مستقیم دربست با هراس از کرونا

به گزارش هنجس بلاگ، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور به خبرنگاران می گوید: حداقل احتیاج روزانه تاکسیرانان ایرانی، 400هزار عدد ماسک، 400هزار جفت دستکش و 200هزار لیتر محلول ضدعفونی کننده است.

مستقیم دربست با هراس از کرونا

خبرنگاران - فرخنده رفائی: شیوع کرونا و اعمال سیاست های پیشگیرانه مبتنی بر کاهش تردد و قرنطینه خانگی، در 2 ماه گذشته بسیاری از حرف و مشاغل را با تعطیلی یا کاهش فعالیت روبرو نموده است. یکی از حوزه هایی که به شدت تحت تاثیر این مساله قرار گرفته و آسیب جدی به آن وارد شده حمل و نقل عمومی است.

مسئولان این حوزه می گویند با شیوع بیماری در کشور ناوگان حمل و نقل عمومی تا 70 درصد کاهش مسافرگیری را تجربه نموده؛ این کاهش در تمام وسایل حمل و نقل عمومی شامل: تاکسی، اتوبوس و مترو مشاهده شده است. از ابتدای همه گیری کرونا و با توجه به الزام فعالیت این ناوگان، رعایت نکات ایمنی بهداشتی مورد تاکید قرار گرفته اما کاهش شدید تردد در شهر این حوزه را با چالش جدی روبرو نموده است.

  • حمایت از تاکسیرانان

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به زیان مالی شدید رانندگان تاکسی از ابتدای همه گیری کووید19 بر حمایت از این قشر تاکید می نماید و می گوید: یکی از مشاغلی که دولت، به عنوان یک بخش اولویت دار، بر حمایت از آن تاکید نموده، ناوگان حمل و نقل عمومی است.

به گفته او بر همین اساس سیاست های حمایتی برای کاهش ضررو زیان مالی رانندگان در حال اجراست. مرتضی ضامنی در تشریح این سیاست ها می افزاید: متناسب با تعداد نفرات خانوار، برای رانندگان تاکسی، بسته های حمایتی 200 تا 600هزار تومانی در نظر گرفته شده است.

او شرح می دهد: چهارشنبه هفته گذشته فهرست اسامی رانندگان مشمول تهیه و به وزارت رفاه ارائه شد. کوشش می کنیم فرایند تخصیص این بسته های حمایتی به رانندگان مشمول به سرعت اجرایی گردد.

  • جزییات تسهیلات حمایتی

به گزارش خبرنگاران، دیگر راه حل در نظر گرفته شده برای حمایت از بخش حمل و نقل عمومی اعطای تسهیلات قرض الحسنه روی کارت های اعتباری رانندگان است؛ به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور، هماهنگی ها در حال اجرا است تا تسهیلات هرچه زودتر در اختیار مشمولان قرار گیرد.

ضامنی، به مبلغ این تسهیلات اشاره نکرد ولی به نظر می رسد برای اعطای این وام نیز همان فهرست ارائه شده به وزارت رفاه ملاک عمل باشد. تعویق سه ماهه در دریافت اقساط وامی که برای نوسازی خودرو در اختیار رانندگان قرار گرفته و همچنین اعمال تخفیف در عوارض شهرداری و دیگر پرداختی های تکلیفی، دیگر اقدامی است که با توجه به شرایط نامناسب مالی رانندگان تاکسی صورت خواهد گرفت.

  • افزایش فشار بر تاکسیرانی

معین نیست که شرایط غیرعادی تا چه زمان در کشور حاکم خواهد بود ولی با بازگشایی بیشتر صنوف از شنبه و بازگشت به کار بسیاری از شهفرایندان به نظر می رسد شرایط برای حمل و نقل عمومی بهتر خواهد شد. در حالی که با تاکید سازمان بهداشت جهانی، تمام کشورهای درگیر با کرونا در جهان سیاست های قرنطینه ای را به عنوان تنها راه حل قطع زنجیره انتقال و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا همچنان اعمال می نمایند، ستاد ملی کرونا در ایران شروع به کار بسیاری از مشاغل را تایید نموده و به نظر می رسد شرایط نامناسب مالی و نبود سیاست های حمایت مالی به زودی سایر قرنطینه شدگان را نیز به خیابان ها و مغازه ها خواهد کشاند. صرف نظر از نقدی که بر این فرایند وارد است، افزایش رفت و آمدهای شهری شرایط را برای رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی بهتر خواهد نمود البته اگر بتوانند همزمان دستورالعمل های بهداشتی را نیز مراعات نمایند.

  • روزانه 400 ماسک احتیاج داریم

سازمان تاکسیرانی و سایر ناوگان های حمل و نقل عمومی تابع پروتکل های وزارت بهداشت هستند و موظفند بر اساس تکالیفی که برعهده این بخش گذاشته شده عمل نمایند اما این بخش برای اجرای این دستورالعمل ها و تامین اقلام مورد احتیاج به شدت با مشکل روبرو است.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در این زمینه به خبرنگاران می گوید: بر اساس پروتکل های وزارت بهداشت استفاده رانندگان تاکسی از دستکش و ماسک الزامی است؛ همچنین ابلاغ شده سرنشینان تاکسی با احتساب راننده نباید از 3 نفر بیشتر باشند که اجرای این دستورالعمل ها با مشکلاتی همراه است.

ضامنی ادامه می دهد: البته در زمینه تعداد نفرات مذاکراتی انجام دادیم و در جلسه شورای ترافیک اعلام شد که در صورت جداسازی قسمت جایگاه راننده با نایلون، سوار کردن 3 مسافر مجاز خواهد بود ولی ما در تامین اقلام بهداشتی مورد احتیاج برای رانندگان با چالش جدی روبرو ایم.

او می افزاید: حداقل احتیاج روزانه تاکسیرانی کشور، 400هزار عدد ماسک، 400هزار جفت دستکش و 200هزار لیتر محلول ضدعفونی نماینده است و این میزان در صورتی است که هر راننده روزی فقط یک ماسک و یک دستکش استفاده و خودرو را نیز فقط یکبار در طول روز ضدعفونی کند. با این حال اکنون تهیه همین مقدار نیز از توان ما خارج است. به گفته ضامنی در حالی که استفاده از ماسک و دستکش الزام شده، این اقلام یا نایابند یا بسیار گران و حمایتی هم از سوی وزارت بهداشت یا وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص وجود ندارد.

  • تضمینی نمی دهیم

نبود امکانات کافی برای رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی در شرایطی است این قشر در ابتدایی ترین صفوف روبروه با بیماران احتمالی قرار دارند. افزایش 20درصدی پرداخت الکترونیک در تاکسی ها نمی تواند به میزان کافی موثر باشد وقتی هنوز بیش از نیمی از پرداخت ها به صورت نقدی انجام می گردد و پول نقد یکی از آلوده ترین اشیا شناخته می گردد. گفته شده بود با طرح های تشویقی میزان استفاده شهفرایندان از پرداخت الکترونیک افزایش خواهد یافت اما این نیز به قدر کافی بازدارنده نخواهد بود.

جامعه آماری نزدیک به 80 هزار نفری تاکسیرانان تهران از صبح شنبه با افزایش چشمگیر مسافران و البته افزایش امکان ابتلا به بیماری روبرو شده اند؛ در حالی که آمارهایی نیز از ابتلای تعدادی از فعالان این صنف منتشر شده است.

قنادان مدیرعامل تاکسی رانی تهران هفته گذشته اعلام نموده بود 3 راننده تاکسی در تهران کرونا گرفته اند. ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس رانی تهران نیز گفته است آزمایش کرونای 40 کارمند شرکت واحد اتوبوسرانی تهران مثبت درآمده که 18نفرشان از راننده اتوبوس ها بودند.

در چنین شرایطی ابراز نگرانی معاون کل وزارت بهداشت به دلیل افزایش رفت و آمدها نیز دردی از رانندگان دوا نخواهد نکرد و تنها تامین امکانات بهداشتی شامل ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی است که در غیر این صورت به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی، تضمینی برای تامین سلامت رانندگان و خانواده هایشان و همچنین مسافرانی که ناچارند با وجود ادامه همه گیری کرونا بر سر کارهایشان حاضر شوند، نخواهد بود.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 638

به "مستقیم دربست با هراس از کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستقیم دربست با هراس از کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید