مهم ترین گوشی های اندرویدی در یک دهه گذشته

به گزارش هنجس بلاگ، مجله دیجی کالا - یوسف اسفندیاری: طی ده سال گذشته شاهد پیشرفت های مهمی در حوزه تکنولوژی و به خصوص در زمینه گوشی های هوشمند بوده ایم. با انتها رسیدن این دهه، به جای مرور بر محبوب ترین یا جذاب ترین گوشی های اندرویدی، در این مطلب تصمیم داریم به مهمترین گوشی های اندرویدی این دهه نگاهی بیندازیم.

مهم ترین گوشی های اندرویدی در یک دهه گذشته

این فهرست توسط سایت 9 To5Google منتشر شده و مطابق معمول چنین فهرست هایی، می توان به گوشی هایی اشاره نمود که نام آن ها در این فهرست دیده نمی شود.

نکسوس وان (2010) - آغاز جاه طلبی گوگل در زمینه گوشی های هوشمند

در ژانویه 2010 گوشی نکسوس وان عرضه شد. اهمیت این گوشی به این موضوع برمی شود که نخستین گوشی مربوط به برند نکسوس محسوب می شود. در پروژه نکسوس، گوگل با شرکت های سازنده همکاری می کرد و مثلا سخت افزار این گوشی توسط شرکت HTC ساخته شد. نکسوس وان همراه با اندروید 2.1 عرضه شد و در آخرین آپدیت اندروید نان زنجبیلی (Gingerbread) را دریافت کرد. این گوشی از نمایشگر مبتنی بر رزولوشن 800 در 480، تراشه کوالکام 1 گیگاهرتزی موسوم به اسکورپیون و یک ترک بال مشابه بعضی از گوشی های بلک بری بهره می برد.

گلکسی اس 2 سامسونگ (2011) - یکی از اولین گوشی های اندرویدی پرطرفدار

در اوایل این دهه، اندروید و گوشی های مبتنی بر آن چندان محبوب و پرطرفدار نبودند. اندروید نان زنجبیلی هم رابط کاربری چندان جذابی نداشت و کاربران معمولی علاقه زیادی به استفاده از این سیستم عامل نداشتند. در اواسط 2011، گلکسی اس 2 نقش مهمی در افزایش محبوبیت اندروید ایفا کرد و به همین خاطر یکی از مهمترین گوشی های اندرویدی محسوب می شود.

دومین پرچم دار اندرویدی سامسونگ از تراشه اگزینوس 1.2 گیگاهرتزی، 1 گیگابایت حافظه رم و نمایشگر امولد WVGA بهره می برد. از بین ویژگی های قابل توجه آن می توانیم به امکان ضبط ویدیو های 1080 p با دوربین 8 مگاپیکسلی اشاره کنیم. این گوشی از همان ابتدا آن قدر مورد توجه نهاده شد که در عرض 55 روز 3 میلیون عدد از آن به فروش رسید.10 ماه بعد، این گوشی آمار فروش 20 میلیونی را هم پشت سر گذاشت.

گلکسی نوت سامسونگ (2011) - تغییر همیشگی گوشی ها با استفاده از نمایشگر بزرگ

احتمالا مهم ترین تأثیر سامسونگ در تغییر گوشی های هوشمند، از لحاظ اندازه بوده است. در سال 2011 گوشی گلکسی نوت معرفی گردید که نمایشگر 5.3 اینچی آن در آن موقع غول پیکر محسوب می شد. باید خاطرنشان کنیم بیشتر گوشی های هوشمند در آن دوره مجهز به نمایشگر های 3 تا 4.5 اینچی بودند. همین موضوع باعث شد که گلکسی نوت مورد انتقاد زیادی قرار بگیرد و بزرگ بودن نمایشگر به عنوان یک ویژگی صرفا پر زرق وبرق و بی مصرف دیده شود. اما 9 سال بعد، استفاده از نمایشگر های بسیار بزرگ برای انواع گوشی ها به یک استاندارد بدل شده و در سال 2019 گلکسی نوت 10 پلاس با نمایشگر 6.8 اینچی روانه بازار شده است.

گلکسی نکسوس سامسونگ (2012) - تحول اندروید توسط گوگل

در سال 2012 گوگل اندروید را تا حد زیادی متحول کرد و مطابق معمول، این اندروید با یک گوشی جدید عرضه شد. گلکسی نکسوس سامسونگ نخستین گوشی هوشمندی بود که با اندروید 4 موسوم به بستنی حصیری روانه بازار شد و اندروید 4 نسبت به نسخه های قبلی ظاهر بسیار جذاب تری را به ارمغان آورد. از بین ویژگی های جذاب این نسخه از اندروید می توانیم به سیستم ناوبری موجود در رابط کاربری، هوم اسکرین بهتر، طراحی جذاب لاک اسکرین، پشتیبانی داخلی از اسکرین شات، تحول نوتیفیکیشن ها، کیبورد بهتر و بسیاری از موارد دیگر اشاره کنیم.

گلکسی نکسوس اساسا ویترینی برای این نسخه اندروید بود. این گجت نخستین گوشی اندرویدی بود که دکمه های فیزیکی مربوط به ناوبری را کنار گذاشت و به لطف خمیده بودن نمایشگر از طراحی خاصی بهره می برد. رزولوشن نمایشگر امولد آن هم 720 p بود و پردازنده TI OMAP 4460 به عنوان قلب تپنده این گوشی انجام وظیفه می کرد.

موتورولا موتو جی (2013) - ارائه کیفیت بالا علی رغم قیمت پایین

در اواخر 2013، موتورولا با معرفی گوشی موتو G نشان داد که حتی با قیمت پایین هم می توان گوشی جذابی ارائه کرد و به همین خاطر گوشی مذکور یکی از مهمترین گوشی های اندرویدی این دهه محسوب می شود. این گوشی 179 دلاری به کاربران این وعده را می داد که تا چند بار می توانند آپدیت های مهم اندروید را دریافت نمایند؛ معینه ای که در آن موقع بسیار کمیاب محسوب می شد. این گوشی با اندروید 4.3 ارائه شد و در آخر اندروید 5.1 را هم دریافت کرد.

این گوشی مورد توجه زیادی نهاده شد و تا همین الان هم گوشی های سری موتو G هواداران زیادی دارند. در هر صورت می توان گفت که موتو G تأثیر زیادی بر گوشی های جذاب مقرون به صرفه داشته است. برای اولین بار، کاربران می توانستند گوشی اندرویدی ارزان قیمتی را بخرند که تجربه کاربری مناسبی را ارائه می داد و در حال حاضر خوشبختانه می توانیم به چندین گوشی اندرویدی مقرون به صرفه اشاره کنیم که معینه های جذابی را به ارمغان می آورند.

وان پلاس وان (2014) - قاتل پرچم دار

در آوریل 2014، یک نام جدید در بازار گوشی های هوشمند توجهات زیادی را جلب کرد. شرکت وان پلاس می خواست به نام مهمی در این بازار بدل شود و به همین خاطر گوشی قدرتمند و جذابی را با نصف قیمت گوشی های مشابه معرفی کرد. وان پلاس وان 299 دلار قیمت داشت و این در حالی است که پرچم دار مهم سامسونگ در آن موقع به نام گلکسی اس 5 با قیمت 649 دلار فروخته می شد. معینات سخت افزاری این دو گوشی تا حد زیادی مشابه بود با این تفاوت وان پلاس وان به لطف رام CyanogenMod تجربه نرم افزاری جذابی را ارائه می داد و تا حدی مشابه اندروید خالص موجود در گوشی های نکسوس بود.

به مرور زمان، این گوشی با وجود اینکه خریدن آن به وسیله دریافت دعوت نامه امکان پذیر می شد، هواداران زیادی پیدا کرد و وان پلاس نسل بعدی آن را توسعه داد. شرکت وان پلاس در عرض چند سال توانست به یکی از شاخص ترین شرکت های فعال در اکوسیستم اندروید بدل شود و این موفقیت با عرضه یکی از مهمترین گوشی های اندرویدی این دهه آغاز شد.

اچ تی سی وان ام 7 (2013)، گلکسی اس 6 (2015) - بهبود توانایی شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی

HTC One M7

در نیمه نخست این دهه، تقریبا تمام گوشی های اندرویدی با بدنه پلاستیکی روانه بازار می شدند، ولی به مرور زمان این رویکرد تغییر یافت. در سال 2013، گوشی HTC One M7 با بدنه یکپارچه آلومینیومی جذاب مورد توجه زیادی نهاده شد و می توان گفت طراحی این گوشی مهم ترین معینه آن محسوب می شد. همچنین می توانیم به اسپیکر های قدرتمند و بازطراحی رابط کاربری آن هم اشاره کنیم. این گوشی روی هم رفته یک محصول انقلابی محسوب نمی شد، اما طراحی آن سروصدای زیادی راه انداخت و تأثیر زیادی بر دیگر گوشی ها داشت.

گلکسی اس 6

گلکسی اس 6

دو سال بعد، رویکرد HTC برای بهره گیری از مواد جذاب تر به سامسونگ راه پیدا کرد و گلکسی اس 6 نخستین گوشی اندرویدی این شرکت بود که از بدنه مبتنی بر مواد جذاب بهره می برد. به لطف تعبیه فریم فلزی و پنل پشتی شیشه ای، بدنه این گوشی جذابیت گلکسی اس 6 را دوچندان می کرد. البته باید بگوییم که گلکسی آلفا نخستین گوشی سامسونگ بود که از چنین بدنه ای استفاده می کرد، اما گلکسی اس 6 این معینه را همه گیر کرد.

ضمناً نباید مدل اج این گوشی را از قلم بیندازیم که آغازگر حرکت سامسونگ به سوی تعبیه نمایشگر مبتنی بر لبه های خمیده محسوب می شود. سامسونگ با عرضه گلکسی اس 6 که یکی از مهمترین گوشی های اندرویدی این دهه محسوب می شود، نشان داد که طراحی گوشی اهمیت بالایی برای این شرکت دارد و گوشی های بعدی سامسونگ هم این رویکرد را به خوبی نشان می دهند.

ال جی جی 5 (2016) - نخستین دوربین اولترا واید

همین ابتدای امر باید بگوییم که ال جی جی 5 گوشی موفقی نبود. به غیر از طراحی نه چندان جذاب، مکانیسم ماژولار آن هم چندان قابل توجه نبود و نرم افزار آن هم حرف زیادی برای گفتن نداشت. با این حال، ال جی جی 5 نخستین گوشی مهمی بود که با دوربین اولترا واید روانه بازار شد؛ و حالا چند سال بعد از عرضه این گوشی، تقریبا تمام پرچم داران اندرویدی از این نوع دوربین بهره می برند. همچنین این معینه یکی از آخرین معینه های شاخص گوشی های ال جی محسوب می شود و طی یک دهه آینده، به احتمال زیاد گوشی های ال جی این بازار را ترک خواهند کرد.

گوگل پیکسل (2016) - فرا رسیدن دستیار هوشمند

گوگل اسیستنت اگر مهم ترین ویژگی جدید اندروید طی یک دهه اخیر نباشد، بدون شک یکی از مهم ترین ها محسوب می شود. در ابتدا، گوگل اسیستنت ویژگی اختصاصی گوگل پیکسل بود و این دستیار دیجیتالی از همان ابتدا حرف زیادی برای گفتن داشت. این دستیار هوشمند نسبت به رقبا از لحاظ تشخیص صدا و اجرای فرامین نسبت به رقبا توانایی بیشتری داشت و از آن موقع روزبه روز هوشمندتر شده و به غیر از گوشی های اندرویدی، گجت های هوشمند مختلفی هم از آن بهره می برند.

نخستین گوشی پیکسل هم اهمیت زیادی برای گوگل داشت، زیرا این شرکت بعد از سال ها پروژه نکسوس را برای آغاز پروژه پیکسل کنار گذاشت، اما خود این گوشی چندان حائز اهمیت نبود. از طرفی از طراحی معمولی بهره می برد و به غیر از بخش نرم افزار، می توان گفت که فقط از لحاظ عکاسی می توانست در برابر رقبا تا حدی عرض اندام کند.

نوکیا 6 (2017) - بازگشت برند نوکیا

برای سال های متمادی، نوکیا یکی از بزرگ ترین نام های صنعت موبایل محسوب می شد. اما با ظهور گوشی های هوشمند، این شرکت تصمیم گرفت از ویندوز فون استفاده کند و در سال 2014 با عرضه گوشی اندرویدی دوران بهره گیری از ویندوز فون به خاتمه رسید که البته این گوشی هم نتوانست توجه کاربران زیادی را جلب کند.

این برند برای چند سال تا حد زیادی از این بازار کنار کشید تا اینکه در سال 2017 شرکت HMD Global امتیاز برند نوکیا را خریداری کرد و عرضه گوشی های اندرویدی نوکیا آغاز شد. نوکیا 6 هم اولین گوشی نوکیا محسوب می شود که توسط شرکت HMD ساخته شده و طی دو سال بعدی، چندین گوشی نوکیا دیگر هم روانه بازار شد که با داشتن قیمت مناسب توانسته اند توجه زیادی را جلب نمایند.

در عرض یک سال، HMD توانست رشد 800 درصدی را پشت سر بگذارد و در زمینه آمار فروش دنیای گوشی ها در رتبه دهم قرار بگیرد. نوکیا 6 به خاطر اهمیتی که در زمینه بازگشت برند نوکیا دارد، به عنوان یکی از مهمترین گوشی های اندرویدی این دهه در این فهرست نهاده شده است.

گوگل پیکسل 2 (2017) - تأثیر گسترده عکاسی محاسباتی

گوشی های اندرویدی در زمینه عکاسی طی یک دهه اخیر قابلیت های حیرت انگیزی را عملی نموده اند که بخش مهمی از آن، حداقل طی سه سال گذشته، مربوط به نرم افزار بوده است. گوگل به مدت چند سال بر روی عکاسی محاسباتی کار می کرد و نکسوس 6 P یکی از اولین گوشی هایی بود که نشان داد قابلیت HDR پلاس تا چه حد می تواند جذابیت تصاویر ثبت شده را افزایش بدهد. نرم افزار دوربین پیکسل هم بر مبنای آن توسعه پیدا کرد و گوگل با عرضه پیکسل 2 نشان داد که استفاده از الگوریتم های پیشرفته تا چه حد می تواند کیفیت عکاسی را متحول کند.

پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال با وجود تمام ضعف هایی که داشتند، با بهره گیری از الگوریتم های پیشرفته انقلابی در زمینه عکاسی موبایل پدید آوردند. دوربین این گوشی برای بیش از یک سال در برابر رقبا حرف زیادی برای گفتن داشت و گوگل با عرضه پیکسل 3 آن را بهبود بخشید و دوربین این گوشی همچنان از بهترین دوربین های موبایل محسوب می شود. در نهایت به مرور زمان، باقی شرکت های سازنده هم با بهره گیری از الگوریتم های پیشرفته در این زمینه وارد عمل شدند و به غیر از پیشرفت های سخت افزاری، نرم افزار دوربین ها هم کیفیت عکس ها را تا حد زیادی بهبود بخشید.

گلکسی اس 8 سامسونگ (2017) - همه گیری نمایشگر های کم حاشیه

در فرایند کاهش حاشیه های نمایشگرها، نمی توان نقش مهم گلکسی اس 8 را نادیده گرفت و به همین خاطر یکی از مهمترین گوشی های اندرویدی این دهه به حساب می آید. این گوشی که در سال 2017 معرفی گردید، از طراحی جذابی بهره می برد. اگرچه در بخش فوقانی و پایینی حاشیه نه چندان ضخیمی وجود داشت، اما معین بود که طراحی آن می تواند گوشی های زیادی را تحت تأثیر قرار دهد. نسبت نمایشگر به بدنه 86.3 درصدی تغییر قابل توجهی نسبت به نسل قبلی محسوب می شد و روی هم رفته نمی توان طراحی جذاب این گوشی را کتمان کرد.

در هر صورت، سامسونگ بعد از عرضه این گوشی نشان داده که کاهش حاشیه های نمایشگر برای این شرکت اهمیت زیادی دارد و بهره گیری از نمایشگر های حفره دار در ادامه همین فرایند محسوب می شود. شرکت هایی مانند وان پلاس برای کاهش قابل توجه حاشیه های نمایشگر ها حتی از راه حل هایی مانند تعبیه دوربین پاپ آپ بهره برده اند. البته اگر بخواهیم صادقانه اظهار نظر کنیم، نباید اهمیت طراحی آیفون X را از قلم بیندازیم که بدون شک نقش مهمی در افزایش استفاده از نمایشگر های کم حاشیه داشته است.

گلکسی فولد سامسونگ (2019) - گوشی های تاشو وارد می شوند

در دهه جدید، گوشی های اندرویدی تغییرات گسترده تری را پشت سر خواهند گذاشت که یکی از این تغییرات مهم مربوط به گوشی های تاشو است. گلکسی فولد با وجود حاشیه هایی که در ابتدا داشت، نشان داده که نمی توان این تکنولوژی را نادیده گرفت.

گلکسی فولد از آنجایی که در بازار های زیادی در سرتاسر دنیا عرضه شده و فروش قابل توجهی داشته، به عنوان یکی از مهمترین گوشی های اندرویدی این دهه انتخاب شده است. اما در این میان نباید هواوی میت ایکس و موتورولا ریزر را از قلم بیندازیم که سه رویکرد مختلف را برای طراحی گوشی تاشو اتخاذ نموده اند. گوشی های تاشو اگرچه برای همه گیر شدن راه طولانی در پیش دارند، اما از پتانسیل زیادی برای موفقیت بهره می برند.

مهمترین گوشی های اندرویدی یک دهه اخیر به نظر شما

در این مطلب، به فهرست مهمترین گوشی های اندرویدی یک دهه اخیر از دیدگاه نویسنده سایت 9 To5Google پرداختیم که مطمئنا می توان به جای خالی بعضی از گوشی ها اشاره نمود. به همین خاطر به نظر شما جای چه گوشی هایی در فهرست مهمترین گوشی های اندرویدی ده سال گذشته خالی است؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: 9 To5Google

منبع: برترین ها
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 186

به "مهم ترین گوشی های اندرویدی در یک دهه گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین گوشی های اندرویدی در یک دهه گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید