7 فیلم ساز بزرگ که دنیای ما را دگرگون کردند

به گزارش هنجس بلاگ، در این مطلب نگاهی می اندازیم به تعدادی از فیلمسازان برجسته که دنیای ما را به بهترین شکل تغییر دادند و چگونگی تاثیر هرکدام را بررسی می کنیم.

7 فیلم ساز بزرگ که دنیای ما را دگرگون کردند

هزاران سال پیش، بشر برای خود قصه هایی از خدایان و قهرمانان تعریف می کرد و خرد جمعی نسل های قبل را از طریق قدرت داستان ارتقا می بخشید. توضیح مفاهیمی مانند مهربانی و رفتارهای غیرانسانی یا عشق و نفرت یک چیز است، اما تجربه واقعی این مفاهیم از طریق یک داستان با جزئیات قابل لمس چیز دیگری است.

امروز، فیلم ها اسطوره های جدیدی هستند که این سنت را ادامه می دهند و دنیای سینما به ما فیلمسازان بی شماری را ارائه کرده که قادر به فراتر رفتن از سطح پر زرق و برق تجارت سینمایی و تغییر دنیا از طریق هنر خود هستند. این ها کارگردانانی هستند که نه تنها ما را سرگرم می کنند، بلکه دیدگاه ما را نسبت به دنیا پیرامون بهبود می بخشند، درست مثل راویان داستان های قدیمی.

در میان این فیلمسازان، تعداد معدودی برجسته هستند، آن هایی که فیلم هایشان به طور مثبتی بر مخاطبان در سطح دنیای تاثیر می گذارد. این کارگردانان با آثار خود، آگاهی از موضوعات مهم فرهنگی را افزایش داده اند، نحوه ساخت فیلم های سینماگران بعد از خود را تغییر داده اند، آینه نقد را در برابر جامعه ما نگه داشته و حتی در سیاست های ملت ها نیز تاثیر گذاشته اند.

1. استیون اسپیلبرگ

هیچ لیستی از فیلمسازان تاثیرگذار بدون استیون اسپیلبرگ به عنوان پردرآمدترین کارگردان تمام دوران کامل نخواهد شد. او مردی است که علی رغم ارزش خالص 3.7 میلیارد دلاری سرمایه اش، گفت: من علاقه ای به کسب درآمد ندارم. درآمد همیشه نتیجه موفقیت فیلم هایم است، اما هرگز هدف من نبوده.

پس هدف این فیلمساز افسانه ای چیست؟ اگر به یکی از تاثیرگذارترین فیلم های او در دنیا یعنی فهرست شیندلر (Schindlers List) که نامزد و برنده اسکار سال 1993 شد نگاهی بیاندازیم، متوجه می شویم که هدفش آموزش بود. اسپیلبرگ در مصاحبه ای با شورای ملی مطالعات اجتماعی می گوید: از هولوکاست فقط به صورت پاورقی در بسکمک از کتاب های درسی نام برده شده یا اصلا ذکر نشده است. میلیون ها نفر در دنیا چیز کمی در مورد آن می دانستند. خیلی ها هم سعی کردند انکار کنند که این اتفاق رخ داده است.

اسپیلبرگ از طریق فهرست شیندلر تلاش کرد تا آگاهی از یکی از وحشتناک ترین وقایع تاریخ را افزایش دهد. در همان مصاحبه، اسپیلبرگ ادامه داد: مهم ترین درس ها، درس های حقیقت و مدارا است تا چنین اتفاقی برای هیچ کس دیگر تکرار نشود. هرچند که هنوز هم نفرت زیادی در دنیا وجود دارد.

این کارگردان از درآمد حاصل از این فیلم برای اعطای پول به تلاش های یادبود هولوکاست و همچنین تاسیس سازمانی که به جمع آوری شهادت ها و نوشته های تاریخی بازماندگان کمک می کند، استفاده کرد.

اسپیلبرگ مردی است که تلاش می کند تا جنبه های حیاتی زندگی، کودکی و تاریخ را از طریق فیلم های پرفروش و تحسین برانگیز دوران خود نشان می دهد. او کارگردانی است که به طور قطع با آثار درخشان خود بیشتر از تنها یک فیلم بر دنیا ما تاثیر گذاشته است.

  • 20 فیلم محبوب استیون اسپیلبرگ؛ از کارتون دامبو تا فیلم نولان

2. آلفرد هیچکاک

اگر یک کارگردان وجود داشته باشد که برای همیشه فیلم سازی مدرن را تغییر داده، آن آلفرد هیچکاک است.

هیچکاک در طیف وسیعی از ژانرهای فیلم کار می کرد و آثار بسکمک از کمدی گرفته تا درام خلق کرده است. اما ماندگارترین آثار او در زمینه های تعلیق و وحشت بود، جایی که او به طرز ماهرانه ای مرز باریک بین انسان های عاقل و مجنون را جستجو می کرد.

به دلیل آثار هیچکاک است که بسکمک از فیلم های مدرن از تکنیک های دوربینی که او پیشگامشان بود مانند آرواره ها (Jaws) و ای تی (E.T) استفاده کردند. او پیشگام ایده مک گافین، یک شی در فیلم بود که از اهمیت اساسی برای طرح برخوردار است، و داستان را به جلو سوق می دهد. اما بیشتر از همه، هیچکاک پیچیده ترین شرورانی که دنیا فیلم تا به امروز دیده است را به تصویر کشید.

او با دو جایزه گلدن گلوب، هشت جایزه لورل و پنج جایزه دستاورد هنری، مهارت بی نظیری در ساخت فیلم داشت. این فیلمساز از هنر خود برای مقابله با مسائلی مانند خشونت، جنون و از دست دادن استفاده کرد و علی رغم توانایی ترساندن، بسکمک از فیلم های وی قدرت عشق و اجتماع را به بشریت نشان می دهد و ازعان داشت که بهترین دفاع در برابر هرج و مرج و ترس در مقابل ناشناخته ها، اعتماد ما به یکدیگر است.

بدون وجود هیچکاک، فیلم های امروز با آنچه اکنون می بینیم و می شناسیم فاصله زیادی داشتند.

  • از هیچکاک تا جنگ ستارگان؛ مک گافین خوب چگونه ساخته می شود؟

3. اورسن ولز

اورسن ولز مردی است که نامش بر یکی از بزرگترین فیلم های تاریخ یعنی همشهری کین (Citizen Kane) می درخشد.

کنت تینان، منتقد تاثیرگذار سینما، یک بار در مورد این فیلم گفت: هرکسی که همشهری کین را در سن تاثیرپذیری دیده باشد، هرگز این تجربه را فراموش نخواهد کرد؛ یک شبه سینمای آمریکا چیزی را به او عطا می کند که صدها کتاب فرهنگ و لغت نامه نمی توانستند.

علاوه بر این تمجید قاطعانه و بزرگ، ولز همچنین پیشگام آنچه که اکنون به عنوان فیلم مستقل می شناسیم بود و بسکمک از آثارش را با بودجه شخصی ساخت و از طریق تجربه اش در رادیو با کارگردانی و گویندگی در مورد جنگ دنیای، انقلابی در دنیای صدای فیلم ایجاد کرد، و از تکنیک هایی مانند محو، تحریف و چیزهای دیگر برای ایجاد یک تجربه شنیداری سه بعدی استفاده کرد.

ولز به عنوان یک فیلمساز که یکی از مهمترین فیلم های تاریخ را به ما هدیه داد و خالق تکنیک هایی که امروز می بینیم و از آن ها لذت می بریم، یک فرد تاثیرگذار در دنیای سینما بود.

  • 10 فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب اورسن ولز؛ از دلیجان تا روشنایی های شهر

4. چارلی چاپلین

بیشتر افراد وقتی نام چارلی چاپلین را می شنوند، کمدی های بی صدای این بازیگر در ذهنشان زنده می شود. او یکی از مهم ترین چهره ها در ساخت و بازی فیلم های صامت بود. شخصیت روی صحنه او یعنی ولگرد، یکی از شناخته شده ترین تصاویر در دنیا بود و هست.

اما در مورد این بازیگر انگلیسی چیزهای بیشتری نسبت به کمدی اسلپ استیک وجود داشت. میراث کار چاپلین، که او به طور هدفمند برای عبور از مرزهای فرهنگی طراحی کرد، اثبات کرد که درست به اندازه کمدی او تاثیرگذار است.

این نقل قول را از فیلم محصول 1940 او با عنوان دیکتاتور بزرگ (The Great Dictator) در نظر بگیرید:

سربازها! خودتان را در اختیار افراد بی رحم قرار ندهید، مردانی که شما را تحقیر می کنند و شما را به بردگی می برند، زندگی شما را کنترل می کنند، به شما می گویند چه باید بکنید، چگونه فکر کنید و چگونه احساس کنید، به شما سرمشق می دهند و مانند یک چهارپا با شما رفتار می کنند. خودتان را به این مردان غیرطبیعی نسپارید، مردان ماشینی، با افکار ماشین ماشینی و قلب ماشینی! شما ماشین نیستید. شما حیوان نیستید. شما انسان هستید! عشق به بشریت را در قلب خود دارید! نفرت ندارید. تنها کسانی که عشق در سینه ندارند، نفرت می پراکنند. سربازان! برای بردگی نجنگید، برای آزادی بجنگید!

چاپلین اولین کسی بود که قدرت فیلم در مبارزه با بی عدالتی را به دنیایان نشان داد، زمینه را برای فیلم های زیادی فراهم کرد که مسائل غیرانسانی را افشا می کنند و از بین می برند. بدون چاپلین، فیلم هایی مانند فهرست شیندلر (Schindlers List) ساخته اسپیلبرگ ممکن بود هرگز وجود نداشته باشند.

  • 10 حقیقت ناگفته درباره چارلی چاپلین که شما را شگفت زده خواهد کرد!

5. مارتین اسکورسیزی

اسکورسیزی اغلب با خشونت گرافیکی اراذل و اوباش و انسان های بدطینت که فیلم های پرطرفدار او را پر می کنند شناخته می شود، اما این تفسیر او درباره خشونت است که راستا او را از سرگرمی صرف به سمت تغییر دنیا سوق می دهد.

یک کلید برای تفسیر فیلم های اسکورسیزی وجود دارد، و این در یکی از مشهورترین سخنان این فیلمساز نهفته است: به نظر من هر انسان عاقلی باید ببیند که خشونت دنیا را تغییر نمی دهد و اگر تغییر دهد، موقتی است …

دنیا بینی اسکورسیزی در یک خانواده فقیر، اما کاتولیک، که در آن ذهن جوان او در معرض همزمان اخلاق ایمانی و جنایاتی که او را احاطه کرده بود، شکل گرفت. بسکمک از فیلم های او این را منعکس می کنند، مخاطبان را به همراه شخصیت های خود به اوج قدرت می رسانند، اما بعدا آن ها را عقب می کشند زیرا خطاها و کارهای شر این شخصیت ها باعث سقوط آن ها می شود.

فیلم های اسکورسیزی که یکی از درخشان ترین فیلمسازان تاریخ است، تفسیر او از آمریکا و بینش او درباره ماهیت بی فایده خشونت را به دنیایان ارائه می دهد.

6. آکیرا کوروساوا

نام آکیرا کوروساوا این روزها برای بسکمک از مخاطبان سینما ناشناخته است، اما هرکسی که از بزرگترین فیلم های چند دهه گذشته لذت برده باشد، مدیون اوست.

او کارگردان فیلم هفت سامورایی (The Seven Samurai) بود که الهام بخش هفت دلاور (The Magnificent Seven) شد. او همچنین کارگردان دژ پنهان (Hidden Fortress) بود، که با الهام بخشیدن به کارگردان ناشناخته ای به نام جورج لوکاس کمک کرد تا شمشیرهای لامپی را با شمشیرهای فلزی جایگزین کند و فیلمی به نام جنگ ستارگان (Star Wars) بسازد. کلینت ایستوود یک بار از کوروساوا برای ایجاد ژانر وسترن اسپاگتی که به شکل دریافت حرفه اش منجر شد، تشکر کرد.

دنیا بسکمک از شاخص ترین فیلم های خود را مدیون کوروساوا است. نفوذ او جهت ده ها سال آینده فیلمسازان بزرگی را تعیین کرد و مضامین فیلم های او چنان دنیای شد که به راحتی از دنیای سامورایی به غرب آمریکا راه یافت. فیلم های او در زمره بهترین های تاریخ قرار گرفته اند و میراث وی تا امروز دنیای فیلم را دگرگون کرده است.

  • در مدح و ذم کوروساوا؛ چرا فیلم هفت سامورایی بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان است؟

7. شرمین عبیدچینوی

شرمین عبیدچینوی 38 ساله در مقایسه با بقیه کارگردان های این لیست یک تازه وارد محسوب می شود، اما تاثیر او در دنیا اگر نگوییم بیشتر از همه، اما به همان اندازه بزرگ است.

عبیدچینوی، روزنامه نگار و فعال پاکستانی، دریافت کننده جوایز متعددی از جمله شش جایزه امی برای مستندهای خود بوده است. فیلم او با عنوان دختری در رودخانه؛ بهای بخشیدن (A Girl in the River: The Price of Forgiveness)، که مساله قتل های ناموسی در پاکستان را برجسته می کند، داستان یک زن 18 ساله است که توسط بستگانش به قتل می رسد تا عزت خانواده شان را حفظ کنند. او را به رودخانه انداختند، اما به طور معجزه آسایی زنده ماند تا داستانش را تعریف کند.

قتل های ناموسی در پاکستان اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد و به همین دلیل است که عبیدچینوی این موضوع خاص را انتخاب کرده است. قدرت هنر او هنگامی آشکار شد که وی در سخنرانی دریافت اسکار برای این فیلم به حاضران گفت نخست وزیر پاکستان فیلم او را دیده است و متعاقبا قول داد که قانون قتل های ناموسی را تغییر دهد. او گفت: این قدرت فیلم است.

سایر پروژه های عبیدچینوی موضوعاتی از جمله اسیدپاشی به زنان در پاکستان را پوشش می دهد و او دائما به دنبال برجسته کردن مسائل بشردوستانه در کشور خود از طریق فیلم است. او کارگردان موفقی است که به طور مکرر نه تنها با فیلم، بلکه با قانون و تلاش های بشردوستانه در حال تغییر دنیا است.

هنر به عنوان تغییر

هر یک از این فیلمسازان به کمک هنر خود، با تلاش های بشردوستانه یا هر دو تاثیر زیادی بر دنیا داشتند و از هر یک به عنوان قسمت مهمی از تاریخ فیلم سازی یاد می شود. لحظه ای وقت بگذارید و یکی از آثار هر کدام را ببینید. خواهید دید که شما از نظر فرهنگی غنی شده اید و شاید کمی به سمت بهتر شدن تغییر کرده باشید.

منبع: Beliefnet

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 خرداد 1400 بروزرسانی: 12 خرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3105

به "7 فیلم ساز بزرگ که دنیای ما را دگرگون کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 فیلم ساز بزرگ که دنیای ما را دگرگون کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید