آتش زیرخاکستر ، اقتصاد کشاورزی مازندران گروگان این روزهای کرونا

به گزارش هنجس بلاگ، امنیت غذایی، یکی از مهم ترین مولفه هایی است که در اقتصاد کشاورزی همیشه از آن صحبت به میان می آید و پس از وقوع یک بحران همچون شیوع ویروس کرونا، از اهمیت بیشتری نیز برخوردار می گردد به طوری که امروز بسیاری از کارشناسان معتقدند اقتصاد کشاورزی مازندران گروگان این روزهای ویروس کروناو آتش زیرخاکستر است.

آتش زیرخاکستر ، اقتصاد کشاورزی مازندران گروگان این روزهای کرونا

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایسنا، به عنوان مثال، بسیاری از کارشناسان تغذیه و مواد غذایی، معتقدند وجود لبنیات در رژیم غذایی می تواند در بالا بردن ایمنی بدن در برابر ویروس های مهاجم بسیار خوب عمل کند و اگر امنیت فراوری این محصول در وقوع شیوع این بحران به خوبی لحاظ گردد، مصرف لبنیات می تواند موثر واقع گردد.

بر این اساس کارشناسان تغذیه معتقدند ویتامین های D و ویتامین های محلول در آب، اسیدهای چرب و لبنیات در تقویت سیستم ایمنی موثر است اما گفته می گردد که لبنیات پاستوریزه مصرف و از مصرف لبنیات به صورت فله خودداری گردد.

از سویی دیگر، کرونا آتش زیرخاکستر را نیز شعله ور نموده است؛ به عنوان مثال در گذشته رکود نساجی موجب رکود و زمین گیر شدن کشت پنبه در مازندران می شد.

  • چالش کرونا برای اقتصاد صنعتی ترین شهر مازندران

یاسر فیروزآبادی، استادیار گروه اقتصاد و مدیریت کشاورزی دانشگاه آزاد قائمشهر اظهار کرد: کرونا پدیده جهانی است و تبعات آن برای دهک های پایین جامعه جدی محسوب می گردد، این آسیب ها منجر شده که مصرف سرانه مواد غذایی به ویژه شیر که با افزایش قیمت لبنیات همراه بوده کاهش یابد.

وی اعلام نمود: در سایر محصولات نیز با کاهش فراوری روبرو هستیم، کاهش عرضه مواد غذایی موجب افزایش قیمت آن در زمان کرونا و وابستگی به واردات مواد غذایی می گردد و کشورهایی که واردات مواد غذایی را در دستور کار خود قرار دادند بیشترین آسیب را در اثر شیوع کرونا دیدند و قسمت بزرگی از جریان تجارت در این راستا متوقف شد و در کشورهایی که فاقد منابع مالی برای واردات بودن از لحاظ مالی آسیب جدی دیدند.

استادیار گروه اقتصاد و مدیریت کشاورزی دانشگاه آزاد قائمشهر، ادامه داد: موضوع مهم در همه گیری جهانی کرونا این است که اقتصاد را تحت تأثیر خود قرار داده به طوری که توریستی و نفت تحت تاثیر کرونا که منابع اصلی درآمدی بوده در بعضی کشورها از بین رفته است.

وی توضیح داد: در مازندران نیز واردات و صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی با تعطیلی هتل ها، رستوران ها و عدم ورود توریست با چالش همراه بوده است به طوری که قیمت گوشت و مرغ افزایش یافت، این در حالی است که مرغداری ها به دلیل تعطیلی این مراکز و کاهش مصرف محصول، زیان جدی دیدند.

خلا قانونی که در ایام کرونا خود را نشان داد

فیروزآبادی یادآورشد: با توجه به شیوع کرونا از یک سو و هزینه بالای واردات خوراک دام و طیور و فرآوری مواد غذایی در این شرایط، نظام فراوریی در کشور به سمت کاهش فراوری و عرضه رفته است و تامین نشدن این مواد، موجب تعطیلی و کشتار جوجه های یک روزه شد و مازندران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

وی گفت: درگذشته قانونی وجود داشت که دامداران و مرغداران باید توانایی 30 درصد تامین مواد غذایی دام های خود را دارا می بودند اما متاسفانه این قانون نیز حالت اجرایی پیدا نکرد.

ضعف جدی در صنایع تبدیلی مازندران | واردات آسیب جدی به صنایع تبدیلی می زند

استادیار گروه اقتصاد و مدیریت کشاورزی دانشگاه آزاد قائمشهر اظهار کرد: مازندران در صنایع تبدیلی با ضعف جدی همراه است، با افزایش قیمت خوراک، قیمت جوجه یک روزه به 400 تومان رسید، این درحالی بود که قیمت تخم مرغ دانه ای 700 تومان است.

کرونا آتش زیرخاکستر اقتصاد را شعله ور کرد

فیروزآبادی گفت: کرونا آتش زیر خاکستر اقتصاد را شعله ور کرد، اقتصاد کشور و به تبع آن مازندران دچار رکودهایی بوده است و شرایط فراوری خوراک دام و طیور در ایام شیوع کرونا ارتباط بین فراوری و صنایع تبدیلی و چالش آن را بیش از پیش نشان داد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در بخش نساجی و دانه های روغنی نیز با چالش هایی در روزهای پیک کرونایی روبرو شدیم، دانه های روغنی که فراوری می گردد فرایندی برای فرآوری و عملیات های پس از آن، وجود ندارد و این ارتباط نقص صنعت و کشاورزی پسین و پیشین محسوب می گردد، در واقع این نکته محسوس است که وقتی روغن را وارد می کنیم به صنایع تبدیلی آسیب می زنیم.

استادیار گروه اقتصاد و مدیریت کشاورزی دانشگاه آزاد قائمشهر در سرانجام گفت: در گذشته شاهد بودیم که رکود نساجی موجب رکود و زمین گیر شدن کشت پنبه در مازندران می شد. صنایع روغن گیری، آرد و نان، خوراک دام و طیور جزء صنایع کوچک و کاربردی محسوب می شوند که به فراوری در بخش کشاورزی یاری شایانی خواهند کرد به طوری که رونق کشاورزی منجر به رونق صنایع تبدیلی می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1052

به "آتش زیرخاکستر ، اقتصاد کشاورزی مازندران گروگان این روزهای کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش زیرخاکستر ، اقتصاد کشاورزی مازندران گروگان این روزهای کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید