طرز تهیه مربای پوست پرتقال و هویج مجلسی مرحله به مرحله

به گزارش هنجس بلاگ، مربای پوست پرتقال و هویج جزو است که حتما از خوردن آن لذت می برید. مهم ترین نکته برای درست کردن مربا هویج با پوست پرتقال گرفتن تلخی پوست پرتقال و به کار بستن فوت و فن های پخت آن برای جلوگیری از کپک و شکرک زدن است، در حالی که طعم عالی این مربا حفظ شود. در این مقاله از در ، طرز تهیه مربا پوست پرتقال و هویج را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه مربای پوست پرتقال و هویج مجلسی مرحله به مرحله

طرز تهیه مربای پوست پرتقال و هویج

مدت زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مربای هویج و پوست پرتقال: 2 ساعت

مواد لازم برای تهیه مربای هویج و پوست پرتقال

هویج: 500 گرم

پوست پرتقال: 400 گرم

شکر: 1 کیلوگرم

آب: 3 لیوان دسته دار فرانسوی

خلال بادام یا پسته: به مقدار دلخواه

آبلیمو: 1 قاشق غذاخوری

وانیل: نوک قاشق چای خوری

مراحل طرز تهیه مربای پوست پرتقال و هویج

برای درست کردن و هویج، باید هویج ها را بشویید و خلالی خرد کنید. سپس پوست پرتقال را خلالی کنید و تلخی آن را بگیرید. مایه یا شربت مربا را که تهیه کردید، خلا ل های پوست پرتقال و هویج را به ترتیب در آن بریزید و صبر کنید تا بپزد و قوام پیدا کند. در آخر چاشنی ها را اضافه کرده و حرارت را قطع کنید. برای تهیه این مربای خوش عطر و خوشمزه، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: هویج ها را آماده کنید

در اولین مرحله از و پوست پرتقال، هویج ها را بشویید و پوست آنها را بگیرید. هویج ها را می توانید با رنده درشت یا خلالی باریک خرد کنید. بهتر است هم و هم هویج را خلالی و با مقدار یکسان خرد کنید تا هم ظاهر مربا بهتر شود و هم یکی از آنها به خاطر رنده شدن، شکل له شدگی نگیرد.

مرحله دوم: خلال های هویج را تفت دهید

برای اینکه هویج ها شکل شان را حفظ کنند، می توانید در یک تابه کمی روغن یا کره بریزید و هویج ها را در تابه کمی تفت دهید. نیازی به سرخ شدن آنها نیست. هویج ها را کنار بگذارید. سپس پوست پرتقال را آماده کنید. پرتقال ها را پوست بگیرید. می توانید از پوست نارنج هم در طرز تهیه این مربای مجلسی استفاده کنید.

مرحله سوم: پوست پرتقال را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه مربا پوست پرتقال و هویج، پوست 2 یا 3 پرتقال را بگیرید. لایه سفید داخل آنها را با دقت و به طور کامل جدا کنید، طوری که فقط قسمت نارنجی پوست بماند. لایه بیرونی پوست پرتقال را به صورت خلالی باریک خرد کنید و در آب در حال جوش بریزید.

مرحله چهارم: پوست پرتقال را شیرین کنید

برای گرفتن تلخی پوست پرتقال بعد از اینکه خلال ها را در آب جوش ریختید، 1 دقیقه صبر کنید و سپس آن ها را آبکش کنید. دوباره خلال ها را در آب جوش بریزید و یک دقیقه بعد آبکش کنید. این کار را 3 تا 4 بار انجام دهید تا تلخی پوست پرتقال ها گرفته شود. بعد از شیرین شدن خلال ها، آنها را در آب سرد بریزید. اجازه دهید به مدت 1 تا 2 ساعت استراحت کند و بعد آب آن را عوض کنید.

مرحله پنجم: شربت مربای پوست پرتقال و هویج را آماده کنید

در یک قابلمه، آب و شکر را بریزید و روی حرارت میانه قرار دهید تا دانه های شکر حل شوند. صبر کنید تا آب، شروع به جوشیدن کند، سپس هویج های خلال شده را به شربت مربا اضافه کنید. حرارت را روی حالت ملایم قرار دهید و 10 دقیقه بعد، خلال های پوست پرتقال را هم اضافه کنید. وقتی روی سطح مایه مربا کف سفید تشکیل شد، آنها را دور بریزید.

مرحله ششم: آبلیمو و وانیل را اضافه کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای پوست پرتقال و هویج، اجازه دهید مربا به مدت 2 ساعت روی حرارت ملایم بپزد. در 15 دقیقه پایانی، وقتی مربا پخت و قوام گرفت، آب پرتقال و وانیل را اضافه کنید. خلال بادام یا پسته را هم بیفزایید و بعد شعله را خاموش کنید. صبر کنید تا مربای پوست پرتقال و هویج از دما بیفتد و سرد شود. سپس آن را در یک شیشه درب دار خشک و تمیز بریزید و در یخچال نگه دارید.

فوت و فن های طرز تهیه مربا پوست پرتقال و هویج

*در طرز تهیه مربای پوست پرتقال و هویج به جای پوست پرتقال می توانید از پوست نارنج یا نارنگی یا دیگر مرکبات استفاده کنید. در هر کدام از آنها، روش تهیه یکسان است.

*برای پوست پرتقال و هویج، از آب لیمو ترش تازه استفاده می شود. اما شما می توانید آن را با آب پرتقال، ، جوهر لیمو یا سرکه سفید جایگزین کنید.

*در صورت استفاده از جوهر لیمو، مقدار آن را بسیار کم در نظر بگیرید. مثلا برای این مقدار مربا، به مقدار نصف قاشق چای خوری جوهر لیمو استفاده کنید. به یاد داشته باشید که آبلیموی تازه گزینه مناسب تر و سالم تری از جوهر لیمو است.

*هر چند از عطردهنده های دیگر مثل زعفران دم کرده، ، ، و … می توانید در مراحل پایانی پخت مربای هویج و پوست پرتقال استفاده کنید ولی توصیه می شود برای حفظ عطر اصلی این مربا، از آنها استفاده نکنید تا طعم اصیل این مربا بماند. البته این موضوع بسته به سلیقه و ذائقه شما دارد.

*اگر هویج را رنده کنید، زمان پخت مربای پوست پرتقال و هویج کمتر می شود.

چه کار کنیم که مربای پوست پرتقال و هویج لعاب داشته باشد؟

برای این که مربای پوست پرتقال و هویج شما لعاب پیدا کند، می توانید چند (به دانه) را به مربا اضافه کنید. دانه های به را بهتر است در کمی آب جوش قرار دهید و بعد از لعاب دادن، آب آن را به مربا اضافه کنید. می توانید از 2 ورق ژلاتین هم استفاده کنید. ورقه های ژلاتین را در آب گرم حل کنید و در 15 دقیقه پایانی پخت، به مربا بیفزایید. اضافه کردن ژلاتین، رنگ مربا را نیز شفاف و خوشرنگ می کند.

زمان ماندگاری مربا پوست پرتقال و هویج چقدر است؟

این مربا در صورتی که در شرایط استاندارد نگهداری شود، به مدت 6 ماه قابل نگهداری است. از آن جایی که در مرباهای خانگی از مواد نگهدارنده استفاده نمی شود، بعد از این مدت، ممکن است رنگ مربا یا طعم آن تغییر کند.

بهترین جنس ظرف برای درست کردن مربای هویج و پوست پرتقال چیست؟

قابلمه های روحی یا مسی، بهترین ظروف برای پختن انواع مربا از جمله مربای پوست پرتقال و هویج هستند.

سوالات متداول

برای جلوگیری از شکرک زدن مربای پوست پرتقال و هویج چه کنیم؟

برای اینکه مربا پوست پرتقال و هویج شکرک نزند، نباید مقدار آب را زیاد در نظر بگیرید. مربا باید به مقدار کافی غلیظ شود و قوام پیدا کند. شکر نباید کمتر از مقدار معمول باشد. در ضمنً قبل از اینکه مربا را در شیشه درب دار بریزید، حتما اجازه دهید کاملا خنک شوند.

برای رفع شکرک مربا پوست پرتقال و هویج چه کنیم؟

اگر مربا پوست پرتقال و هویج شکرک زد، به خاطر خانگی بودن آن، طبیعی بوده و نشانه سالم بودن آن است. برای از بین رفتن شکرک ها، آنها را دوباره در قابلمه بریزید و کمی آبلیمو یا جوهر لیمو به آن بیفزایید و صبر کنید تا یک بار دیگر بجوشد. سپس حرارت را قطع کرده و بعد از سرد شدن، در شیشه تمیز درب دار بریزید.

چرا مربا پوست پرتقال و هویج کپک می زند؟

دلایل زیادی برای کپک زدن مربای پوست پرتقال و هویج وجود دارد و ممکن است یکی از موارد زیر را رعایت نکرده باشید:

*اگر مربا به مقدار کافی غلیظ نشده باشد، احتمال اینکه کپک بزند زیاد است.

*بهتر است مربا را بعد از پخت، یک روز یا یک شب تا صبح در دمای محیط بگذارید تا اگر معین شد که رقیق بود، باز هم آن را کمی بجوشانید.

*ممکن است ظرفی که مربا را در آن ریخته اید، استریل و تمیز نبوده است.

*ظرف مربا باید کاملا خشک باشد و رطوبت نداشته باشد. همچنین برای برداشتن مربا از قاشق تمیز و خشک استفاده کنید.

*هر چه تعداد دفعات باز و بسته شدن درب بطری مربا، کمتر باشد، مربا دیرتر کپک می زند. پس از بطری های کوچک برای نگهداری مرباها استفاده کنید تا محتویات داخل آنها زودتر تمام شود.

منبع: افق کوروش
انتشار: 21 آبان 1401 بروزرسانی: 21 آبان 1401 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3842

به "طرز تهیه مربای پوست پرتقال و هویج مجلسی مرحله به مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای پوست پرتقال و هویج مجلسی مرحله به مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید