گاهی به طبیعت نگاه کن!

به گزارش هنجس بلاگ، آیا حضور در طبیعت می تواند به کاهش اضطراب و استرس های ما یاری کند؟ روان شناسان براین باورند که محیط اطراف در سلامت روحی ما تأثیر بسزایی دارد.در اینجا به شما نشان می دهیم چطور می توانید برای غلبه براسترس، طبیعت را هرچه بیشتر به محیط زندگی تان وارد و احساس خوب زندگی کردن را در وجودتان تقویت کنید.

گاهی به طبیعت نگاه کن!

گاهی به طبیعت نگاه کن!

ترجمه: آناهیتا درودیان

با استفاده از طبیعت استرس های روزمره را کنار بگذارید و زندگی آرام تری داشته باشید

آیا حضور در طبیعت می تواند به کاهش اضطراب و استرس های ما یاری کند؟ روان شناسان براین باورند که محیط اطراف در سلامت روحی ما تأثیر بسزایی دارد.

در اینجا به شما نشان می دهیم چطور می توانید برای غلبه براسترس، طبیعت را هرچه بیشتر به محیط زندگی تان وارد و احساس خوب زندگی کردن را در وجودتان تقویت کنید. وقتی شرایط زندگی شما به گونه ای است که هر روز با استرس های زیادی روبرو می شوید، یکی از راه های دستیابی به سلامت روان این است که استرس را از راه های طبیعی و بدون احتیاج به مصرف قرص و دارو کم کنید.

در واقع طبیعت یک درمانگر فوق العاده برای شماست و فشارهای روحی تان را به طور قابل توجهی کم می نماید. در واقع طبیعت در بهبود خلق و خوی شما نقش مهمی دارد و یاری می نماید عوامل استرس زا را از وجودان تخلیه کنید.

همه ما می دانیم که این روزها استرس به یکی از بخش های زندگی مان تبدیل شده است. اگراسترس را در وجودتان نگه دارید خطر ابتلا به بیماری های مزمن را تا چند برابر افزایش می دهید. از سوی دیگر می توانید از همین جا مبارزه با استرس را آغاز کنید. علائمی وجود دارند که هرکدام از آنها نشان می دهد شما در معرض استرس قرار دارید. این نشانه ها عبارتند از :

-اختلالات مربوط به خواب- درد و تنش غیر معمول ماهیچه ها- خستگی مزمن- ناراحتی های معده و روده ای- مصرف بیشتر سیگار.

خورشید یکی از مهم ترین سلاح هایی است که می توانید برای مبارزه با استرس از آن بهره مند شوید. درست است که این روزها گرمای بیش از حد خورشید مهربانی اش را کمتر می نماید اما می توانید در کنار سواحل دریا یا استخرهای روباز ضمن شنا کردن از مزایای آفتاب نشاط آور بهره مند شوید. علاوه بر این وقتی می خواهید درباره موضوعی فکر کنید، به طبیعت بروید چون فکر شما را آرام وباز می نماید وبه نیرویی متصل می شوید که شما را احاطه نموده است. طبیعت این شانس را در اختیار ما قرار می دهد تا آرام تر شویم واسترس را از درونمان آزاد کنیم. اگر از همین امروز تصمیم گرفته اید که با یک شیوه مؤثر به جنگ با استرس بروید، این پیشنهادها را بخوانید و با استفاده از آنها تابستان را با آرامش بیشتر سپری کنید.

پیاده روی کنید

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که اشکال مختلفی از طبیعت - از پارک های محلی گرفته تا یک ردیف درخت های کاشته شده در کنار جدول- وجود دارد، هر روز زمانی را به پیاده روی اطراف خانه اختصاص دهید. با این کار نه تنها با انجام یک فعالیت ورزشی به سلامت جسمتان یاری می کنید بلکه بدنتان نور آفتاب را جذب می نماید و هوای تازه به ریه هایتان وارد می گردد. بنابراین به محیط های طبیعی اطرافتان بیشتر توجه کنید. اگر اضطراب باعث می گردد که ترجیح دهید در خانه بنشینید، ابتدا پیاده روی را با قدم های کوتاه آغاز کنید.

به محیط های طبیعی بروید

در صورتی که در اطراف محیط زندگی شما به سختی حتی یک درخت پیدا می گردد، خودتان باید محیط های طبیعی را جست وجو کنید و به آنجا بروید. خوشبختانه این روزها در بیشتر محله ها پارک های کوچکی پیدا می شوند اما می توانید به پارک های بزرگ تر یا حتی پارک های جنگلی فکر کنید، در هفته زمان های مشخصی را برای رفتن به این منطقه ها اختصاص دهید واین رفت و آمدها رابه طور مرتب و با پشتکار تکرار کنید.خودتان را برای رفتن به محیط های طبیعی تشویق کنید و بدانید که مشاهده زیبایی های طبیعت برترین جایزه برای شماست.

گل و گیاه بکارید

حتی اگر یک باغچه کوچک در خانه دارید؛ هرچند وقت یک بار به کاشت گل ها و گیاهان فکر کنید. باغبانی یکی از فعالیت هایی است که به کاهش استرس یاری می نماید. حتی ممکن است احساس کنید که اعتماد به نفستان هم بیشتر شده است چون در ایجاد محیطی سرسبز و زیبا دست داشته اید. اگر باغچه ندارید کاشت گیاه در گلدان های پشت پنجره یا ایوان خانه هم همین اثرات مثبت را به همراه دارد.

طبیعت را به داخل خانه راه دهید. پنجره را هروقت که می توانید، باز کنید. یک جایگاه روبه روی آفتاب بگذارید و درحالی که چشم هایتان را بسته اید تصور کنید ساحل هستید. جدای از این موضوع بهتر است تا آنجا که می توانید گیاهان آپارتمانی در خانه داشته باشید. این گیاهان به شما یاری می نمایند تا هوای اتاق سالم تر باقی بماند و علاوه براین، رنگ سبز هم رنگ آرامش بخشی است که در پایین آمدن سطح استرس شما تاثیر دارد. حتی می توانید از اشیای تزئینی بهره ببرید که شامل آبنماهای کوچک همراه یک چرخ آسیاب هستند و با شنیدن صدای جریان آب به آرامش بیشتری دست یابید.

اگر می توانید یک پرنده خانگی نگهداری کنید

تحقیقات بی شماری نشان می دهند که همزیستی با حیوانات خانگی مانند ماهی و پرنده به کاهش استرس و بهبود سلامتی یاری می نمایند. علاوه براین حیوانات یادآور طبیعت هستند. پس اگر شرایط محیط زندگی شما به گونه ای است که امکان نگهداری از حیوانات خانگی برایتان وجود دارد، بعد از مشورت با دامپزشک نسبت به خرید حیوان مناسب اقدام کنید و بدانید که با یک انتخاب درست از مزایای این کار بهره مند می شوید.

از هر نوع آب و هوا لذت ببرید

دراین فصل گرم به جای شکایت از هوا می توانید زیبایی هایی را دراین روزهای داغ پیدا کنید. البته واضح است که نمی توانید هر روز از شرایط هوا راضی باشید اما اگر سعی کنید از هر نوع هوا لذت ببرید، به احتمال زیاد خودتان را شاد تر از گذشته می بینید.

درصورت امکان به اسباب کشی فکر کنید

اگر واقعاً در محیط زندگی شما آثار کمرنگی از طبیعت دیده می گردد یا در محیطی شلوغ زندگی می کنید و شهر محل زندگی تان خیلی گرم یا خیلی سرد است درباره تغییر محل زندگی تان فکر کنید. بنابراین این پیشنهاد را به طور جدی در خانواده مطرح کنید چون محیط اطراف شما در شرایط زندگی تان بسیار تاثیرگذار است و اگر به آن توجه نکنید، از لحاظ روحی آسیب می بینید.

منبع:نشریه همشهری مثبت، شماره مسلسل 182.

منبع: راسخون
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3492

به "گاهی به طبیعت نگاه کن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاهی به طبیعت نگاه کن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید