مسکن بر مدار صعود قیمت

به گزارش هنجس بلاگ، چند روز پیش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گزارشی تازه به آنالیز فرایند تحولات مسکن با تکیه بر اقتصاد کلان و به صورت میانگین کشوری پرداخته است.

مسکن بر مدار صعود قیمت

جهت دریافت خدمات پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران به نقل از صبح نو، چند روز پیش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گزارشی تازه به آنالیز فرایند تحولات مسکن با تکیه بر اقتصاد کلان و به صورت میانگین کشوری پرداخته است. آمار بازار مسکن در استان های کشور در حالی منتشر شد که مقایسه نکردن این آمار با اطلاعات ماه های قبلی و معین نبودن درصد افزایش یا کاهش قیمت مسکن یکی از ایرادات مطرح شده توسط کارشناسان به حساب می آید.

محورهای بخشی از آنالیز های اجرا شده درباره تحولات مسکن و اقتصاد شاملِ آنالیز سهم مسکن در ارزش افزوده، آنالیز سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان های مسکونی، تحولات سود فراوری و رشد سرمایه گذاری در مسکن (درصد-تهران)، سهم بخش مسکن و ساختمان در اشتغال کشور، آنالیز سهم مسکن در هزینه خانوارهای شهری، فرایند تحولات قیمت مسکن در شهر تهران، تعداد معاملات اجرا شده در شهر تهران در بازه زمانی 1388 تا 1398، تحولات قیمت مسکن در مناطق مختلف کشور، تحولات قیمت مسکن در مناطق مختلف کشور بدون احتساب شهر تهران، تحولات قیمت مسکن در مناطق مختلف شهر تهران، تحولات قیمت مسکن در مناطق مختلف شهر تهران بدون احتساب مناطق بالاتر از میانگین است. بر اساس آنالیز های اجرا شده معاملات آبان ماه امسال حاکی از میانگین متوسط خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی معادل 59 میلیون و 398 هزار تومان در منطقه یک دارد و این رقم برای منطقه 18شهر تهران معادل 11 میلیون و 904 هزار تومان است.

آنالیز نوسانات قیمت مسکن و ارز آنالیز های اجرا شده در دفتر اقتصاد مسکن حاکی از آن است که یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن، رشد نقدینگی و انتظارات تورمی حاصل از آن است. گزارش آن دفتر با آنالیز یکی از نمونه ها اینگونه نتیجه می گیرد که در زمان هایی که شاخص نقدینگی به قیمت مسکن از فرایند بلندمدت خود پیشی گرفته است، فشاری برای افزایش قیمت مسکن در دوره های بعد ایجاد شده است. بر این اساس در سال 97 بیشترین فشار برای افزایش قیمت مسکن از محل شوک های ایجاد شده در شاخص نقدینگی به قیمت مسکن به وجود آمده که آثار این شوک در افزایش بسیار زیاد قیمت مسکن در سال 98 قابل ملاحظه است.

افزایش و کاهش سود فراوری مسکن

این گزارش حاکی است که سهم ارزش افزوده بخش مسکن از سال 1388 تا 1398، به 7 ، 4درصد کاهش یافته است. همچنین، سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهر تهران و در تمامی مناطق شهری کشور از سال 92 تا 95 فرایند نزولی داشت و از سال 95 تا به امروز اندکی فرایند صعودی شده است. آمارها در بخش سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان های مسکونی، نشان می دهد که در سال 95 تا 96 سود فراوری مسکن از 70 به 120 رسید و در سال 97 و 98 سود فراوری مسکن به ترتیب در دو سال متوالی به 64 و سپس 60 درصد کاهش یافت. آمار سهم بخش مسکن و ساختمان در ایجاد اشتغال در کشور سهم پایینی است و فرایند نزولی را طی نموده است. گزارش ها حاکی است که سهم مسکن و ساختمان در اشتغال در فاصله زمانی 10 ساله بین سال های 1388تا 1398،از1، 13 درصد به 6 ، 12درصد کاهش یافته است. سهم بخش مسکن در هزینه خانوار در فاصله زمانی 10 ساله بین سال های 88 تا 98 به بالاترین میزان خود یعنی 36 درصد رسیده که نسبت به سال 88،4، 3درصد افزایش یافته است. این شاخص برای شهر تهران در سال 96 معادل 49 درصد بوده است.

قیمت مسکن همچنان صعودی است

فرایند تحولات قیمت مسکن در شهر تهران نیز همچنان صعودی است. آنالیز ها حاکی است که میانگین قیمت معاملات مسکن در شهر تهران، فرایند صعودی دارد. به طوری که میانگین قیمت معاملات مسکن در شهر تهران در هشت ماهه نخست سال 98 معادل 12 میلیون و 617 هزار تومان بوده و در هشت ماهه نخست امسال این رقم به 27 میلیون و 828 هزار تومان رسیده است. تحولات قیمت مسکن در شهر تهران نیز اختلاف فاحشی را نشان می دهد. بر اساس آنالیز های اجرا شده معاملات آبان ماه امسال حاکی از میانگین متوسط خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی معادل 59 میلیون و 398 هزار تومان در منطقه یک دارد و این رقم برای منطقه 18شهر تهران معادل 11 میلیون و 904 هزار تومان است. گزارش دفتر اقتصاد مسکن در خصوص آنالیز شاخص حباب قیمتی در بازار مسکن شهر تهران نیز حاکی از افزایش قابل ملاحظه اجاره بها دارد. بنا بر اعلام کارشناسان، یکی از شاخص های نشان دهنده وجود حباب قیمتی در بازار مسکن، نسبت میانگین قیمت به میانگین اجاره بها هر مترمربع مسکن است. بر اساس مطالعات اجرا شده از سال 98، این شاخص افزایش قابل ملاحظه ای داشته و به عدد 23 رسیده است.در هشت ماهه نخست امسال نیز معادل 37 درصد بوده است که بیش از دو برابر میانگین بلندمدت است. براساس آمارها میانگین بلندمدت این شاخص برای شهر تهران 18 است. همه این شواهد نشان می دهد که خانه دار شدن برای بسیاری از مردم تبدیل به رؤیایی شده است که کسی نمی تواند آن را تعبیر کند.

سهم بخش مسکن در هزینه خانوار در فاصله زمانی 10 ساله بین سال های 88 تا 98 به بالاترین میزان خود یعنی 36 درصد رسیده است

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2348

به "مسکن بر مدار صعود قیمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکن بر مدار صعود قیمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید