این 9 خواص عجیب لبو سرماخوردگی را درمان می نماید!

به گزارش هنجس بلاگ، لبو سرشار از ویتامین سی و آنتی اکسیدان است و خواص ضدالتهابی دارد به همین دلیل یکی از برترین مواد غذایی برای درمان سرماخوردگی است. در میان انواع بیماری های شایع در فصل پاییز و زمستان، سرماخوردگی یکی از متداول ترین ها است. برای پیشگیری یا درمان سرماخوردگی، پیش از هر چیز باید به فکر تقویت سیستم ایمنی بدن خود باشید. میوه ها، سبزیجات و خوراکی های مختلفی را می توانید برای سرماخوردگی در رژیم غذایی خود قرار دهید که یکی از موثرترین آنها، لبو یا ریشه چغندر قرمز است که جزو سبزیجات پاییزی است. در این مقاله از در به آنالیز خواص و فواید لبو یا چغندر قرمز برای سرماخوردگی می پردازیم.

این 9 خواص عجیب لبو سرماخوردگی را درمان می نماید!

ارزش غذایی لبو

اگر چه لبو جزو سبزیجات شیرین به شمار میرود ولی کالری کمی دارد. اما این فقط یکی از است. این سبزی خوشرنگ سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای بدن است. تا جایی که این سبزی، تقریبا تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج بدن را تا حدی در خود دارد. مواد مغذی و ریز مغذی های موجود در 100 گرم لبوی پخته شده، از قرار زیر است:

  • کالری: 44
  • پروتئین: 1/7 گرم
  • چربی: 0/2 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • ویتامین C: شش درصد از احتیاج مصرف روزانه
  • فولات: 20 درصد احتیاج مصرف روزانه
  • ویتامین B6: سه درصد از احتیاج مصرف روزانه
  • منیزیم: 6 درصد از احتیاج مصرف روزانه
  • پتاسیم: 9 درصد از احتیاج مصرف روزانه
  • فسفر: 4 درصد از احتیاج مصرف روزانه
  • منگنز: 16 درصد از احتیاج مصرف روزانه
  • آهن: 4 درصد از احتیاج مصرف روزانه

در کنار این ها، لبو به شکل پخته و خام بعلاوه سرشار از نیترات و رنگدانه های معدنی است که ترکیبات گیاهی مهمی برای ارتقای سلامت بدن هستند.

خواص و فواید لبو برای درمان سرماخوردگی

برای درمان سریع سرماخوردگی و آنفولانزا چی بخوریم؟ خواص لبو در طب سنتی از قدیم، شناخته شده بوده است و از لبو که ریشه گیاه چغندر قرمز است، به شکل های مختلف برای پیشگیری و و استفاده می شده است، تا جایی که گفته می گردد خواص لبو برای سرماخوردگی بیش از برای درمان سرماخوردگی به عنوان یک بیماری ویروسی است. در ادامه به آنالیز فواید لبو برای سرماخوردگی خواهیم پرداخت.

1- خواص لبو برای تقویت سیستم ایمنی بدن

حتما می دانید که هر چه سیستم ایمنی بدنتان قوی تر باشد، در مقابل انواع بیماری ها، مخصوصا بیماری های با منشأ ویروس، مقاومت بیشتری نشان می دهد. لبو یکی از منابع مهم و حاوی ویتامین C، پتاسیم، بتاکارون و آنتی اکسیدان های مفید برای بدن است که می تواند مثل یک سد در برابر بیماری های ویروسی عمل کند. لبو پخته برای سرماخوردگی و لبو خام برای سرماخوردگی، هر دو می توانند با عفونت های ویروسی ناشی از سرماخوردگی مبارزه نمایند.

2- خواص لبو برای تسکین التهاب

یکی از واکنش های طبیعی بدن در مقابل بعضی بیماری ها، واکنش های التهابی است. لبو با مدیریت التهاب های مرتبط با بیماری سرماخوردگی، می تواند علائم این بیماری را کاهش دهد. اگر در هنگام سرماخوردگی علائمی مثل تورم، درد و قرمزی را در نواحی مختلف بدن از جمله گلو و چشم ها و … تجربه می کنید، می توانید با مصرف لبو این علائم را تا حد زیادی کاهش دهید.

3- خواص لبو برای درمان عفونت

چغندر قرمز یا لبو، یکی از منابع مهم بتاکارون و بتائین است. این آنتی اکسیدان قوی و مهم، با حفاظت از ارگان های مختلف بدن، می تواند با انواع عفونت ها مقابله کند. اگر در دوران سرماخوردگی، دچار عفونت هایی در ناحیه گلو یا دستگاه تنفسی شدید، خوردن لبوی پخته یا آب لبو می تواند مثل یک داروی قوی عمل کند و این عفونت ها را از بین ببرد و را تسکین دهد.

4- خواص لبو برای تب

هر چند لبو جزو سبزیجات با گوشت زیاد است اما آب زیادی هم دارد. آب لبو می تواند سطح مایعات بدن را افزایش دهد. در زمان های قدیم، مردم با مصرف لبو، تب را کاهش می دادند و به عنوان یک درمان طبیعی برای سرماخوردگی و ناشی از آن، استفاده می کردند.

لبو می تواند با تنظیم دمای بدن و افزایش تعریق، تعادل حرارتی بدن را به وجود آورد. در نتیجه این سبزی مفید برای سرماخوردگی، مثل یک خنک نماینده و تنظیم نماینده حرارت بدن عمل می نماید. با مصرف لبو می توانید حرارت بدن را به محیط انتقال دهید که این امر با افزایش تعریق و حفظ دمای مناسب بدن، انجام می گردد.

5- خواص لبو برای سرفه

آیا لبو برای سرفه خوب است؟ بله. لبو جزو سبزیجات مفید برای تسکین و و سرفه خشک است. مواد مغذی موجود در لبو، با کاهش عوارض التهابی، حلق و گلو را آرام می نمایند و خاصیت آرامش بخشی لبو می تواند به درمان سرفه یاری کند.

6- کاهش مدت سرماخوردگی با مصرف لبو

لبو هم مثل شلغم، حاوی آنتی بیوتیک های ارگانیک و طبیعی است که با کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی بدن، تسکین درد گلو و سرفه و بعلاوه درمان عفونت های ناشی از سرماخوردگی، طول دوره سرماخوردگی را کاهش دهد. خوردن یک تا 2 وعده لبوی خام یا پخته در دوران سرماخوردگی می تواند علائم ناشی از این بیماری را تا حد زیادی کم نموده و هر چه زودتر، علائم سرماخوردگی را از بین ببرد.

7- لبو و برطرف دردهای بدنی ناشی از سرماخوردگی

یکی از عوارض و نشانه های سرماخوردگی، احساس درد و ضعف در بدن، به ویژه در استخوان ها و عضلات است. لبو جزو سبزیجات با محتوای پتاسیم بالا است و با خواص آرامبخش و مسکنی که دارد، می تواند دردهای عضلانی را از بین ببرد.

علاوه بر این، التهاب ناشی از سرماخوردگی را که موجب بروز درد می گردد، می توان با مصرف لبو تسکین داد. چون آنتی اکسیدان های موجود در لبو، جریان خون را در بدن افزایش می دهند و این امر می تواند به تقویت ماهیچه ها یاری نموده و به عنوان یک روش طبیعی و بدون خطر برای کاهش دردهای عضلانی شناخته گردد.

8- خواص لبو برای درمان سردرد و آبریزش بینی

لبو یکی از منابع مهم فولات، فیبر و بتالین است. ترکیب این مواد مغذی می تواند به خاصیت ضد التهابی لبو یاری نموده و برای درمان و کاهش دردهای ناشی از سرماخوردگی مثل، گوش درد، گلو درد و حتی آبریزش بینی موثر باشد.

9- افزایش انرژی بدن با مصرف لبو

حتما شما هم وقتی سرما می خورید، احساس می کنید که انرژی کافی برای انجام بسیاری از کارها و فعالیت های روزمره را ندارید. لبو دارای میزان زیادی کربوهیدرات است.

علاوه بر این، نیترات موجود در چغندر قرمز، با مصرف آن، به انرژی تبدیل شده و به خاطر فرم گیاهی که دارد، هضم آن مخصوصا در دوران سرماخوردگی آسان است. لبو با اکسیژن رسانی به ارگان های بدن، می تواند انرژی مورد احتیاج بدن را تا حد زیادی تامین کند و کمتر احساس خستگی، کسلی یا بی حالی کنید.

روش های مصرف لبو برای سرماخوردگی

همان طور که گفته شد، در فصل پاییز و زمستان از خواص لبو خام برای سرماخوردگی، خواص لبو پخته برای سرماخوردگی و خواص آب لبو برای سرماخوردگی، می توانید نهایت بهره ببرید.

لبو پخته

شما می توانید لبو را به صورت پخته شده مصرف کنید. در این صورت 3 تا 4 عدد لبوی میانه شسته شده (درسته یا خرد شده) و میزانی آب (به ازای هر لبو، حدود 1 لیوان آب) را روی حرارت بگذارید و به مدت 2 تا 3 ساعت بپزد. اگر عجله دارید، می توانید لبوها را در زودپز بپزید و بعد لبوهای پخته شده را همراه با عسل یا بدون عسل، دارچین و کمی آبلیمو بخورید. سایر را می دانید؟

در صورت تمایل می توانید ، و را از فروشگاه های به روش های خرید یا اینترنتی بخرید.

آب لبو برای سرماخوردگی

مصرف آب لبو برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. می توانید آبی که لبو را در آن پخته اید، در یا یا حتی بهره ببرید. یا اینکه لبو و دیگر سبزیجات را در مخلوط کن بریزید و آب آن بگیرید و بنوشید. اگر زمان کافی برای پختن لبو ندارید می توانید با گرفتن آب لبوی خام و مصرف آن، از خواص لبو برای سرماخوردگی بهره ببرید.

لبو خام برای سرماخوردگی

لبو را به صورت خام می توانید به قطعات ریز یا برش های باریک درآورید و در سالاد بریزید و مصرف کنید. بعلاوه می توانید لبو را رنده کنید و روی سالاد بریزید یا در انواع سوپ یا همراه با مواد میانی از آن بهره ببرید.

دمنوش لبو

می توانید با پودر لبو ()، تفاله لبوِ، چیپس لبو () یا حتی لبو های تازه خرد یا رنده شده، دمنوش درست کنید. کافی است هر کدام از فرآورده های لبو را با میزانی آب جوش در یک قوری بریزید و روی کتری با آب در حال جوش بگذارید. حدود 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا دمنوش آماده گردد. سپس دمنوش یا چای لبو را با عسل یا نبات به صورت گرم، میل کنید.

برای خرید می توانید از فروشگاه های به روش های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

سوالات متداول درباره خواص لبوی خام و پخته برای سرماخوردگی

آیا لبو برای سرماخوردگی خوبه؟

بله. لبو یکی از سبزیجات مفید و حاوی انواع مواد مغذی و ریزمغذی برای درمان سرماخوردگی است. لبو با تقویت سیستم ایمنی، کاهش سردرد، گلودرد، سرفه، دردهای عضلانی، التهاب، کاهش مدت دوران سرماخوردگی و … می تواند به عنوان داروی خانگی و طبیعی سرماخوردگی به کار برود.

لبو برای تب خوب است؟

لبو مثل یک تنظیم دمای بدن با افزایش تعریق، تعادل حرارتی بدن را به وجود آورد. بنابراین لبو مثل یک خنک نماینده و تنظیم نماینده حرارت بدن عمل می نماید و آب موجود در آن، می تواند تب را کم کند.

برای درمان سرماخوردگی چقدر لبو بخوریم؟

مصرف یک یا 2 وعده لبو به شکل های مختلف مثل لبوی پخته، لبوی خام، آب لبو و چای یا دمنوش لبو می تواند طول دوره سرماخوردگی را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 28 مهر 1403 بروزرسانی: 28 مهر 1403 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 4021

به "این 9 خواص عجیب لبو سرماخوردگی را درمان می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این 9 خواص عجیب لبو سرماخوردگی را درمان می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید