درمان واریس به وسیله لیزر داخل رگ

به گزارش هنجس بلاگ، بیماری مزمن وریدی، بیماری نسبتاً شایع با طیف وسیعی از علایم است که شایع ترین آن واریس یا رگ های برجسته و گشاد شده است. واریس با چهره های متفاوت از نوع درشت گرفته تا ریز و مویرگی، بخشی از نشانه های بیماری مزمن وریدی است.

درمان واریس به وسیله لیزر داخل رگ

درمان واریس به وسیله لیزر داخل رگ

نویسنده: محمد صدیق

بیماری مزمن وریدی، بیماری نسبتاً شایع با طیف وسیعی از علایم است که شایع ترین آن واریس یا رگ های برجسته و گشاد شده است. واریس با چهره های متفاوت از نوع درشت گرفته تا ریز و مویرگی، بخشی از نشانه های بیماری مزمن وریدی است.

دلیل اصلی واریس چیست؟

دلیل اصلی این بیماری نارسایی دریچه ها در رگ سطحی همراه با برگشت خون است و تمام عواقب و عوارض این بیماری با این پدیده ارتباط دارد که باید به آن توجه گردد. جدی ترین عارضه ی این بیماری زخم مچ پا و لختگی خون در رگ های سطحی است. بیماران اغلب زمانی به پزشک مراجعه می نمایند که بیماری از مرحله ی اولیه گذشته و دچار عوارض شده اند. دلیل این تأخیر، نداشتن آگاهی ازعواقب تأخیر، پیشرفت کند و تدریجی این بیماری و باور ناصحیح در خصوص نبودن درمان مؤثراست. برگشت خون وریدی اندام تحتانی به سوی قلب به وسیله رگ های عمقی و سطحی پا انجام می گردد. رگ های عمقی از داخل عضله های ماهیچه و ران عبور می نمایند و رگ های سطحی زیر پوست واقع شده اند. هنگام راه رفتن، با انقباض این عضله ها فشار وریدی در این رگ ها افزایش پیدا می نماید و خون با یاری دریچه های وریدی به بالا راهنمایی می گردد. واریس به دلیل نارسایی دریچه های وریدی بین رگ های سطحی و عمقی به وجود می آید.

با ازکارافتادن این دریچه ها خون از سیستم عمقی که تحت فشار بالاتر از سیستم سطحی است، بطور غیرطبیعی و در جهت معکوس، از بالا به پایین وارد وریدهای کم فشار سطحی می گردد و در نتیجه موجب گشاده و پیچ و خم دار شدن این رگ ها می گردد. این رگ های گشاده شده را واریس می نامند که هنگام ایستادن پرازخون شده و در زیر پوست نمایان می شوند، ولی در حالت خوابیدن از خون تخلیه و دیده نمی شوند.

حرکت معکوس خون در تنه ی اصلی رگ سطحی، کلید درک علایم گوناگون بیماری وریدی مزمن است. این پدیده سیستم های التهابی و انعقادی پاها را فعال می نماید، که حاصل این فعالیت به جز ایجاد درد و سنگینی، می تواند مشکل های دیگری هم داشته باشد؛ از جمله التهاب در ناحیه مچ پا همراه با تغییر رنگ پوست و در نهایت زخم مچ پا عارضه ی دیگر لختی خون در رگ های واریسی است که با پیشرفت به رگ های عمقی، احتمال حرکت به ریه یا آمبولی را امکان پذیر می نماید. بیماران معمولاً از ورم، خستگی، سنگینی، درد، لخته ی سطحی، خارش، تیرگی پوست و زخم شکایت می نمایند.

بیشتر بیمارانی که از واریس شکایت دارند، خانم هستند. بیشتر بیماران سابقه ی این نوع مشکل ها را در فامیل داشته اند. دراین بیماری مشکل ها و خطرهایی که بیمار را تهدید می نماید، نهفته و پنهان است، ولی توجه بیمار بیشتر متمرکز بر رگ های برجسته و گره خورده است.

آیا مسدود کردن رگ سطحی اختلالی در برگشت وریدی به وجود نمی آورد؟

مسدود کردن این رگ ها که در حالت طبیعی بخش کوچکی از برگشت وریدی بر عهده ی آنهاست، نه تنها موجب کاهش بازگشت وریدی نمی گردد، بلکه به دلیل افزایش کارآیی سیستم وریدی عمقی، بازگشت خون بیشتر و موجب کاهش ورم می گردد. دلیل دیگر در بهبودی پا، توقف در حرکت معکوس خون است که کاهش فعالیت التهابی و انعقادی را در بردارد. با متوقف کردن این چرخش، التهاب کاهش پیدا می نماید، زخم مچ پا بهبود می یابد، درد و خستگی پا کاهش پیدا می نماید و احتمال لخته شدن خون در رگ در شرایط نامساعد از بین می رود.

مسدود کردن رگ های سطحی چه عوارضی دارد؟

خوشبختانه هیچ گونه عوارض جدی دراین باره وجود ندارد و فقط مشکل های جزیی شامل درد، کبودی، احساس کشش در جهت رگ لیزر شده به مدت کوتاهی بعد از عمل در برخی از بیماران دیده می گردد. تیره شدن پوست در مجاورت رگ لیزر شده بطور موقت در برخی موارد دیده می گردد که به مرور بهتر می گردد، ولی گاهی برای سرعت بخشیدن به بازگشت رنگ طبیعی پوست از دارو استفاده خواهد شد.

منبع:نشریه 7روز زندگی، شماره100.

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3490

به "درمان واریس به وسیله لیزر داخل رگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان واریس به وسیله لیزر داخل رگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید