لگد کانتونا، مشت خانزاده و نزاع دسته جمعی استقلالی ها، قانون این بار چه می گوید؟

به گزارش هنجس بلاگ، درگیری اخیر بازیکنان استقلال در انظار عمومی که بی شباهت به یک نزاع دسته جمعی نبود، از نظر کیفیت و کمیت، در جایگاهی بالاتر از لگد اریک انتونا و حتی مشت محمدرضا خانزاده به طرفدار خودی قرار می گیرد اما باشگاه استقلال در مقام دفاع از بازیکنانش برخواسته است.

لگد کانتونا، مشت خانزاده و نزاع دسته جمعی استقلالی ها، قانون این بار چه می گوید؟

به گزارش خبرنگاران، اریک کانتونا، ستاره منچستر یونایتد و تیم ملی فرانسه، بیش از 25 سال قبل به خاطر لگدی که به یک طرفدار در جریان مسابقه زده بود، ماه ها از فوتبال محروم شد.

در بیست و پنجم ژانویه 1995 کانتونا عظیم ترین اشتباه خود را مرتکب شد که هرگز کسی چنین چیزی را در زمین فوتبال ندیده بود. پس از اخراج در آغاز نیمه دوم در حال ترک زمین بود که طرفدار کریستال پالاس با تمام وجود فریاد زد و به او گفت که برگرد به فرانسه ... و سپس به بازیکن یونایتد توهین کرد. مهاجم فرانسوی عصبانی شد و یک لگد به آن طرفدار زد که غرامت این حرکت، 9 ماه محرومیت و 10 هزار پوند جریمه بود.

اگر چه آن طرفدار در اوج عصبانیت به کانتونا فحاشی نموده بود اما از دیدگاه قانون و همینطور اخلاق مداری فوتبالیست ها، این رفتار توجیهی نداشت و کانتونا همانند هر شهروند دیگری می توانست نسبت به این اتفاق معترض شود و شکایت کند اما حقی برای حرکات کونگ فو نداشت و در نهایت هم خودش این محرومیت را در عین شهرت پذیرفت.

در ایران هم نمونه این اتفاق تکرار شد. محمدرضا خانزاده که پنج شنبه شب یکی از گل های تراکتور را وارد دروازه استقلال کرد، در نخستین روزهای فوتبالش مرتکب اشتباهی از این دست شد و ماه ها از فوتبال دور بود.

ماجرا به بعد از بازی پرسپولیس با لخویا قطر (الدحیل) برمی شود که بعد از شکست سرخپوشان، در حالی که بازیکنان قصد ورود به اتوبوس را داشتند، یکی از طرفداران از کلمه ناشایستی استفاده کرد که به گوش خانزاده رسید و در ادامه مشت او روانه این طرفدار شد و کلمات نامربوطی هم بیان شد. در نتیجه کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال، مدافع جوان پرسپولیس را با 9 ماه محرومیت روبرو کرد. این خاتمه کار نبود و باشگاه پرسپولیس هم با کسر 30 درصد از قرارداد، این بازیکن را تا اطلاع ثانوی محروم کرد که در ادامه به محرومیت کمیته اخلاق منتج شد.

درگیری شدید استقلالی ها در انظار عمومی

این را گفتیم که به غائله اخیر بازیکنان استقلال و تعدادی از لیدرهای این تیم در برابر فرودگاه مهرآباد برسیم. از 24 ساعت گذشته تا به امروز تصاویر و ویدیوهای زیادی از زد و خورد تعدادی از بازیکنان استقلال منتشر شده است. در ویدیوهای منتشر شده و طبق اطلاعات حاصل شده از خبرنگاران حاضر در این اتفاق، تعیین است که معترضان به عملکرد استقلال اقدام به فحاشی می نمایند و در ادامه با عصبانیت تعدادی از بازیکنان، درگیری شدید در برابر مردم شکل می گیرد که در این صحنه جای خالی نیروی انتظامی و همینطور مدیران و مربیان مجموعه استقلال به خصوص سرپرست تیم بیش از سایرین به چشم می آید.

طبق مستندات موجود، تعدادی از لیدرها اقدامی به فحاشی کردند اما بازیکنان استقلال هم در آن صحنه نتوانستند خودشان را کنترل نمایند و در برابر دیدگان مردم جنجال عظیمی را به راه انداختند.

پس از این اتفاق، چند بازیکن استقلال فحاشی ناموسی را علت عصبانیت خود عنوان کردند و معتقدند برابر این قبیل موارد کوتاه نمی آیند که این موضوع به معنی تایید رفتار خشن و درگیری شدید در برابر دیدگان مردم است.

جرم بازیکنان استقلال سنگین تر است یا لگد کانتونا یا مشت خانزاده؟

درگیری اخیر استقلالی ها در انظار عمومی، با توجه به تعداد تصاویر منتشر شده و از نظر کیفیت و کمیت و مشت و لگدی که به هر سمتی پرتاب شد، در مقایسه با رفتار کانتونای عظیم و حتی محمدرضا خانزاده بسیار سنگین تر است.

با در نظر دریافت اینکه از نظر قانون هیچ کسی حق ندارد شخصا در برابر تعرضات کلامی و فیزیکی برخورد کند و همینطور آیین نامه های اخلاقی فدراسیون فوتبال، احتمالا جرایم سختی در انتظار ستاره های استقلال به خصوص چند بازیکنی است که بیش از سایرین از کوره در رفتند.

در شرایطی که استقلال در مقام دفاع از بازیکنانش برخواسته، باید دید کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال که در گذشته با بازیکنان مختلف از جمله بیرانوند، منشا و ... برخورد نموده و محرومیت خانزاده هم در کارنامه آن ها دیده می شود، چه حکمی درباره استقلالی ها صادر خواهد نمود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1682

به "لگد کانتونا، مشت خانزاده و نزاع دسته جمعی استقلالی ها، قانون این بار چه می گوید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لگد کانتونا، مشت خانزاده و نزاع دسته جمعی استقلالی ها، قانون این بار چه می گوید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید