سُکانداران سریال های رمضان را بیشتر بشناسید

به گزارش هنجس بلاگ، در میدان رقابت سریال های رمضانی، نام دو کارگردان حرفه ای و باسابقه، به همراه یک کارگردان کم تجربه تر به چشم می خورد که هر سه با ساخت آثار ملودرام به تلویزیون آمده اند.

سُکانداران سریال های رمضان را بیشتر بشناسید

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، تلویزیون در شب های رمضان 1400، سریال های احضار، یاور و بچه مهندس 4 را در حال پخش دارد که به ترتیب توسط علیرضا افخمی، سعید سلطانی و احمد کاوری کارگردانی شده اند.

رعد و برق بهروز افخمی هم که فقط یک قسمت فرصت پخش پیدا کرد تا پس از کنار کشیدن این سریال از ماراتن رمضان، تعداد سریال های رمضانی در روزهای کرونا به عدد سه برسد.

ایسنا در ادامه این گزارش، مروری دارد بر کارنامه کارگردان هایی که سکان راهنمایی سریال های رمضانی سال جاری به آنها سپرده شده است.

علیرضا افخمی ماه رمضان سال جاری با سریال احضار به تلویزیون آمده است.

از این کارگردان به واسطه ساخت سریال او یک فرشته بود در رمضان 1384 به عنوان پایه گذار گونه یا ساختار ماورایی در تلویزیون یاد می گردد.

او یک فرشته بود با بازی مرحوم حسن جوهرچی، مریم کاویانی، بهاره افشاری، ثریا قاسمی و رضا توکلی در زمان پخش مورد استقبال مخاطبان نهاده شد. افخمی پس از سریال او یک فرشته بود، پنجمین خورشید و پنج کیلومتر تا بهشت را هم در ژانر ماورایی و به عنوان سریال های مناسبتی ماه رمضان ساخت.

بهاره افشاری که در سریال او یک فرشته بود در نقش شیطان ظاهر شده بود، با این سریال به بیننده معرفی گردید، همان طور که پریناز ایزدیار پس از بازی در نقش یک روح در سریال پنج کیلومتر تا بهشت، به مخاطب تلویزیون شناسانده شد تا در ادامه ایفاگر نقش های مهمی در سریالی مانند شهرزاد یا فیلم های سرخ پوست و ... باشد.

افخمی با تاکید بر تکرارِ این تجربه، در سریال احضار بار دیگر به سراغ بازیگران جویای نام رفته است؛ آزمونی که تا اینجا بیشتر به نظر می رسد به خطا رفته باشد؛ چراکه بازیگران انتخاب شده برای نقش های اصلی احضار، تا امروز چندان از سوی مخاطب با اقبال روبرو نشده اند.

افخمی در میان کارنامه سریال های رمضانی اش که بیشتر به تولیدات ماورایی معطوف بوده، یک سریال طنز مناسبتی را هم کارگردانی نموده است؛ او سریال کمدی زیرزمین را در ماه رمضان سال 85 برای تلویزیون ساخت.

این کارگردان علاوه بر اینکه نویسنده بعضی آثار خودش مثل سریال در حال پخش احضار و نیز سریال پنج کیلومتر تا بهشت بوده است، در سریال های دیگر همچون اغما (سریالی ماروایی با موضوع شیطان ـ ساخته سیروس مقدم)، روز حسرت و سریال وفا از ساخته های محمدحسین لطیفی نیز به عنوان نویسنده حضور داشته است.

با چنین کارنامه ای، می توان علیرضا افخمی را در زمره کارگردانان و نویسنده های مناسبتی ساز قرار داد که البته علاوه بر این ها، در سریال های زیادی در پشت صحنه فعالیت داشته و نامش با سریال های زیادی در دو دهه اخیر گره خورده است.

بهروز افخمی برادر علیرضا افخمی، قرار بود ماه رمضان سال جاری با سریال رعد و برق آنتن شبکه پنج سیما را در اختیار داشته باشد اما این سریال به دلیل آنچه از سوی سازندگان مسائل فنی خوانده شد، پس از پخش یک قسمت آن هم با تاخیر، از کنداکتور پخش شبکه پنج حذف شد. به این ترتیب شبکه تهران سال جاری در میدان رقابت شبکه ها بر سر سریال های رمضانی حضور ندارد.

احمد کاوری که سال جاری بچه مهندس را پس از ساخت سه فصل از علی غفاری گرفت، در سال های اخیر با دو سریال وارش و شرم شناخته می گردد. وارش سریالی تاریخی ـ درام است که در سال 98 پخش شد؛ این سریال داستانش در شمال روایت می شد و البته چندان هم بی حاشیه نبود. اعتراض جمعی از گیلانی ها به محتوای سریال و درخواست نماینده این استان در مجلس برای توقف پخش، از حاشیه هایی بود که کاوری در دو سال قبل با آن دست و پنجه نرم کرد.

سریال شرم ـ دیگر ساخته این کارگردان ـ سال گذشته به روی آنتن رفت. شاید برجسته ترین اتفاقی که شرم را در ذهن ها ماندگار کرد، آخرین حضور مرحوم سیروس گرجستانی در قاب تلویزیون بود که البته کامل هم به انتها نرسید. زنده یاد گرجستانی در حالی که هنوز نقشش در شرم به انتها نرسیده بود، بر اثر سکته قلبی از جهان رفت؛ سیاوث طهمورت در ششمین قسمت از سریال، به جای او مقابل دوربین رفت و با رخصت از همکار فقید خود، نقش گرجستانی را ادامه داد. طهمورث عنوان نموده بود که دلش نمی آمده جای مرحوم گرجستانی را بگیرد اما مجبور شده است که شخصیت عزیز آقا را در این سریال به یاد او زنده کند.

با این همه کاوری اکنون بچه مهندس4 را روی آنتن شبکه دو دارد. سه فصل قبل این سریال را علی غفاری کارگردانی نموده است که سال 99 ، سینمایی جنگی تک تیرانداز را برای روایت فتح ساخت. غفاری درباره علت ادامه ندادن ساخت بچه مهندس گفته بود، که به دلیل طولانی شدن نگارش فیلمنامه و زمان بندی پیش آمده، امکان حضورش در این کار منتفی شده است.

اما کاوری، سازنده فعلی بچه مهندس، علاوه بر کارگردانی، بازیگری هم می نماید و تا به امروز در چندین پروژه سینمایی و تلویزیونی از جمله فیلم های ارتفاع پست حاتمی کیا و اتوبوس شب پوراحمد به عنوان بازیگر حضور داشته است.

سعید سلطانی کارگردان نام آشنایی تلویزیون، سال جاری با سریال یاور که از شبکه سه پخش می گردد، به استقبال رمضان رفته است.

او نویسنده و کارگردان سریال پرمخاطب پس از باران است؛ مجموعه ای که با گذشت بیش از دو دهه از پخش، همچنان در شبکه ها تکرار می گردد و مخاطب هم دارد.

خانه ای در تاریکی، لبه تاریکی، سال های برف و بنفشه، شکرانه (ماه رمضان سال86)، مامور بدرقه (ماه رمضان سال87)، ستایش1و2و3 و بوم وبانو از جمله ساخته های تلویزیونی این کارگردان هستند.

سلطانی که در سه فصل از سریال ستایش، داریوش ارجمند را با کاراکتر مرد سنتی ایرانی مقابل دوربین خود می دید، در یاور نیز بار دیگر بار نقش اصلی داستان را بر دوش این بازیگر حرفه ای گذاشته است تا شخصیتی با همان مختصات مردسالارانه را ایفا نماید. زهرا سعیدی، پرویز فلاحی پور، محمد حاتمی، ارسلان قاسمی، شبنم فرشاد جو و فقیه سلطانی از دیگر بازیگران سریال یاور هستند.

همچنین با حذف رعد و برق از آنتن شبکه تهران، این شبکه پخش سریالی دیگر از سعید سلطانی با نام شکرانه را هم شروع کرد. سلطانی سریال مناسبتی شکرانه را در سال 86 ساخت و پوریا پورسرخ، حسن جوهرچی، فرهاد قائمیان و مریم کاویانی در آن بازی کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 خرداد 1400 بروزرسانی: 9 خرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3090

به "سُکانداران سریال های رمضان را بیشتر بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سُکانداران سریال های رمضان را بیشتر بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید