همه چیز راجع به بیماری قرنیه مخروطی

به گزارش هنجس بلاگ، یکی از رایج ترین بیماری های قرنیه، عارضه قرنیه مخروطی چشم می باشد،که در این جا در ارتباط با قرنیه مخروطی و راه های درمان آن بحث می کنیم. قرنیه مخروطی، کراتوکونوس یا قوز قرنیه در اثر نازک شدن قرنیه چشم و تغییر حالت آن از شکل کروی به شکل مخروطی ایجاد می گردد، این بیماری پیش رونده است و اگر به موقع درمان نگردد می تواند مسائل بینایی زیادی در شخص ایجاد کند

همه چیز راجع به بیماری قرنیه مخروطی

قرنیه مخروطی

قرنیه مخروطی یا کراتوکونوس که با نام قوز قرنیه هم شناخته می گردد، زمانی رخ می دهد که قرنیه شما (سطح بیرونی شفاف و گنبدی شکل چشم شما) نازک شده و به تدریج به حالت مخروطی در می آید. قرنیه مخروطی یکی از رایج ترین بیماری های قرنیه محسوب می گردد که اگر به موقع پیگیری و درمان نگردد می تواند بینایی را دچار مشکل کند.

قرنیه مخروطی سبب تاری دید شده و ممکن است حساسیت نور و درخشش در بینایی را ایجاد کند. قرنیه مخروطی معمولا هر دو چشم را تحت تاثیر قرار می دهد، اگرچه اغلب یک چشم بیش از چشم دیگر به این بیمای مبتلا می گردد. این بیماری اغلب افراد بین 10 الی 25 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری ممکن است به تدریج تا 10 سال بطول بینجامد.

در مراحل اولیه قرنیه مخروطی، شما ممکن است قادر باشید تا مسائل بینایی را با عینک یا لنزهای تماسی نرم رفع کنید. بعدها، ممکن است مجبور باشید تا از لنزهای تماسی انعطاف ناپذیر و نفوذ پذیر یا سایر گونه های لنز نظیر لنزهای صلبیه ای بهره ببرید. اگر بیماری تا سطح پیشرفته جلو برود، ممکن است به پیوند قرنیه احتیاج داشته باشید.1

علائم قرنیه مخروطی چیست؟

مهمترین علامت این بیماری، تاری دید در افراد است، بسیاری از بیمارانی که به این عارضه دچار شده اند از تار شدن تصاویر در مقابل یک چشم یا هر دو چشم خود شکایت دارند، به طور کلی قرنیه مخروطی سبب می گردد که حساسیت چشم به نور و درخشش بیشتر گردد؛ از این رو ممکن است رانندگی در طول شب برای این بیماران سخت باشد، این موارد علائمی هستند که می توانند جهت تشخیص قرنیه مخروطی و راه های درمان آن به شما یاری نمایند.2

علت ایجاد قرنیه مخروطی چیست؟

اما علائم قرنیه مخروطی و راه های درمان آن چیست؟ از هر ده نفری که به این عارضه دچار شده اند، یک نفر از آنها دارای والدینی با بیماری قرنیه مخروطی بوده است، به این ترتیب تاثیر وراثت و داشتن سابقه خانوادگی در ابتلای فرد معین است اما بعضی از عوامل محیطی و بیماری های دیگر نیز می توانند علتی برای ایجاد این عارضه باشند، مالش شدید چشم علت ایجاد این عارضه نمی باشد اما بر روی آن بی تاثیر نیست از این رو به این بیماران توصیه می گردد که از مالش شدید چشم های خود جلوگیری نمایند.2

روش های تشخیص قرنیه مخروطی

برای تشخیص قرنیه مخروطی یا قوز قرنیه، چشم پزشک شما (چشم پزشک یا بینایی سنج) پیشینه پزشکی و خانوادگی شما را مرور نموده و معاینه چشمی را انجام خواهد داد. او ممکن است سایر تست ها را برای مشخص جزئیات بیشتر درباره شکل قرنیه شما انجام دهد. تست هایی که برای تشخیص قرنیه مخروطی استفاده می شوند، عبارتند از:
انکسار چشمی
در این تست، پزشک از ابزار خاصی استفاده می نماید تا چشم شما را نسبت به مسائل بینایی ارزیابی کند. او ممکن از از شما بخواهد که به داخل یک دستگاه نگاه کنید، دستگاهی که شامل چندین لنز است (فوروپتر) تا به وی در مشخص ترکیب لنزها در جهت ایجاد واضح ترین بینایی، به وی یاری کند. بعضی پزشکان ممکن است از ابزار دستی (رتینوسکوپ) برای ارزیابی چشم شما استفاده نمایند.
تست اسلیت لمپ
در این تست، پزشک شما یک پرتو عمودی نور را بر سطح چشم شما می تاباند و از میکروسکوپ توان پایین برای تماشا چشم شما استفاده می نماید. او شکل قرنیه شما را ارزیابی نموده و سایر مسائل بالقوه را در چشم شما آنالیز می نماید.
کراتومتری
در این تست، چشم پزشک یک دایره نورانی بر روی قرنیه شما متمرکز می نماید و انعکاس آن را آنالیز می نماید تا شکل قرنیه شما را مشخص نماید.
تصویربرداری قرنیه کامپیوتری
تست های تصویربرداری خاصی نظیر توموگرافی قرنیه ای، تصاویری را ثبت می نماید تا شکل دقیقی از قرنیه شما را ایجاد نماید. توموگرافی قرنیه ای می تواند ضخامت قرنیه شما را بسنجد. توموگرافی قرنیه ای می تواند اغلب علائم اولیه قرنیه مخروطی را قبل از اینکه بیماری با معاینه اسلیت لمپ شناسایی گردد، تشخیص دهد.1

درمان بیماری قوز قرنیه

درمان بیماری قوز قرنیه به شدت علائم شما بستگی دارد. اگر علائم بیماری شما خفیف باشد، می توانید بینایی خود را با عینک مخصوص آن اصلاح کنید. بعلاوه ممکن است لازم باشد که از لنزهای تماسی مخصوص که پزشک برای تجویز میکند نیز، بهره ببرید.

در درمان قوز قرنیه شامل:

لنز سخت نفوذ پذیر (RGP)
در مراحل اولیه درمان بیماری، اگر عینک تجویز شده پاسخ مناسب را ندهد، پزشک لنز مخصوصی به نام RGP، که از انواع لنزهای تماسی سخت و نفوذ پذیر می باشد را تجویز میکند. عموما این نوع لنز ها بیماری را درمان نمینمایند و تنها دید شخص را بهبود میبخشند.
لنز های ترکیبی
به تازگی استفاده از لنزهای تماسی نرم یا آب دوست یا همان لنزهای هیدروژل سیلیکون در درمان بیماری قوز قرنیه رواج زیادی پیدا نموده است. مشکل لنز های نرم این است که با شکل مخروطی قرنیه به راحتی تطابق پیدا میکند، بنابراین اثر قوز قرنیه را بیشتر نموده و تاثیری در درمان آن ندارد. برای مقابله با این موضوع، لنزهای ترکیبی فراوری شده اند که در مرکز آن سخت است و اطراف لنز نرم میباشد.

با این حال، لنزهای ترکیبی نرم و یا لنز های سخت نسل قبل برای هر فرد موثر نبودند. نسل چهارم فناوری لنزهای ترکیبی بسیار پیشرفته تر و بهبود یافته تر است، و به بیماران بیشتری امکان می دهد که راحتی یک لنز نرم را با دقت دید و درمان موثرتر یک لنز RGP ترکیب نمایند.

از دسته لنز های پیشرفته امروزی میتوان، لنز های اسکلرال را نام برد، که برای موارد قوز قرنیه پیشرفته تجویز می شوند. این لنزها نسبت بیشتری از سطح چشم را پوشش می دهند و راحتی استفاده از آن ها برای قشر های ضعیف تر بویژه افراد مسن بسیار مناسب است.

جراحی
معمولا پزشک کوشش میکند که بیماری فرد با استفاده از عینک و لنز های تماسی درمان گردد، ولی گاهی قوز قرنیه، با وجود استفاده از لنز درمان نشده یا حتی بدتر میگردد و گاهی هم بیمار نمیتواند لنز را تحمل کند. گزینه بعدی معمولا استفاده از جراحی است. از انواع جراحی میتوان استفاده از ایمپلنت رینگ (corneal ring implants)، کراسلینک (Cross-linking) و کراتوتومی رادیال را نام برد.
کراسلینک
این جراحی، معمولا در افرادی کاربرد دارد که به تازگی دچار این بیماری شده اند. بنا به گفته دکتر سید محمد سالار ظاهریانی این جراحی عموما باعث درمان قوز قرنیه نمیگردد و تنها از پیشرفت بیماری در فرد جلوگیری میکند.
ایمپلنت رینگ
عموما ایمپلنت های داخل چشمی برای کاهش یا از بین بردن آستیگماتیسم و نزدیک بینی در بیماران مبتلا به قوز قرنیه تجویز میگردد که جایگزین لنز یا عینک میباشند. پژوهشگران به طور رسمی تایید کردند که جا گذاری این ایمپلنت های داخل چشمی، درمانی بسیار موثر هستند که می توانند جایگزین ایمپلنت قرنیه، عینک یا لنزهای تماسی گردند. البته گاهی ضروری است که فرد پس از این جراحی، بنا به تایید پزشک همچنان از لنز های تماسی یا عینک استفاده کند.
کراتوتومی رادیال
در این نوع جراحی، پزشک الگویی شبیه به برش در قسمت مخروطی قرنیه ایجاد میکند تا عیب آن را رفع کند. گرچه به علت مسائلی که این جراحی دارد، اصولا با روش های دیگر جایگزین میگردد. به علت برداشتن بافت استرومایی قرنیه، باعث آسیب بیشتر به قرنیه ضعیف خواهد شد.
پیوند قرنیه
اصولا اگر هیچ کدام از درمان های ذکر شده برای بیمار نتیجه ندهد، ممکن است پزشک در مرحله آخر پیوند قرنیه را تجویز کند که هرگز این درمان نتیجه کاملا اطمینان بخشی ندارد.3

قرنیه مخروطی چه عوارضی دارد؟

در این بیماری، به علت آسیب تماشا سلول های درون قرنیه مایعی به داخل قرنیه نفوذ پیدا می نماید و سبب تورم قرنیه می گردد؛ تورم قرنیه می تواند باعث کم شدن ناگهانی بینایی شخص گردد، این تورم خود به خود رفع می گردد اما ممکن است قرنیه شخص به خصوص در قسمتی که برآمدگی شدید است آسیب جدی ببیند و به این ترتیب شدت مسائل بینایی او افزایش یابد و حتی در موارد پیشرفته این بیماری ممکن است شخص به عمل پیوند قرنیه احتیاج پیدا کند، از این رو مراجعه به موقع به پزشک برای تشخیص قرنیه مخروطی و راه های درمان آن اهمیت زیادی دارد.2

پینوشتها

1.www.darmankade.com

2.www.binaii.com

3.www.jwanclinic.com

منبع: راسخون
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3589

به "همه چیز راجع به بیماری قرنیه مخروطی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به بیماری قرنیه مخروطی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید