شکل جدید از نذرهایی که اجر دنیوی آن را همان اول می گردد دید

به گزارش هنجس بلاگ، جشنواره مردمی نذر کتاب با هدف جمع آوری و ساماندهی کتاب های بدون استفاده شهروندان در شهرستان فسا اجرا شده است.

شکل جدید از نذرهایی که اجر دنیوی آن را همان اول می گردد دید

به گزارش خبرنگار از ، نذر بیانگر ارزش های دینی، اجتماعی، و فرهنگی زیبایی به منظور همکاری، هماهنگی، انسجام و اعتلای جامعه است.

این سنت حسنه، از زمان های گذشته در ادیان الهی، به ویژه دین اسلام وجود داشته است. در ایران نیز بعضی افراد به مناسبت های مذهبی وعده های غذایی مختلفی را در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار می دادند و این رسم تا کنون نیز در میان ایرانیان باقی مانده است.

انواعی از نذر ها در ایران وجود دارد مانند نذر قیمه، شکر پلو، عدس پلو، شربت، در کنار این نوع نذر ها بعضی افراد نیتی متفاوت تر از آنچه که در عرف جامعه وجود دارد مانند نذر خون و نذر اشتغال برای ایجاد کارگاه به منظور ایجاد شغل و کاستن بیکاری را مورد توجه خود قرار می دهند.

یکی از این نذری های متفاوت نذر کتاب است، که در آن غذای روح مردم تأمین می گردد. در این نوع نذر با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، کتاب ها دست به دست می گردد و به گسترش فرهنگ و افزایش آگاهی یاری می نماید. جشنواره مردمی نذر کتاب فسا نمونه ای از این نوع نذر های متفاوت است که از سال 1394 شروع شده است.

شهرستان فسا با بیش205هزار نفر جمعیت 8 کتابخانه فعال، 2 کتابخانه در حال راه اندازی و 4 طرح در مرحله ساخت دارد.

محمد حسین فیروزی رئیس اداره کتابخانه های عمومی فسا در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: مرحله اول و دوم جشنواره مردمی نذر کتاب فسا طی سال های 1394 و 1395 برگزار گردید و مرحله سوم این جشنواره نیز از آبان شروع و در 22 بهمن سال جاری به خاتمه می رسد.

او بیان نمود: در دوره اول و دوم در مجموع بیش از 20 هزار جلد کتاب به کتابخانه ها اهدا شد که نه تنها کتابخانه های عمومی بلکه کتابخانه مساجد، مدارس و زندان ها را نیز تغذیه نموده و در دوره جدید تا به امروز بیش از 5 هزارو 150 جلد کتاب به ارزش تقریبی 600 میلیون ریال به جشنواره اهدا شده است.

فیروزی توضیح داد: هدف اصلی این جشنواره ارتباط و شناخت بیشتر شهروندان با کتابخانه ها است، که می تواند سرشروعی برای ارتباط مردم با کتابخانه ها باشد.

او با اشاره به نقش کتابخانه به عنوان یک مکان فرهنگی در تحولات فرهنگی و اجتماعی، توضیح داد: این جشنواره به عنوان یک نقش واسطه ای بین مخاطب و محیط فرهنگی است که استمرار این برنامه و اجرای برنامه های فرهنگی دیگری مانند نشست کتابخوان، جلسات نقد کتاب، معرفی کتاب و مسابقات کتابخوانی اینترنتی می تواند ارتباط اعضا و کتابخانه ها را بیشتر کند.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی فسا ادامه داد: مشارکت مردم، فرهنگ سازی برای اهدای کتاب، و تامین کتاب برای کتابخانه های عمومی از اهداف اصلی این جشنواره است.

او اضافه کرد: مرحله سوم این جشنواره بر توسعه کتابخانه های روستایی، عشایری و زندان تاکید دارد و کتاب های اهدائی حوزه های مختلف کودک و نوجوان، یاری درسی، مذهبی، رمان، داستان، تاریخی و علمی است که بین 10 کتابخانه شهرستان فسا، از جمله کتابخانه های زندان، کتابخانه شهدای اینانلو شهر قره بلاغ و کتابخانه کودک و نوجوان توزیع می گردد.

فیروزی اضافه کرد: امانت و عضویت از شاخصه های مهم و اثرگذاری برای کتابخانه های عمومی است که از مهر 97 تا کنون کتابخانه های شهرستان فسا چه به لحاظ عضویت و چه به لحاظ امانت رشد سه برابری مدت مشابه خود را طی نموده است.

داریوش صفر پور کارشناس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فسا نیز در مورد جشنواره مردمی نذر کتاب در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: ترغیب و تشویق مردم برای اهدای کتاب با توجه به بالارفتن قیمت کتاب ها می تواند به افزایش سرانه مطالعه و غنی سازی منابع کتابخانه ها یاری کند.

او بیان نمود: اهدا نمایندگان کتاب از مزایایی مانند عضویت رایگان در کتابخانه ها برای خود و خانواده شان برخوردار می شوند که این امر به تعامل و ارتباط بیشتر افراد و کتابخانه ها یاری می نماید.

داریوش صفر پور گفت: افرادی که می خواهند کتاب های خود را اهدا نمایند هم می توانند به کتابخانه ها مراجعه نمایند و هم می توانند با کتابخانه ها تماس بگیرند و خود اعضای کتابخانه به آنها مراجعه نمایند و کتاب ها را تحویل بگیرند.

صفر پور به مردم توصیه کرد: کسانی که کتاب هایی بدون استفاده در منزل دارند به کتابخانه ها اهدا نمایند تا افراد دیگری که به این کتاب ها نیاز دارند هم بتوانند از آنها استفاده نمایند.

فریبا زحمتکش یکی از افرادی است که در سومین مرحله از این جشنواره حدود 160 کتاب را نذر نموده است، او در گفت وگو با خبرنگار از ، می گوید: با توجه به علاقه ای که به مطالعه دارد تصمیم گرفته کتاب هایی که قبلاً مطالعه نموده و بدون استفاده بوده را در اختیار سایر علاقه مندان قرار دهد تا از آن بهره مند شوند، همچنین با توجه به اینکه چندین کتابخانه در شهرستان در آستانه افتتاح بوده نیز در تامین منابع آنها شریک باشد.

با توجه به اهمیت مطالعه برای رشد فرهنگ و ترقی جامعه و بالا بودن قیمت کتاب، اهدای کتاب می تواند گام موثری برای ارتباط بیشتر مردم با کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه باشد که جشنواره مردمی نذر کتاب نیز به همین منظور برگزار گردیده است.

جشنواره نذر کتاب فسا با هدف مشارکت شهروندان برای تامین منابع کتابخانه های عمومی شهرستان فسا انجام شده و توانسته در ارتباط بیشتر و گسترده تر شهروندان با کتابخانه های عمومی و افزایش تعداد عضویت در کتابخانه های عمومی این شهرستان موثر باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 237

به "شکل جدید از نذرهایی که اجر دنیوی آن را همان اول می گردد دید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکل جدید از نذرهایی که اجر دنیوی آن را همان اول می گردد دید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید