آلوده ترین شهر ایران تعطیل نشد ، نفس همدا ن همچنان تنگ است

به گزارش هنجس بلاگ، شاخص آلودگی همدان بر روی عدد 166 ایستاد و عنوان آلوده ترین شهر ایران به همدان رسید و امروز شاخص 142 نمایان شده اما بااین حال مدارس همچنان دایر است و خبری از تعطیلی نیست.

آلوده ترین شهر ایران تعطیل نشد ، نفس همدا ن همچنان تنگ است

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، چند روزی است آلودگی هوای شهر همدان و بالا بودن شاخص AQI نسبت به شهرهای دیگر به موضوع موردبحث در گروه ها و رسانه های مختلف استان همدان تبدیل شده چراکه باوجود آلوده تر بودن همدان هیچ خبری از تعطیلی مدارس نیست.

همدان به عنوان آلوده ترین شهر کشور طی 24 ساعت گذشته معرفی گردید

درحالی که در شهرهای دیگر همچون تهران، اصفهان، آذربایجان غربی، مرکزی و تعداد دیگری از استان ها مسئولان به دلیل آنچه آلودگی هوا اعلام شده برای کاهش تردد خودروها تصمیم به تعطیلی مدارس گرفته اند اما از این تصمیم در همدان خبری نیست و امروز نیز شاهد آن بودیم که همدان به عنوان آلوده ترین شهر کشور در24 ساعت گذشته معرفی گردید.

بر اساس شاخص psi عدد از صفرتا 100 سالم، از 100 تا 200 هشدار، از 200 تا 300 اضطرار و از 300 به بالا بحران محسوب می گردد و بر اساس شاخص AQI عدد صفرتا 50 پاک، 50 تا 100 سالم، 100 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس، 150 تا 200 ناسالم برای همه گروه ها است.

کارشناسان معتقدند از آنجا که تنها یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا در همدان و آن هم در میدان پروانه ها واقع شده است که ازقضا نقطه پرترافیک شهر محسوب می گردد نمی توان برآیند درستی از شرایط کلی هوای شهر همدان داشت.

موضوع آنجا جدی تر شد که سامانه پایش 30 آذرماه عدد AQI شهر همدان را 178 نشان داد و درحالی که انتظار می رفت مدیریت بحران استان همدان نیز مانند شهرهای دیگر تصمیمی در این خصوص داشته باشد بدون هیچ تصمیمی و درحالی که شهروندان معترض سکوت ستاد بحران بودند گذشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در این خصوص اعتقاد داشت شاخص اعلام شده از کیفیت هوای همدان در سامانه پایش کیفی هوای کشور نشانگر شرایط تمام نقاط شهر همدان نیست چراکه در شهر همدان تنها یک ایستگاه پایش وجود دارد که در میدان پروانه ها و نقطه پرترافیک شهر واقع شده و شاخص اعلام شده بیانگر شرایط آلودگی هوا در همان نقطه از شهر است نه میانگین نقاط گوناگون شهر و شرایط ناسالم به دلیل تجمع خودروها و افزایش ترافیک و بروز پدیده این ورژن ایجادشده است.

محسن جعفری نژاد بسطامی بابیان این که شرایط ناسالم اعلام شده در سامانه را نمی توان نشانگر شرایط هوا در همه نقاط شهر همدان دانست، عنوان نمود: شرایط همدان با تهران متفاوت است و در تمام نواحی تهران ایستگاه سنجش آلودگی هوا نصب شده و در بعضی قسمت ها حتی شاخص به بالای 200 می رسد که آنچه اعلام می گردد میانگین شرایط تمام شهر است و بر همین اساس مقایسه شاخص آلودگی هوای شهر همدان با تهران منطقی نیست.

جعفری نژاد بسطامی بابیان این که شرایط کیفیت هوا به صورت پاک، سالم، ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ناسالم (قرمز)، بسیار ناسالم (بنفش) و خطرناک (قهوه ای) طبقه بندی می گردد، افزود: برای داشتن اطلاعات دقیق از شرایط هوای همدان، احتیاج به اضافه شدن ایستگاه های پایش هوا در نقاط مناسب شهر است.

AQI شهر همدان به عدد 232 رسید

درحالی که مدیرکل محیط زیست استان همدان شرایط همدان را چندان نامناسب نمی دانست رسیدن عدد AQI شهر همدان به عدد 232 آن هم در ساعت 24 دقیقه بامداد یکم دی ماه سبب ردوبدل شدن پیغام های گوناگون در کانال ها و شبکه های اجتماعی فضای مجازی شد و تشکیل کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوای استان همدان را رقم زد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان در کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوای استان بابیان این که شهرداری همدان دومین دستگاه ایستگاه پایش آلودگی هوا را در همدان نصب و راه اندازی خواهد نمود، گفت:

محمودرضا عراقی بابیان این که طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی در روزهای اخیر مراجعه به مراکز درمانی به دلیل مسائل تنفسی افزایش نداشته و بر همین اساس برای دقیق تر شدن سنجش ها؛ ایستگاه پایش شرایط هوا در نقطه دیگری از شهر نصب می گردد تا شمار ایستگاه ها در همدان به دو ایستگاه برسد و برآورد دقیق تری داشته باشیم، ادامه داد: با توجه به غباری که بر فراز شهر همدان وجود دارد و اعداد اعلام شده از سوی دستگاه پایش و پایداری هوا و پدیده این ورژن؛ دانشگاه علوم پزشکی همدان باید پس از اعلام شرایط در شرایط ناسالم هوا توصیه های لازم را به وسیله رسانه ها به مردم ارائه دهد و در صورت اضطرار درخواست جلسه کند.

15 دستگاه وسیله نقلیه آلاینده متوقف و به پارکینگ فرستاده شد

وی بابیان این که دبیرخانه کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا محیط زیست است و باید به وسیله دبیرخانه اطلاع رسانی به آموزش وپرورش و علوم پزشکی انجام می گردد تا با توجه به شرایط و دستورالعمل تصمیم گیری گردد بر جدی دریافت معاینه فنی خودروها به صورت روزانه تاکید نمود و گفت: طبق اعلام پلیس هدایت و رانندگی و نیروی انتظامی در روزهای گذشته 15 دستگاه وسیله نقلیه آلاینده متوقف و به پارکینگ فرستاده شد اما شهرداری نیز باید در مورد آلایندگی اتوبوس ها و مینی بوس های شهری اقدامات پیشگیرانه و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی را انجام دهد.

وی اعلام کرد: شهرداری همدان با همراهی شرکت پخش فراورده های نفتی اقدام به احداث صندلی ویژه ناوگان حمل ونقل عمومی اتوبوس رانی برای ارائه سوخت یورو 4 کند و شرکت پخش فراورده های نفتی تجهیزات سامانه هوشمند توزیع سوخت را فعال کند.

وی خواهان ارائه توصیه های لازم در مواقع آلودگی هوا به وسیله رسانه ها شد و اعلام کرد: خبرنگاران باید از مفاد دستورالعمل شرایط اضطرار آلودگی هوا آگاه شوند و دبیرخانه کارگروه برای اطلاع رسانی مصوبات و شرایط هوا و دانشگاه علوم پزشکی می تواند در راستای ارائه توصیه های لازم به عموم مردم برای مصاحبه با رسانه های جمعی اقدام کند.

شاید در نگاه اول موضوع آلودگی هوا چندان هم مهم به نظر نرسد اما ضروری است بدانیم در دنیا سالیانه 3 میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و در بعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است.

این مرگ ومیر به طور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس، سکته قلبی و آلرژی های مختلف تنفسی است و حتی آلودگی هوا به روش های گوناگونی می تواند آثار زیانبار درازمدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسان ها بگذارد.

تأثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت و آسیب پذیری بعضی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از دیگران است به طوری که بچه ها کم سن و سال و سالمندان بیشتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می بینند.

متخصصان معتقدند که موادی که به وسیله هوای آلوده وارد محیط می شوند دارای ترکیباتی هستند که باعث نابودی بافت های مختلف بدن خواهد شد و این مواد به وسیله ریه، پوست، مخاط بدن، مخاط چشم، گوش، بینی و دستگاه گوارش، وارد بدن شده و باعث تخریب سلول های بدن می گردد.

همین اتفاقات کافی است تا مردم کمی حساس تر شوند و با کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و پرهیز از سفرهای غیرضروری و نظایر آن و پرهیز از اقدامات منجر به ایجاد آلودگی هوا ازجمله کاهش فعالیت های بدنی بیماران قلبی و ریوی در فضای باز، استفاده از نقاب استاندارد برای بچه ها، افراد سالخورده و افرادی که بیشترین زمان مواجهه با هوا رادارند، استفاده از وسایل نقلیه همگانی و هم پیمایی، خودداری از خروج غیرضروری از منزل، انجام معاینه فنی و برطرف نواقص کارکردی خودروها به حفظ سلامتی خود و خبرنگارانان یاری نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 151

به "آلوده ترین شهر ایران تعطیل نشد ، نفس همدا ن همچنان تنگ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلوده ترین شهر ایران تعطیل نشد ، نفس همدا ن همچنان تنگ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید