مشتریان بانک ها برای دریافت رمز دوم پویا با چه مشکلاتی روبرو هستند؟
به گزارش هنجس بلاگ، با نزدیک شدن به روزهای پایانی آذر ماه و اتمام فرصت فعال کردن رمز دوم پویا بسیاری از شهروندان همچنان با مشکلاتی روبرو هستند.
به گزارش ، در حالی که بانک های تجاری کشور با ارسال پیامک های مستمر و پی در پی از مشتریان خویش می خواهند که با مراجعه به شعب؛ رمز پویای خویش را فعال کنند، گزارش های دریافتی و مشاهدات خبرنگار ما نشان می دهد که کارمندان شعب بسیاری از بانک ها خود ضمن ناآشنایی با کارکرد رمز پویا از هدایت دقیق مشتریان خودداری می کنند.
خبرنگار ما گزارش می کند، این روزها شمار زیادی از مشتریان به شعب بانک های خصوصی و دولتی برای دریافت رمز پویا مراجعه می کنند. مراجعات این افراد، در حالی صورت می گیرد که کارمندان در حال ارائه خدمات بانکی به سایر مشتریان هستند. موارد متعدد از مشاهدات خبرنگار ما و روایت خوانندگان نشان می دهد که کارمندان برخی از بانک ها با بی حوصلگی و فرار از مسئولیت، به درخواست مشتری پاسخ نمی دهند و آنها را به اعلامیه یا اطلاعیه ای که روی تابلوی اعلانات شعبه درج شده هدایت می کنند یا اینکه به مشتری می گویند که به دستگاه ای تی ام بانک ها مراجعه کند و رمز پویا را بگیرند، در حالی اساساً مشتریان با کارکرد رمز پویا و نحوه دریافت آن آشنا نیستند.
گاهی هم خود کارمندان شعبه، اطلاعی از رمز پویا ندارند یا اگر دارند به شیوه صحیح مردم را هدایت نمی کنند.
کتایون -ر، مشتری که به شعبه یکی از بانک های دولتی پر آوازه دیروز مراجعه کرده، تجربه خویش را این گونه روایت می کند: فقط دو ساعت وقت ارزشمندم گرفته شد، آخرش هم هیچی که هیچی!
او می گوید: با توجه به اینکه بانک ها از صبح زود دائماً برای مشتریان پیامک می دهند که حتماً نسبت به فعال سازی رمز پویا تان، ای مشتری عزیز! اقدام کنید، دیروز به شعبه مراجعه کردم، وقتی از کارمند بانک درخواست کردم که مرا برای دریافت رمز پویا هدایت کند، بی حوصله با دست، برد شعبه را نشان داد و گفت که جزئیات آن روی تابلو نصب شده است.
وی ادامه داد که روی تابلو اعلانات بانک، اطلاعیه ای نصب شده بود که مراحل نصب و بارگذاری نرم افزار را به مشتری با زبان ساده به روش های مختلف می گوید، از جمله نصب نرم افزار روی تلفن همراه. من هرکاری کردم به هیچ عنوان سایت این بانک و بانک دیگری که مشتری آن هستم باز نشد تا بتوانم نرم افزار را نصب کنم، یا سایت خیلی شلوغ بود یا اینکه خطا می داد. آیا این ظلم به مشتری نیست که یک روز کامل وقت مرا بگیرد.
مشتری دیگری با اشاره به اینکه تا آخرین مرحله نصب رفته است، می گوید: واقعاً شعب بانک جوابگوی مشتریان نیستند. من تا مرحله دریافت کد یو اس اس دی رفتم، اما 30 مرتبه زدم تا سرانجام کد یکبار مصرف ارسال شد.
آقای احمدی دیگری می گوید: حساب من، قدیمی است و شماره تلفن همراه من تغییر کرده است با دشواری تمام و رفت و آمد زیاد به بانک مسأله ارسال کد به حسابم مرتفع شد.
اصغر راضی، مشتری دیگری می گوید: من چندین حساب بانکی دارم، سرگیجه گرفته ام، هر بانکی به سلیقه خودش روشی را برای نام نویسی رمزپویا انتخاب کرده است.
روش های متنوع باعث سردرگمی مشتریان شده است. از سخت سخت تا آسان آسان. حتی یک بانک گفته که هیچ کاری لازم نیست شما به عنوان مشتری انجام دهید. این بانک، با پیامک برای شماره مشتری، او را از درگیر شدن در بروکراسی خلاص کرده است.
مشتری یک بانک دیگر به خبرنگار ما می گوید: من در شش بانک حساب فعال دارم، حال باید روی گوشی تلفن ام شش تا نرم افزار نصب کنم، آیا باعث اغتشاش نمی شود.
مشتری دیگری هم می گوید: بانکی که من در آن حساب دارم، برای آنکه متحمل هزینه پیامک نشود، مشتریان را به نصب اپلیکیشن هدایت می کند. چون که خود اپلیکیشن رمز یک بار مصرف ارسال می کند.
به گزارش خبرنگار ما، در حالی بانک مرکزی؛ بانک های تجاری را به منظور جلوگیری از سرقت حساب های بانکی مشتریان به اجرای طرح اعطای رمز پویا به مشتریان اجبار کرده که به نظر می رسد که بانک ها خود آمادگی لازم را برای هدایت، توجیه و هدایت مشتریان برای این کار ندارند. اینکه بخش انفورماتیک بانک ها توانسته اند شرایط دادن رمز پویا به مشتریان را فراهم کنند، گام نهایی نیست. گام اصلی زمانی است که مشتریان بتوانند آن را نصب و استفاده کنند.
روش های متفاوت بانکی از چالش های این طرح است. به نظر می رسد که بانک مرکزی باید برای آسان سازی، هموار سازی و یکسان سازی دادن رمز پویا، بهترین تجربه بانکی در شیوه اعطای رمز را انتخاب و به صورت فراگیر به مردم معرفی کند.
منبع:ایران
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان