سرانه های فرهنگی در ایران چقدر است؟

به گزارش هنجس بلاگ، در نخستین نشست آنالیز توسعه فضاهای فرهنگی در دنیا معاصر، سرانه فراوری و مصرف محصولات فرهنگی در دنیا و ایران آنالیز شد؛ آمارهایی که در لا به لای آن، علاوه بر عقب ماندگی های ملی، نکته های تکان دهنده ای از فقر شدید فضاهای فرهنگی هنری در بعضی شهرهای کشور یادآوری شد.

سرانه های فرهنگی در ایران چقدر است؟

به گزارش خبرنگاران، در این نشست که روز پنجشنبه به همت مؤسسه یاری به توسعه فرهنگ و هنر در آدران (استان البرز) برگزار گردید، امین عارف نیا - مدیرعامل مؤسسه - در سخنانی گفت: فضاهای فرهنگی هنری هر کشوری، یکی از بارزترین شاخص های دستیابی به توسعه پایدار تلقی می گردد. متاسفانه ما در زمینه زیرساخت ها با یک فقر جدی مواجهیم. سرانه فضای سبز در ایران 11 متر مربع، سرانه فضای آموزشی 5 متر مربع، سرانه فضای ورزشی یک متر و سرانه فضای فرهنگی حدود 20سانتی متر است.

او اضافه نمود: درحدود هزار شهر کشور، ازجمله در 75 شهر با جمعیت بالای 50 هزار نفر، هیچ سالن سینمایی نداریم. همچنین دربیش از 100 شهر کشور کتابخانه عمومی نداریم.

عارف نیا همچنین گفت: سهم صنایع خلاق از فراوری ناخالص داخلی دنیا حدود دو هزار و 250 میلیارد دلار است. میزان اشتغال صنایع خلاق نیز در چند سال گذشته، براساس آمار یونسکو، هفت درصد رشد داشته است.

این مدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به اشاره به اینکه فروش گیشه سینماهای دنیا در سال گذشته میلادی معادل 42.5 میلیارد دلار، محصولات موسیقایی 22.5، مد و لباس 406، کنسرت موسیقی 13.2 وهنرهای نمایشی 192 میلیارد دلار بوده است، گفت: تعداد دانشجویان هنر ما در سال 97 برابر 296 هزار نفر بوده که تعدادی قابل توجه و بیانگر علاقه به آموختن و کسب دانش در حوزه فرهنگ و هنر است. تعداد هنرجویان آزاد نیز 473 هزار نفر بوده است که همه این ها برای بروز خلاقیت ها و آموزه هایشان به فضاهای فرهنگی احتیاج دارند.

او ادامه داد: فروش محصولات فرهنگی در کشور ما در حوزه سینما 500 میلیارد تومان، موسیقی 500، نشر کتاب 350، تجسمی 220، آثار نمایشی 90 و تبلیغات پنج هزار میلیارد تومان بوده است. همه این اعداد و ارقام گویای گستردگی سبد وظرفیت فرهنگی است که باید آنالیز کنیم چگونه از این ظرفیت فرهنگی بهره ببریم.

در ادامه نشست، تعدادی از کارشناسان، مدیران بعضی مجموعه های فرهنگی و بعضی رایزنان فرهنگی کشورمان در کشورهای دیگر، در سرفصل های نشست، سخن گفتند.

دکتر علی اکبر ضیایی در سخنان خود زیر عنوان مهندسی توسعه فرهنگی در جنوب شرق آسیا گفت: یکی از سیاست های ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی، برای مهندسی توسعه فرهنگی، تشکیل جلسه های مشورتی با نخبگان فرهنگی دنیا اسلام بود. آنها در بحث توفان فکری، ایده ها را می گرفتند و بومی سازی می کردند. درنهایت، الان مالزی کشوری شده که در همه زمینه ها به توسعه رسیده است.

او اضافه نمود: البته خود مالزی در فرایند توسعه خویش از کشور سنگاپور الگو گرفته که مدل توسعه کشورهای دیگری هم در منطقه بوده است. در مالزی امروز، عظیم ترین نمایشگاه سالیانه هنری برگزار می گردد که به حراج آثار هنری در لندن و دبی پهلو می زند.

همچنین دکتر ابوالحسن خلج منفرد در سخنانی زیر عنوان لیبرالیسم مالی ترکیه و انعکاس آن در حوزه فرهنگ، پس از تشریح سیاست ها و اولویت های کشور ترکیه در فرایند توسعه خود در چند دهه گذشته، گفت: ترکیه امروز سالیانه 40 میلیون نفر جهانگرد خارجی دارد و سالیانه 400 میلیون یورو هم از راه فروش سریال هایش در 140 کشور دنیا درآمد کسب می نماید.

او اضافه نمود: رمز توسعه ترکیه این است که نقطه عزیمت خود را از اقتصاد، آن هم اقتصاد متمرکز تحت راهنمایی حاکمیت قرارداده که به توسعه در عرصه فرهنگ نیز انجامیده است.

کارشناس بعدی دکتر علیرضا امیدبخش بود که با عنوان آرمان شهر و اهمیت اندیشه آرمان شهری در تحول فرهنگی کشورها با توجه به تجربه شخصی خود در حوزه اسپانیا سخنرانی کرد. او در سخنانی با توصیف و تشریح تاریخچه مقوله آرمان شهر در دنیا و نیز نقش تاریخ اسلام در این زمینه، به تجربه های اسپانیا از ایده آرمان شهر در توسعه و گردشرگی خود پرداخت.

امیدبخش همچنین به نقش و استفاده پرچم محلی در اسپانیا و نیز جشن های مختلف برای ایجاد هویت اشاره نمود.

دکتر رضا ملکی دیگر سخنذان برنامه بود که با موضوع مروری بر سیاست ها و راهکارهای فدراسیون روسیه در توسعه فضاهای فرهنگی صحبت کرد.

او با توصیف روسیه به عنوان وسیع ترین کشور دنیا و عظیمی پایتخت آن، گفت: مساله اقوام و اقلیت ها در روسیه امروز کاملا امنیتی است؛ چون آنها نمی خواهند تجزیه دیگری رخ دهد. برای همین منظور سند ملی را تصویب نموده اند و آژانس اقوام با بودجه ای چشمگیر زیر نظر نهاد ریاست جمهوری به فعالیت می پردازد. با آنالیز همه جوانب می توان گفت که روسیه در حال تکوین است و هنوز شکل نگرفته است.

ملکی همچنین گفت: شرایط فرهنگی در روسیه سیر نزولی داشته، با این حال، درآمدهای فرهنگی 151 درصد رشد داشته است. مخصوصا تئاتر و موزه در روسیه امروز خیلی مورد توجه واقع شده است. البته موسیقی در نزد مردم روسیه صندلی اول هنری را دارد. تعداد شاغلان رسمی در بخش فرهنگ نیز رشد داشته و در عین حال، حقوق دریافتی آنان آنقدر افزایش یافته که به دریافتی پرسنل بخش های مالی نزدیک شده است.

حجت الاسام حسین اکبری در بخشی از این نشست، با اشاره به تجربه های پادشاهی عمان در جهت توسعه، گفت: این که ما از دیگران بیاموزیم، رویکرد مفیدی است. دنیا و حتا همسایگان ما در حرکتند و ما نباید خودمان را در مقام گویندگی و توصیه کنندگی صرف ببینیم.

محمدحسین مجازی، مدیر مجموعه اراضی عباس آباد نیز در سخنانی، درباره تاریخچه و شرایط فعلی این مجموعه فرهنگی سخن گفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 مهر 1399 بروزرسانی: 16 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1585

به "سرانه های فرهنگی در ایران چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانه های فرهنگی در ایران چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید