گردشگری: ایستاده بر لبه پرتگاه

به گزارش هنجس بلاگ، فقط پایین را نگاه نکن! این جمله بارها و بارها در روستاهایی که روی صخره های بلند و پایدار ساخته شده اند شنیده می گردد. در حقیقت کمتر تازه واردی است که جرأت داشته باشد درست در لبه این پرتگاه های عمیق بایستد و به چشم انداز مقابلش چشم بدوزد.

گردشگری: ایستاده بر لبه پرتگاه

گردشگری: ایستاده بر لبه پرتگاه

فقط پایین را نگاه نکن! این جمله بارها و بارها در روستاهایی که روی صخره های بلند و پایدار ساخته شده اند شنیده می شود. در حقیقت کمتر تازه واردی است که جرأت داشته باشد درست در لبه این پرتگاه های عمیق بایستد و به چشم انداز مقابلش چشم بدوزد.

با این حال افراد زیادی در این روستاها زندگی می نمایند؛ ساکنان محلی ای که از بچگی در همین جا بزرگ شده اند و زندگی در کنار پرتگاه خطرناک این روستاها دیگر برایشان عادی شده. بیشتر آنها طوری زندگی می نمایند که انگار مثل بقیه مردم در جایی امن مثلا حاشیه یک دریای آرام یا یک جنگل زیبا خانه ساخته اند.

سانتورینی / Santorini

سانتورینی جزیره ای آتشفشانی در بین مجمع الجزایر یونان است. این منطقه به خاطر ساختمان های سفیدرنگ و چشم اندازی که دارد بسیار مشهور است و از همه مهم تر نقطه ای است که شهرهای اویا و فیرا روی آن واقع شده اند. شهر اویا روی صخره هایی بنا شده که قسمتی از آنها آتشفشانی بوده و زیر آب رفته اند. شهر فیرا نیز با همه زیبایی اش، خیابان های سنگ فرش شده، مغازه و هتل ها روی صخره 400 متری بنا شده و ارتفاع بلند و خطرناک آن یکی از دلایل سفر گردشگران به این منطقه است.

---

پازیتانو / Positano

پازیتانو شهر کوچکی در ساحل آمالفی ایتالیاست. ساختمان های این شهر از بالای صخره تا پایین آن کشیده شده و چشم انداز چشم نواز خانه های روی صخره، ساحل و دریا پیش روی آن است. این شهر در قرون وسطی شکل گرفت اما در اواسط قرن نوزدهم بیشتر از نیمی از جمعیت آن، شهر صخره ای را ترک کردند و تا قرن بیستم این منطقه تبدیل به یکی از فقیرترین منطقه ها ایتالیا شد. شغل اصلی مردم این منطقه ماهیگیری است. سالانه گردشگران بسیاری برای دیدن منظره ها چشم نواز این شهر به پازیتانو سفر می نمایند.

---

کاستل فولیت دولاروکا / Castellfollit de la Roca

کاستل فولیت دولاروکا از زیباترین و در عین حال خطرناک ترین روستاهای منطقه کاتالونیا در اسپانیاست. این روستا روی صخره هایی از سنگ بازالت بین دو رودخانه بنا شده است. بیشتر خانه های این روستا روی لبه صخره بنا شده اند و اگر از دور به این خانه ها نگاه کنید به نظر می رسد که هر لحظه ممکن است آنها به داخل دره سقوط نمایند. مساحت روستای کاستل فولیت کمتر از سه کیلومتر مربع است. قدمت این روستا به دوران قرون وسطی برمی شود و حتی هنوز همن خرابه هایی از ساختمان های آن موقع در بخش های قدیمی تر روستا که شامل کوچه های تنگ و باریک می شود به جا مانده است. جنس همه خانه های روستا از کاستل فولیت که نوعی سنگ های آتشفشانی است ساخته شده است.

---

روندا / Ronda

روندا یکی از شهرهای منطقه مالاگا در اسپانیاست که به علت شهره صخره ای واقع در این منطقه از معروفیت خاصی برخوردار است. خانه های روندا روی رشته کوه هایی به ارتفاع 760 متر بنا شده اند و نکته جالب اینجاست که این شهر به وسیله رودخانه گوادالوین به دو قسمت تقسیم شده و یک دره عمیق بین دو قسمت شهر به وجود آمده است. روی این دره باریک سه پل نصب شده که به وسیله آن رفت و آمد به دو بخش شهر امکان پذیر است. معماری این شهر از رومی ها اقتباس شده که زمانی حاکم بر این شهر بودند. گفته می شود روندا محل تولد گاوبازی است و هنوز هم قدیمی ترین زمین گاوبازی در این شهر حفظ شده است.

---

بونیفاسیو / Bonifacio

بونیفاسیو شهری در جنوبی ترین نقطه جزیره کرس در جنوب فرانسه است. این شهر و استحکامات آن تا نوک صخره ای که به دریا منتهی می شود و 70 متر ارتفاع دارد کشیده شده است. نکته قابل توجه درباره این روستا این است که آب اقیانوس قسمت های زیرین صخره ای که شهر بونیفاسیو روی آن بنا شده را فرسایش داده و از دور که به شهر نگاه کنید کاملا تعیین است که برخی از ساختمان های روی لبه نازک صخره قرار گرفته اند و در شرایط خطرناکی به سر می برند.

---

پرتگاه باندیاگارا / Bandiagara Escarpment

پرتگاه باندیاگارا صخرهای ماسه سنگی در جمهوری اقتصادی در آفریقای غربی است که 500 متر ارتفاع دارد. این صخره در دوران باستان محل زندگی تلمی ها بود و این قوم روی این صخره خانه های خود را بنا کردند. از آنجا که این منطقه همواره محل وقوع سیل های برق آسا بود، تلمی ها در دل صخره حفره هایی کنده بودند تا در مواقع لزوم به آنجا پناه ببرند. اگرچه تلمی ها در امتداد این صخره روستاهای بسیاری بنا کردند اما در قرن چهاردهم داگون ها به آنها حمله نموده و این روستا را از چنگ آنها درآوردند و به این ترتیب داگون ها ساکنان همیشگی این روستا شدند.

---

روکامادور / Rocamadour

روکامادور نام روستای کوچکی است که در دره رودخانه آلزو در جنوب غرب فرانسه بنا شده است. ساختمان های روکامادور دقیقا با همان شیب صخره طراحی و ساخته شده اند. خانه ها در قسمت پایین صخره و کلیسا و دیگر ساختمان های بزرگ در قسمت بالای صخره واقع شده است. قدمتاین روستا به قرن دوازدهم بازمی شود. این روستای باستانی سال ها پیش بنا به دلایل مختلفی مثل جنگ و انقلاب فرانسه خالی از سکنه شد. می گویند که سنت آمادور یکی از چهره های مذهبی مشهور فرانسوی پس از اینکه شاهد مرگ سنت پیتر و سنت پول در روم بود به این روستای دورافتاده آمد و گوشه نشین شد و برای همین امروزه گردشگران بسیاری برای بازدید از این روستای قدیمی دست به خطر می زنند و به دره آلزو سفر می نمایند.

---

میسا ورد / Mesa Verde

میسا ورد در جنوب غرب کلرادوی آمریکا مجموعه ای مشهورترین خانه های صخره ای است که از اقوام باستانی آناسازی به جا مانده است. از نظر باستان شناسان این خانه ها بارزترین تعیینه باستانی از فرهنگ بومیان آمریکایی به شمار می رود. در قرن 12 آناسازی ها آغاز به ساختن خانه هایی در حفره های کم عمق زیر صخره ها کردند. برخی از خانه های ساخته شده 150 اتاق دارد و نام مشهورترین آنها قصر صخره ای است. این منطقه محل سکونت آناسازی ها بوده تا اینکه سال 1300 آنها این منطقه را ترک کردند. اینکه چرا این قوم خانه های خود را رها کردند هنوز تعیین نیست اما یکی از دلایل آن ممکن است کمبود مواد غذایی، محصولات کشاورزی و قحطی و علت دیگر آن حمله قبایل شاقتصادی به آناسازی ها باشد.

---

آکاپولکو / Acapulco

آکاپولکو یکی از شهرهای توریستی در مکزیک است که در دهه 1950 جایی برای گذراندن تعطیلات ستاره های هالیوود و میلیونرها به شمار می رفت. اگرچه این شهر دیگر مثل آن سال ها رونق ندارد اما هنوز هم یکی از مقصدهای مشهور جهانگردان به خصوص مکزیکی ها به شمار می رود و حتی دانشجویان آمریکایی زیدی، تعطیلات تابستانی خود را در این شهر می گذرانند. از آنجا که این شهر روی صخره ساحل بنا شده، گردشگران بسیاری فقط برای شیرجه زدن از روی صخره های بلند این شهر به درون آب کم عمق پای صخره به آکاپولکو سفر می نمایند. این سرگرمی خطرناک از دهه 1930 در آکاپولکو رایج است و آنهایی که از شیرجه زدن می ترسند ترجیح می دهند کناری بایستند و شیرجه های هیجان انگیز دیگران را دیدن نمایند.

منبع:برترینها

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :omid-a98

منبع: راسخون
انتشار: 8 آذر 1400 بروزرسانی: 8 آذر 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3552

به "گردشگری: ایستاده بر لبه پرتگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری: ایستاده بر لبه پرتگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید