هنرِ ظریفِ رهایی از مسئولیت! ، جستار هایی در باب تعلل احداث یک دانشگاه در سمنان خبرنگاران

به گزارش هنجس بلاگ، نزدیک به سه سال است که طرح احداث دانشگاه جامع فرهنگیان در استان سمنان مورد آنالیز قرار گرفته؛ اما با وجود فراهم آوردن زمینه های لازم برای اجرای آن، عملیات عمرانی آن شروع نشده و شنیده ها حاکی از آن است که این طرح با مشکلاتی روبرو است.

هنرِ ظریفِ رهایی از مسئولیت! ، جستار هایی در باب تعلل احداث یک دانشگاه در سمنان خبرنگاران

گروه دانشگاه خبرنگاران، مستوره معتمد؛* تصور کنید یک روز وقتی توی صف لوبیا پلوی سلف ایستاده اید یا وقتی کنج اتاق کوچک، اما دوازده نفره خوابگاه کز نموده اید، خبر مسرت بخشِ تاسیس دانشگاه جدیدی را به شما بدهند که هم خوب است و هم عظیم و هم جامع! پس از چند سال و طبق وعده مسئولان، این دانشگاه در موعد مقرر تاسیس شده و سیل دانشجویان بومی و غیربومی به این دانشگاه مطرح کشوری روانه شده است.

دوست داشتیم که جملات فوق، صحت داشته باشد؛ اما متاسفانه همه آن ها زاییده تخیلات است! قریب به 3 سال است که طرح احداث دانشگاه جامع فرهنگیان در استان سمنان برای ارتقای شرایط کالبدی و فضای آموزشی مورد بحث و آنالیز قرار گرفته است. با وجود فراهم آوردن زمینه های لازم برای اجرای آن، عملیات عمرانی آغاز نشده و شنیده ها حاکی از آن است که این طرح با مشکلاتی روبرو است.

روایت های متناقض از زمین 60 هکتاری!

چند سالی می گردد که زمزمه ساخت دانشگاه جامع فرهنگیان، برای دانشجویان این دانشگاه که از فضای آموزشی موجود ناراضی هستند، کورسوی امیدی شده است. با گذشت حدود سه سال، اخبار مربوط به این موضوع در حد زمزمه باقی مانده و جوابگو نبودن مسئولان مربوطه ماجرا را مبهم تر می نماید.

اردیبهشت ماه سال 98 بود که نشستی با موضوع احداث این دانشگاه با حضور جمعی از مسئولان برگزار گردید و طی آن، مقرر شد که اداره کل راه و شهرسازی ظرف یک هفته، زمین 60 هکتاری مورد احتیاج برای این کار را جانمایی کند. این زمین در مجاورت دانشگاه سمنان به دانشگاه فرهنگیان اختصاص داده شد.

اما مطابق آنچه کانال استانداری سمنان منتشر نموده است، روز یکشنبه 9 آذر سال 99، یعنی پس از گذشت یک سال و نیم از جلسه قبل، مجددا جلسه ای با دستور کار واگذاری زمین برای آغاز ساخت و ساز دانشگاه جامع فرهنگیان با حضور هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان برگزار گردید؛ این درحالی است که حمیدرضا کریم، رئیس دانشگاه فرهنگیان در آبان 98 اعلام نموده بود که این زمین در مجاورت دانشگاه سمنان اختصاص یافته و با تملک زمین، کار راه اندازی این دانشگاه با ایجاد پردیس خواهران (الزهرا) آغاز شده است!

در ادامه روز 4 آذر سال 99، یعنی شش روز قبل از برگزاری نشست 9 آذر 99، به سراغ محمد دستورانی، مدیر کل آموزش و پرورش سمنان رفتیم و از وی در مورد معضل اصلی در احداث این دانشگاه پرسیدیم. او در این زمینه، در بخشی از توضیحات خود اشاره نمود که در حال حاضر 10 هکتار زمین دریافتی آموزش و پرورش استان در قالب تفاهم نامه ای در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار داده شده است.

او همچنین به صراحت گفت که زمین در نظر گرفته شده برای احداث دانشگاه فرهنگیان استان سمنان توسط اداره کل راه و شهرسازی استان 60 هکتار بوده که 10 هکتار آن در اختیار آموزش و پرورش استان قرار داده شده و 50 هکتار دیگر منوط به ارائه طرح و اعتبار مصوب و آغاز عملیات ساخت شده است.

اما دستورانی، در نشست آذر 99 که با حضور هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت، گفته است در این جلسه ویدئو کنفرانسی، با تخصیص ده هکتار زمین برای آغاز ساخت و ساز دانشگاه جامع فرهنگیان موافقت شده است. حال سوال اینجاست که به رغم اظهارات پیشین رئیس دانشگاه فرهنگیان و مدیر کل آموزش و پرورش مبنی بر تخصیص 10 هکتار زمین به این دانشگاه آیا به تازگی و طی جلسه روز 9 آذر 99 با تخصیص این زمین به دانشگاه موافقت شده است؟ دلیل این تناقض موجود در اظهارات مسئولان اجرای این طرح چیست؟

بی عملی به قیمت از دست دادن دستاوردها

بعضی مطلعان می گویند درحالی که بحث تامین و واگذاری زمین توسط اداره مسکن و شهرسازی برای احداث دانشگاه اجرا شده، با گذشت 3 سال از این موضوع اقدامی صورت نگرفته است. در قرارداد واگذاری زمین توسط مسکن و شهرسازی بندی وجود دارد که در آن ذکر شده بایستی از تاریخ آغاز قرارداد، عملیات ساخت و ساز آغاز یا در حداقل حالت، جواز ساخت از شهرداری اخذ گردد. اداره مسکن و شهرسازی مستند به همین بند می تواند درخواست فسخ قرارداد را داشته باشد. کما اینکه گویا با عنایت به آغاز نشدن عملیات عمرانی چنین درخواستی را هم داشته و این یعنی ترک فعل مسئولان اجرای این طرح عمرانی، به قیمت از دست دادن زمین واگذاری شده به دانشگاه فرهنگیان آب می خورد!

خبر تازه ای نداریم!

دستورانی همچنین در بخشی از مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران تاکید نموده بود که برای الحاق 50 هکتار به جامانده زمین که فریز شده، جلسات کاری با اداره کل راه و شهر سازی استان برگزار گردیده و در همین خصوص مکاتبات لازم با سازمان ملی مسکن و وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است.

او همچنین در ادامه اشاره نموده که طرح جامع دانشگاه آماده شده و مجمع خیرین حامی دانشگاه با هدف مشارکت خیرین برای ساخت تشکیل و فعال شده است. ابتدا باید روشن گردد که این مجمع خیرین موجود در بیانات دستورانی مشتمل بر چه کسانی است و سپس با توجه به اینکه از تاسیس این مجمع در آبان ماه 98، بیش از یکسال می گذرد، ضروری است اعضای آن گزارشی درباره عملکرد خود در این یکسال ارائه دهند!

از جایمان تکان نمی خوریم!

نکته دیگر که تعلل در احداث دانشگاه را با چرایی رو به رو می نماید، این است که ساختمان پردیس خواهران الزهرا(س) واقع در میدان ارگ، ساختمان مدرسه ای متعلق به آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش در حال حاضر به شدت با کمبود فضای مدرسه ای روبرو است و این فضا، از بهترین فضا های مدرسه ای شهرستان سمنان به شمار می آید. بنا بوده که طی تفاهم نامه ای دوساله آموزش و پرورش این مدرسه را از سال 93 تا 95 در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار دهد تا پس از این بازه زمانی فعالیت عمرانی دانشگاه جامع آغاز گردد؛ اما با گذشت حدود 5 سال از موعد تفاهم نامه همچنان این ساختمان به آموزش و پرورش بازگردانده نشده است. علی رغم مکاتبات متعدد آموزش و پرورش با دانشگاه فرهنگیان، مسئولان این دانشگاه جهت آزادسازی و تحویل این مکان که به شدت مورد احتیاج آموزش و پرورش است اقدامی نمی نمایند و به نظر نمی رسد همیتی برای تحویل آن وجود داشته باشد!

مغایرت خط سیر دولت با وعده های مسئولان دولتی

فارغ از قضایای مربوط به زمین دانشگاه، به نقل از کانال استانداری سمنان، دستورانی اعلام نموده که در طرح جدید دانشگاه جامع فرهنگیان استان سمنان برای علم آموزی افزون بر 12 هزار دانشجو و مهارت آموز برنامه ریزی شده است.

این درحالیست که بازه ای برای این افزایش جذب دوازده برابری (!) مشخص نشده و در عین حال این افزایش جذب با سیاست های اتخاذ شده دولت مبنی بر کاهش جذب در دانشگاه فرهنگیان مغایرت دارد؛ تصمیماتی که در حال حاضر شاهد پیاده سازی آن در دانشگاه فرهنگیان سمنان هم هستیم.

با وجود اینکه در جلسه روز 9 آذر 99 در جمع اعضای هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان قاعدتا نکته محرمانه ای وجود نداشته، اما روابط عمومی استانداری سمنان تنها بخش های کوتاهی از محتوای این جلسه را در اختیار رسانه های استان قرار داده است. علیرضا آشناگر، استاندار سمنان در این جلسه گفته است که برای ساخت مرکز دانشگاه جامع فرهنگیان استان سمنان، تخصیص زمین باید براساس قانون و واقعیت باشد.

قریب به 3 سال است که طرح احداث دانشگاه جامع فرهنگیان در استان سمنان برای ارتقاء شرایط کالبدی و فضای آموزشی مورد بحث و آنالیز قرار گرفته است. با وجود فراهم آوردن زمینه های لازم برای اجرای آن، عملیات عمرانی آغاز نشده و شنیده ها حاکی از آن است که این طرح با مشکلاتی روبرو است.

با عنایت به در دسترس نبودن اطلاعات جلسه، امکان اینکه بخواهیم قضاوت جامعی داشته باشیم وجود ندارد، اما به نظر می رسد منظور استاندار از بر اساس قانون و واقعیت بودن کاستن از مساحت زمین باشد که این خود نوعی بی مهری به بدنه فرهنگی استان و تناقض با اظهارات ایشان در زمینه اهمیت دادن به دانشگاه فرهنگیان است. اگر این تلقی از سخنان استاندار نادرست است، نیکوست که استاندار سمنان با ارائه توضیحات تکمیلی از این موضوع برطرف ابهام نمایند.

چون خمشانِ بی گنه روی بر آسمان مکن!

اکنون بیش از یکسال از برگزاری نشست های تصمیم گیری پیرامون برطرف موانع احداث این دانشگاه می گذرد. تا کنون دلیل این وقایع و چیستی دقیق موانع بر سر احداث این دانشگاه معلوم نیست و نتیجه قابل عنایتی هم از این جلسات دریافت نشده است. همچنان در انتظار ارائه توضیحات دقیق و شفاف از سازمان ها و افراد مربوطه هستیم. امید است که مسئولان بیش از پیش به فکر اعتلای فرهنگی استان و به ویژه دانشگاه فرهنگیان به عنوان قلب تپنده مجموعه های فرهنگی باشند و در برطرف موانع رشد موجود بکوشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2711

به "هنرِ ظریفِ رهایی از مسئولیت! ، جستار هایی در باب تعلل احداث یک دانشگاه در سمنان خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنرِ ظریفِ رهایی از مسئولیت! ، جستار هایی در باب تعلل احداث یک دانشگاه در سمنان خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید