارو ها هنگامی بیشترین تاثیر را دارند که در کوتاه ترین زمان ممکن است پس از رخ دادن سکته مغزی استفاده شوند.

ساعت طلایی برای درمان سکته مغزی

شایع ترین نوع سکته مغزی ناشی انسداد شریان های خون رسان به مغز بوسیله لخته های خونی است و در این نوع سکته مغزی درمان زودرس با دارو های حل کننده لخته می تواند اندازه آسیب و ناتوانی ناشی از این بیماری را محدود کند، اما این درمان باید به اصطلاح در یک دوره یا ساعت طلایی انجام گردد.

درمان زودرس با تزریق دارو های حل کننده لخته خون از نوع فعال کننده های بافتی پلاسمینوژن (tPA) که لخته های خون را حل می نماید، می تواند جریان خون به مغز را دوباره برقرار کند.

این دارو ها هنگامی بیشترین تاثیر را دارند که در کوتاه ترین زمان ممکن است پس از رخ دادن سکته مغزی استفاده شوند- و این مدت یا دوره طلایی عموما تا 4/5 ساعت پس از سکته مغزی است. اما اگر بیش از 4/5 ساعت از وقوع سکته مغزی گذشته باشد، روشن نیست که این دارو ها چقدر می توانند موثر باشند. در واقع یک ساعت اول پس از سکته مغزی- ساعت طلایی- برترین هنگام برای تزریق این دارو ها است.

نکته مهم پیش از استفاده از این دارو ها انجام اسکن مغزی است تا تشخیص سکته مغزی از نوع ایسکمیک یا انسدادی (ناشی از اختلال خونرسانی به دلیل انسداد رگ ها) تایید گردد. دلیل لزوم انجام سی تی اسکن مغز این است که اگر سکته مغزی از نوع هموراژیک (ناشی از پارگی رگ های مغز و خونریزی) باشد، دادن این دارو ها می تواند خونریزی مغزی را بدتر کند.

علائم هشداردهنده سکته مغزی

برای اینکه بتوان به موقع از این دارو ها استفاده کرد، باید علائم هشداردهنده سکته مغزی را شناسایی کنید. برای به یادآوردن علائم هشداردهنده سکته مغزی می توانید از تست FAST بهره ببرید که از حروف اول چهار کلمه تشکیل شده است:

صورت Face:لبخند بزنید و ببنید آیا یک طرف صورت تان پایین می افتد.

بازو ها Arms: هر دو بازویتان را بالا ببرید و ببینید آیا یک بازوی تان پایین می افتد.

سخن گفتن Speech: یک عبارت کوتاه را بگویید و ببینید آیا دچار لکنت می شوید یا حرف زدنتان عجیب می گردد.

زمان Time: اگر پاسخ به هر یک از موارد بالا مثبت است، فورا به اورزانس زنگ بزنید و زمان آغاز علائمتان را یادداشت کنید.

توجه داشته باشید که در درمان سکته مغزی دقیقه ها هم اهمیت دارند. باید هر چه زودتر خودتان را به مرکز درمانی برسانید که امکانات درمانی سکته مغزی را داشته باشد و و به این ترتیب بخت دریافت درمان حل کننده لخته خون را در صورتی که سکته مغزی ایسکمیک یا انسدادی داشته باشید، پیدا می کنید.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: فرادید
انتشار: 22 فروردین 1402 بروزرسانی: 22 فروردین 1402 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3909

به "ساعت طلایی برای درمان سکته مغزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساعت طلایی برای درمان سکته مغزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید