کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی شد ، وزیر جدید کشاورزی کیست و چه خواهد کرد؟

به گزارش هنجس بلاگ، به گزارش تجارت نیوز، دومین جلسه مجلس شورای اسلامی در سال 99 صبح امروز به ریاست مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار گشت.

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی شد ، وزیر جدید کشاورزی کیست و چه خواهد کرد؟

بررسی برنامه و صلاحیت کاظم خاوازی برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی و اخذ رای اعتماد یکی از موضوعات مورد بررسی در این جلسه بود که موافقان و مخالفان سخنرانی کردند.

کمیسیون مالی خاوازی را تایید صلاحیت کرد

احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص نظر این کمیسیون گفت: تمام اعضای کمیسیون متفق و یکپارچه صلاحیت مدیریتی، اجرایی، فنی کاظم خاوازی را مورد تائید قرار دادند از این رو به سایر نمایندگان نیز توصیه می کنم که تصدی وزارت جهاد کشاورزی را به وی بدهند.

وزیر کشاورزی چه ویژگی هایی دارد؟

محمود صادقی، نماینده مردم تهران به عنوان اولین مخالف به رزومه علمی و اجرایی خاوازی انتقاد گرفت.

این نماینده مردم در مجلس دهم در خصوص برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: اگرچه در برنامه ایشان به عدم تحقق اهداف اسناد بالادستی، فقدان همکاری موثر بین دستگاه های حاکمیتی، عدم تخصیص اعتبارات لازم و شرایط نامساعد جوی به عنوان مسائل حوزه کشاورزی یاد شده، اما ایشان برنامه عملیاتی و مکانیسمی برای فائق آمدن بر این مسائل ندارند.

حسین مقصودی نماینده سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب دیگر مخالف وزیر پیشنهادی به برنامه ارائه شده توسط خاوازی برای وزارتخانه کشاورزی انتقاد کرد که برنامه این وزیر پیشنهادی برای عدم مهاجرت روستاییان، واردات و بهبود شرایط تولید کننده چیست؟

وی با عنوان این موضوع که حجتی نتوانست لابی گر خوبی برای کشاورزان و دامداران باشد و آنچه به عنوان یارانه گرفت به این افراد نرسید، گفت: مسائل بخش کشاورزی مربوط به دولت تدبیر و امید نیست. بانک کشاورزی به نام کشاورزان اما به کام بسازو بفروش ها است.

علی محمد مرادی، نماینده قروه و دهگلان با مطرح کردن این که کاظم خاوازی دارای ویژگی های ولایت مداری، مومن، فرهیخته، دلسوزی، عملگرایی و سخت کوشی است و همچنین سابقه مدیریتی دارد و مدیر توانمندی است؛ موافقت خود را از انتخاب خاوازی به عنوان وزیر کشاورزی گفت.

هادی قوامی، نایب رئیس دوم کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی نیز در تایید انتخاب ایشان گفت: یکی از سوابق اجرایی ایشان بحث ترویج است که نقطه قوت وزیر پینشهادی است. همچنین خاوازی ویژگی های شخصیتی ادب، تعاملات انسانی، توانایی رهبری، عملگرایی و … دارد. ایشان دانش را به بخش کشاورزی برده اند. وزیر پیشنهادی دارای سلامت مالی نیز هست.

محمدعلی وکیلی، نماینده مردم نیز با اشاره به این که تغییر رویکرد از کشاورزی سنتی به علمی با حضور خاوازی در رأس وزارت جهاد کشاورزی گفت: از آنجایی که کشاورزی به شیوه سنتی اداره می شود، تا به امروز از تمام ظرفیت های آن استفاده نشده از این رو نیازمند یک شخص دانشمند و علمی در رأس وزارت کشاورزی هستیم تا از رویکرد سنتی عبور کرده و از ظرفیت های مغفول استفاده کنیم.

وزیر پیشنهادی خودساخته و علمی است

پس از سخانان موافقان و مخالفان، نوبت به دفاعیات کاظم خاوازی رسید، وی گفت: با وجود همه مسائل، بخش کشاورزی ظرفیت های بی بدیلی دارد که با به کارگیری همه فعالان قابل بهره برداری است. یکی از برنامه های من توسعه زنجیره هاست. همچنین وزارت کشاورزی سه برنامه اساسی شامل امینت غدایی، حمایت از منایع انسانی و حفاظت از منابع پایه است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز سخنان خود را اینگونه شروع کرد: در رشد مالی سال 98 بخش کشاورزی تاثیر زیادی داشته و امنیت غذایی کشور را تامین کرده است. با حمایت های رهبر معظم انقلاب در محور غرب کشور، مهمترین طرح با هشت میلیارد دلار صندوق توسعه ملی اجرا شد. در سیستان نیز طرح 46 هزار هکتار منابع اختصاص پیدا کرد تا کشاورزی پایدار داشته باشیم.

وی افزود: در طرح های آبیاری تحت فشار کارهای بسیار زیادی اجرا شده، در نتیجه تراز تجاری خارحی کشاورزی منفی هشت میلیارد دلار بوده به منفی چهار هزار میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است، بنابراین یک مجموعه نیرو کاردان و تونا در بخش کشاورزی در حال در خدمت هستند.

جهانگیری در دفاع از وزیر پیشنهادی دولت گفت: آقای دکتر خاوازی یک نیرو خودساخته، توانا که در روستا در خانواده متدین بزرگ شده است، وی همچنین همه سطوح کار را طی کرده، از کارشناسی شروع کرده و به مدیرکلی رسیده است. یکی از بزرگترین کارهای وی، آموزش و ترویج را در بخش کشاورزی است که به دست وی اجرا شده است.

وی افزود: بخش کشاورزی کشور ظرفیت بزرگی دارد و می توانیم بخش زیادی از نیازهای کشور را در بخش کشاورزی تامین کنیم که با حضور مدیری مثل آقا خاوازی قطعا با پشتوانه علمی و عملی که دارد به این مهم برسیم؛ همچنین در بدنه بخش کشاورزی از انتخاب ایشان استقبال خیلی خوبی شد.

معاون اول رئیس جمهور در تشریح اقدامات خاوازی تاکید کرد: یکی از اقداماتی که آقای دکتر خاوازی طی ماه های اخیر در دستورکار قرار داد، پیشنهاد افزایش قیمت خرید گندم از 2200 تومان معین شده در شهریورماه به 2500 تومان بود که علیرغم محدودیت های بودجه ای با موافقت دولت روبه رو شد.

وی در پایان با درخواست از نمایندگان برای دادن رای اعتماد بالا به خاوازی گفت: نمایندگان با رای اعتماد خود یک عیدی به مردم، روستائیان و بخش کشاورز بدهند.

در پایان کاظم خاوازی با 196 رای موافقق 15 رای مخالف و چهار رای ممتنع به عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 591

به "کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی شد ، وزیر جدید کشاورزی کیست و چه خواهد کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی شد ، وزیر جدید کشاورزی کیست و چه خواهد کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید