آبشار کفتر دره یکی از جاذبه های طبیعی خراسان رضوی به شمار می رود

به گزارش هنجس بلاگ، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، آبشار کفتر دره یکی از جاذبه های طبیعی خراسان رضوی به شمار می رود.

آبشار کفتر دره یکی از جاذبه های طبیعی خراسان رضوی به شمار می رود

آبشار کفتر دره در استان خراسان رضوی واقع است. در بخش شمالی خواف وجود ارتفاعات طویل بصورت دیواره ای بزرگ، شهرستان خواف را از همسایگان شمالی جدا کرده و باعث می گردد بخشی از توده های باران زای مرطوب غربی در دامنه های این ارتفاعات ماندگار شده و نعمت ارزشمند الهی و مایه حیات هر موجودی را کریمانه فرو ریزد. بارش باران و برف و تگرگ بر صخره های غیر قابل نفوذ این ارتفاعات در بعضی نقاط چشم اندازهای بسیار زیبایی را بوجود می آورد.

جار شدن روان آبها بر روی صخره ها و اختلاف ارتفاع در مسیر حرکت آب، آبشارها و آبشرهایی را بوجود می آورد و حوضچه ها و سنگاب های بزرگ حاصل از کوشش سالیان متمادی آب بر روی سنگ، این زیبایی را دوچندان می نماید. جمع شدن آب در این حوضچه ها و رطوبت حاصل از پراکنده شدن ذرات آب و تبخیر میکروکلیمای، اطراف منابع آب را متمایل به منطقه ها معتدل کرده و باعث رشد و نمو گونه های مختلف گیاهی از نوع بوته ای مثل آویشن، سریش، پونه وحشی، شیرین بیان، درختچه ای مثل بادامشک و گز و درختی از انواع سرخ ولیک، پسته وحشی، گردوی وحشی، انجیر وحشی و زالزالک شد.

از جمله این چشم اندازهای زیبا، آبشار کفتر دره در تنگل گله بید سده بوده که یک قسمت از مسیر چند آبشار کوچکتر با اختلاف ارتفاع 80 متری را طی کرده و آبشاری بزرگ را ایجاد کرده که بسیار دیدنی است. تراکم پوشش گیاهی تنگل و سنگابه ها و آبگیرهای متعدد طبیعی در مسیر این آبشار روح انسان را تازه می نماید. در داخل این تنگل و ارتفاعات اطراف پرندگانی مثل زاغ نوک قرمز، سهره طلایی، کبوتر، بلبل توکا، سنگ چشم خاکستری و پستاندارانی مثل گراز، قوچ و میش وحشی، کل و بز وحشی و پلنگ مشاهده شد. دسترسی به آبشار به وسیله شهرستان خواف، روستای شهرک امکانپذیر بوده و از روستا تا محل آبشار احتیاج به 2 ساعت پیاده روی است.

منبع: همگردی
انتشار: 1 اسفند 1401 بروزرسانی: 1 اسفند 1401 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3890

به "آبشار کفتر دره یکی از جاذبه های طبیعی خراسان رضوی به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار کفتر دره یکی از جاذبه های طبیعی خراسان رضوی به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید