کاچی زواره بهتر از همه چی!

به گزارش هنجس بلاگ، خبرنگاران: با سرد شدن هوا، این روزها بازار پخت کاچی زواره داغ شده است. اهالی زواره و مسافرانی که به این شهر سفر می نمایند در پی خرید آرد، کشک ساییده محلی و … برای تهیه کاچی زواره هستند.

کاچی زواره بهتر از همه چی!

محمدرضا شواخی زواره، کارشناس فرهنگی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه کاچی زواره یکی از غذاهای سنتی مردم شهر کویری زواره است که در فصول سرد سال پخته می گردد، اظهار کرد: کاچی زواره با کاچی سایر منطقه ها ایران تفاوت زیادی دارد زیرا کاچی زواره به عنوان یکی از وعده های غذایی به شمار می رود. این در حالی است که کاچی در سایر منطقه ها به عنوان دسر یا عصرانه مصرف می گردد.

وی اضافه نمود: این غذای محلی مختص منطقه زواره و روستاهای اطراف، منبع سرشاری از ویتامین، پروتئین و کلسیم و … است و در سرمای خشک و شدید کویر، بدن انسان را تا ساعت ها گرم نگه می دارد.

این کارشناس فرهنگی گفت: این غذا در گذشته بیشتر به عنوان صبحانه سرو می شد، اما در سال های اخیر از آن به عنوان ناهار یا شام هم استفاده می گردد. مواد اصلی این غذای سنتی و مفید شامل آرد ذرت خوشه ای (از آرد گندم یا آرد ذرت بلال هم به جای آرد ذرت خوشه ای استفاده می گردد)، گوشت گوسفند(به جای گوشت از جگر گوسفند هم می توان استفاده کرد البته به ذائقه و سلیقه افراد بستگی دارد ابتدا گوشت گوسفند را به قطعه های کوچک تقسیم نموده سپس این گوشت های قطعه شده را داخل قابلمه کوچکی که حاوی آب است ریخته تا پخته گردد پختن گوشت ها تا زمانی که آب آن تمام گردد ادامه دارد)، کشک، نعناع داغ (ابتدا در ماهی تابه روغن ریخته و پیاز را در آن سرخ می نمایند بعد به پیازهای سرخ شده کمی زردچوبه می زنند سپس گوشت های قطعه شده را به آن اضافه می نمایند تا گوشت ها خوب سرخ گردد در خاتمه به آن نعناع اضافه می نمایند) تشکیل می دهد.

شواخی زواره درباره نحوه پخت کاچی زواره گفت: برای تهیه این غذا ابتدا آرد ذرت(یا گندم یا بلال) را کم کم در آب جوش ریخته و مدام هم می زنند تا آرد گلوله گلوله نگردد. بعد مقداری نمک به آن اضافه می نمایند و دوباره هم می زنند سپس مانند برنج 45 دقیقه تا یک ساعت دَم انداخته می گردد. وقتی که کاچی پخته شد آن را در داخل بشقاب یا سینی بزرگی ریخته(پهن نموده) و وسط بشقاب یا سینی را با قاشق باز نموده و ابتدا داخل آن کشک ساییده شده را ریخته و سپس بر روی کشک نعناع داغ آماده شده را می ریزند.

وی ادامه داد: به محل کشک و نعناع داغ در وسط کاچی در اصطلاح محلی مردم زواره قلعه می گویند. روش خوردن کاچی زواره به این صورت است که ابتدا با انگشت اشاره یا قاشق از کناره(حاشیه) بشقاب کاچی را برداشته و داخل قلعه زده سپس می خورند، این روش ادامه دارد تا به قلعه رسیده سپس قلعه را می خورند.

این کارشناس فرهنگی اضافه نمود: افرادی که دچار سرماخوردگی هستند به جای کشک و نعناع داغ(به علت سرخ شدن آن با روغن) در قلعه از ماست استفاده می نمایند. در حین خوردن کاچی زواره و حتی تا چند دقیقه بعد از آن بهتر است، آب ننوشیم چرا که ممکن است دل درد به همراه داشته باشد. به گفته شواخی، به علت سنگین بودن این غذای محلی زواره، بهتر است دو ساعت بعد از خوردن کاچی زواره یک عدد اَنار ترجیحاً اَنار ترش یا ملس خورده گردد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 5 دی 1401 بروزرسانی: 5 دی 1401 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3860

به "کاچی زواره بهتر از همه چی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاچی زواره بهتر از همه چی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید