4 رشته صنایع دستی در استان گلستان احیا می گردد

به گزارش هنجس بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: احیای چهار رشته بومی صنایع دستی استان طی امسال در دستور کار معاونت صنایع دستی قرار گرفته است.

4 رشته صنایع دستی در استان گلستان احیا می گردد

بهگزارش میراثآریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان، احمد تجری روز یکشنبه 19 مردادماه 99 با اعلام این خبر گفت: تنوع اقوام و فعالیت 80 رشته صنایع دستی در استان موجب شده تا محصولات فراوریی هنرمندان از لحاظ کیفیت و تنوع در صندلی مطلوبی قرار داشته باشد.

او اعلام کرد: معاونت صنایع دستی استان اقدامات مطالعاتی و پژوهشی برای رشته های سنتی و قدمت دار را که پیشینه تاریخی دارند اجرایی نموده و پس از شناسایی استادکاران قدیمی و شاخص به وسیله آموزش به علاقه مندان بستر را در راستای ترویج رشته های در حال فراموشی فراهم می سازد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: بر اساس نیازسنجی ها و اولویت های در نظر گرفته شده در امسال احیای چهار رشته پالان دوزی، چاپ سنتی (باتیک)، لاک تراشی و نمد سیاه رودبار در دستور کار معاونت صنایع دستی استان قرارگرفته است اما با توجه به سهمیه ای که به استان اختصاص داده می گردد، هرساله یک رشته در وزارتخانه مطرح و مورد تأیید قرار خواهد گرفت.

او مسائل و عوامل اصلی فراموشی صنایع دستی اصیل و بومی هر استان را تغییر سلیقه ها، کاهش تقاضا برای فراوری و در نتیجه تعطیلی کارگاه ها، بازاریابی نادرست، استفاده نشدن از طراحی کاربردی محصولات دانست و اعلام کرد: برطرف این آسیب ها برای ایجاد انگیزه در هنرمندان مورد توجه جدی اداره کل استان واقع شده است.

تجری یادآور شد: تا به امروز 11 رشته صنایع دستی مناطق گوناگون استان احیا شده و کوشش می کنیم فرایند بازفراوری این هنرهای سنتی بومی همچنان تداوم داشته باشد.

او اضافه نمود: لباس سنتی شاهکوه، زیارت و سرکلاته خراب شهر، ابریشم بافی ترکمن، رودوزی سنتی (بلیش دوزی)، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی حصیری، سفال گرگان و نساجی سنتی گنبدکاووس از جمله رشته های احیا شده گلستان در سال های اخیر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان آموزش، حضور در نمایشگاه ها، طراحی محصولات کاربردی، شرکت در جشنواره ها و حضور در بازارچه های دائمی و فصلی و ثبت ناملموس آثار صنایع دستی را از اقدامات مهم این اداره کل در راستای توسعه و ترویج محصولات صنایع دستی بیان نمود.

منبع: میراث آریا
انتشار: 8 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1497

به "4 رشته صنایع دستی در استان گلستان احیا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 رشته صنایع دستی در استان گلستان احیا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید