کابینه عراق از مجلس رأی اعتماد گرفت، الکاظمی رسماً نخست وزیر شد

به گزارش هنجس بلاگ، نمایندگان از فراکسیون های مختلف برای دادن رأی اعتماد به کابینه جدید عراق در مقر مجلس حضور یافتند و رایزنی ها در این زمینه تا آخرین لحظات پیش از آغاز دیرهنگام جلسه کماکان ادامه داشت. آغاز این جلسه که برای ساعت 21 به وقت محلی برنامه ریزی شده بود، با تأخیر همراه بود.

کابینه عراق از مجلس رأی اعتماد گرفت، الکاظمی رسماً نخست وزیر شد

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق با به صدا در آوردن زنگ آغاز جلسه، از کنندگان خواست جلسه رسیدگی به کابینه معرفی شده از سوی مصطفی الکاظمی را آغاز کنند؛ جلسه ای که قرار بود طی آن کنندگان عراقی به کابینه معرفی شده رأی اعتماد بدهند.

رئیس مجلس عراق جلسه رأی اعتماد به کابینه را آغاز کرد و گفت: با وجود شیوع ویروس کرونا و چالش های پیش رو، در فرایند سیاسی ما به دنبال تشکیل دولتی مقتدر و توانا برای مقابله با همه مسائل و دشواری ها هستیم.

الکاظمی: دولتم، دولت حل و فصل است نه دولت بحران

نخست وزیر مکلف عراق در این جلسه به بیان خط مشی و برنامه خود در دولت و نیز اعضای کابینه پرداخت و گفت، دولتش دولت حل و فصل است نه دولت بحران.

طبق اعلام الکاظمی، از برنامه های وی در دولت جدید، توسعه و اصلاح نهاد های امنیتی، بررسی و حل چالش های مالی و مالی، تمرکز بر روابط خارجی، مبارزه با فساد و اصلاحات اداری است. از دیگر برنامه های نخست وزیر مکلف برقراری عدالت به عنوان معیار دولت پیروز است.

وی با بیان این که با استفاده از خاک عراق به عنوان میدان حملات مخالف است، ادامه داد، برای فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام و شفاف تلاش خواهد کرد.

نخست وزیر مکلف عراق گفت، برای فراهم کردن شرایط برگزاری انتخابات شفاف قبل از هر چیزی باید بر حاکمیت ارضی کشور در همه زمینه ها مطابق با قانون اساسی به ویژه در انحصاری کردن سلاح در اختیار دولت و نیرو های مسلح و عدم تبدیل کشور به میدان تسویه حساب ها تأکید شود.

الکاظمی در خصوص مأموریت های دولت نیز گفت، شامل دستیابی به موارد مورد نیاز برای مقابله با کرونا است که همکاری و حمایت سازمان بهداشت جهانی و هیأت های بین المللی ذی ربط را می طلبد.

وی شرح داد، دولت در قابل تضمین آزادی بیان و حفاظت از تظاهرکنندگان صلح جو، همکاری با آن ها برای تنگ کردن حلقه کسانی که به دنبال بهره برداری از مسالمت آمیز بودن اعتراضات هستند و نیز پیگرد قاتلان معترضان متعهد است.

الکاظمی در خصوص روابط میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان گفت، دولت جدید برای تقویت روابط این دو طرف و همکاری آن ها براساس قانون اساسی تلاش می کند.

نتیجه رأی گیری

در جلسه رأی اعتماد، اعضای مجلس به برنامه دولت جدید و 15 وزیر معرفی شده از سوی نخست وزیر مکلف رأی اعتماد دادند. به این ترتیب دولت الکاظمی رسمی شد و مراسم تحلیف را به جای آورد.

اسامی وزیرانی که پیروز شدند از مجلس رأی اعتماد بگیرند، به شرح زیر است:

1. عثمان الغانمی: وزیر کشور

2. جمعه عناد: وزیر دفاع

3. علی عبدالامیر علاوی: وزیر دارایی

4. خالد بتال: وزیر برنامه ریزی

5. حسن التمیمی: وزیرا بهداشت

6. نبیل کاظم: وزیر آموزش عالی

7. ماجد مهدی: وزیر برق

8. نازنین محمد: وزیر مسکن و شهرسازی

9. ناصر حسین: وزیر حمل ونقل

10. عدنان درجال: وزیر امور جوانان

11. منهل عزیز: وزیر صنعت

12. شهاب احمد: وزیر ارتباطات

13. عادل حاشوش: وزیر کار

14. مهدی رشید: وزیر منابع آب

15. علی حمید مخلف: وزیر آموزش و پرورش

در این میان گزینه های معرفی شده برای وزارتخانه های بازرگانی، دادگستری، فرهنگ، کشاورزی و امور مهاجران پیروز به کسب رأی اعتماد نشدند. رأی گیری برای سمت های وزارت نفت و امور خارجه نیز همان طور که احتمال می رفت، به زمانی دیگر موکول شد.

رئیس مجلس عراق پیش تر پیش بینی کرده بود که کابینه در این جلسه با وجود دشواری ها و اعتراضات موجود درباره برخی از نامزد های وزارتخانه ها، رأی اعتماد بگیرد. وی پیش از برگزاری رسمی جلسه رأی اعتماد در دفترش با روسای فراکسیون ها دیدار کرد.

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: فرارو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 808

به "کابینه عراق از مجلس رأی اعتماد گرفت، الکاظمی رسماً نخست وزیر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کابینه عراق از مجلس رأی اعتماد گرفت، الکاظمی رسماً نخست وزیر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید