پرونده مله خوسف برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد

به گزارش هنجس بلاگ، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله و گزارشات منتشر شده، پرونده مله خوسف برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد.

پرونده مله خوسف برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد

هادی شاهوردی اظهار کرد: پنبه مله در چند قدمی ثبت دنیای است و پرونده این محصول بی نظیر برای یونسکو ارسال شده است.

وی بیان نمود: فرهنگ، تمدن و تاریخ وسیله گفت و گوی جوامع بشری محسوب می شود و کوشش برای ثبت دنیای مله در واقع تجلیل از هنر و اراده نیاکان این سرزمین است.

مدیر کل میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد: بعد از ثبت دنیای توبافی روستای خراشاد (1397) با ثبت دنیای مله بافی، حلقه دیگری از تمدن و هنر دست مردمان خراسان جنوبی به ثبت برسد.

وی عنوان نمود: شهرستان خوسف به عنوان یک بسته دنیاگردی، صنایع دستی کشاورزی، سلامت، تاریخی و مذهبی در حوزه سه گانه صنایع دستی، میراث فرهنگی و دنیاگردی قابلیت های زیادی دارد و بعد از مرکز استان، بیشترین اثر ثبت ملی متعلق به خوسف است.

شاهوردی اضافه نمود: مله یکی از افتخارات و نشان هویتی شهرستان خوسف است که ظرفیت های فراوانی در جذب دنیاگرد دارد و با توجه به اینکه این شهرستان از جاذبه های دنیاگردی بسیاری بهره مند است میتوان با توسعه دنیاگردی و صنایع دستی در کنار یکدیگر زمینه اشتغال و درآمدزایی را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه 6 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت پنبه مله است، گفت: 70 صنعتگر خوسف در حوزه مله فعالیت دارند که با هنرمندی خود به ارزش اضافه نموده این محصول یاری می نمایند.

مدیر کل میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی خراسان جنوبی اضافه نمود: برای رونق مله بافی نوآوری هایی نیز صورت گرفته و از آن در فراوری انواع وسایل تزئینی و کاربردی و به صورت تلفیقی با سایر صنایع دستی منطقه استفاده می شود اما محصولات فراوریی مله به علت کیفیت و اهمیت آن باید نفیس و بازارپسند در سطح دنیا شود و هر گونه توسعه و نگاه به هنر ملی مله بافی در شهرستان خوسف براساس ایجاد ارزش اضافه نموده باشد.

وی با بیان اینکه دبیرخانه شهر ملی مله سال گذشته در خوسف راه اندازی شد، گفت: برگزاری اولین جشنواره مله بافی در هفته فرهنگی این شهرستان، مسابقات مله بافی و نخ ریسی مله، دوره های تخصصی آموزش مله بافی، تهیه و ضبط مستندات از مله و حضور هنرمندان در برنامه های زنده تلویزیونی و در نمایشگاه های ملی و تخصصی، نصب پلاک ماندگار سر در منزل هنرمند مله بافی مرحومه صغری طحان از جمله اقدامات صورت گرفته برای این هنر صنعت است.

شاهوردی در خصوص باورهای بومﯽ مبنﯽ بر تقدس پنبه مله گفت: از آنجاﯾﯽ ﮐه پنبه مله برخﻼف پنبه معمولﯽ از گستره طﯿﻒ رنگﯽ قهوه ای برخوردار است، در نگاه اول تداعﯽﮐننده رنگ خاک در فکر بﯿننده است، خاﮐﯽ ﮐه وجود انسان از آن سرشته شده و نﯿز به سمت آن باز مﯽ شود، از اﯾن رو ساﮐنان محلی معتقدند ﮐه پنبه مله ﯾادآور معاد و بازگشت انسان به سوی خداوند است.

وی ادامه داد: از سوﯽ دﯾگر، رنگ پنبه مله به رنگ زرﯾن و زﯾبای گﯿاه ارزشمند گندم شباهت دارد. گندم، گﯿاهﯽ است ﮐه از گذشته تا امروز نزد اﯾرانﯿان از جاﯾگاه وﯾﮋه ای برخوردار بوده؛ تا جاﯾﯽ ﮐه اگر تﮑه نانﯽ بر زمﯿن افتاده باشد آن را برداشته به نشانه احترام مﯽ بوسند و بر دﯾده نهاده سﭙس در گوشه ای به دور از رهگذران مﯽ گذارند تا زﯾر پا قرار نگﯿرد.

مسئول میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی شهرستان خوسف هم گفت: این پنبه حدود 20 سال به علت خشکسالی کمتر کشت میشده و از ابتدای سال 1396 کشت دوباره و راه اندازی کارگاه های فراوری آن برنامه ریزی شد.

علی صالحی اضافه نمود: سال 1397 حدود یک هکتار در خوسف و ماژان به همت پنج کشاورز زیر کشت رفت که سال بعد نیز با همت کشاورزان چند هکتار از این پنبه کشت شد و اکنون 6 هکتار زیر کشت پنبه مله است.

وی بیان نمود: با همت اهالی منطقه این پنبه با قدمت بﯿش از 300 سال نه تنها احﯿا شد و فراوریات محصولات آن رونق گرفت بلکه اکنون نامزد ثبت دنیای است.

مسئول میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی شهرستان خوسف گفت: این صنعت حاصل ذوق و هنر، سلیقه، ابتکار و خلاقیت هنرمندان و صنعتگران است که آداب، سنن و رسوم نسل ها را در محصولات فراورییشان متجلی نموده و از آن پاسداری می نمایند.

وی اضافه نمود: صنایع دستی چند بعدی یا چند وجهی است لذا غیر از جنبه های هنری و فرهنگی از نظر مالی و اجتماعی نیز حائز اهمیت است و ثبت دنیای مله و خوسف به عنوان اولین شهر دنیای خراسان جنوبی، منظره امیدبخشی برای رشد اجتماعی و رونق مالی منطقه و اضافه نمودن بر ظرفیت های اشتغالزایی و دنیاگردی استان خواهد بود.

منبع: همگردی
انتشار: 13 مرداد 1403 بروزرسانی: 13 مرداد 1403 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3996

به "پرونده مله خوسف برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده مله خوسف برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید