اجرای الگوی کشت در سال زراعی نو

به گزارش هنجس بلاگ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از سال زراعی نو طرح الگوی کشت به ضمانت نامه های اجرایی به مرحله عمل رسید.

اجرای الگوی کشت در سال زراعی نو

اکبر کرامتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز آذربایجان غربی گفت: از سال 50 برای اصلاح الگوی کشت برنامه های مختلفی اجرا شده است که این برنامه ها بیشتر جنبه های فنی و توصیه های کشاورزی بود و ضمانت های اجرایی نداشت و در نتیجه کشاورزانی که علاقمند بود این برنامه ها را اجرایی می کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: الگوی کشتی که برای سال زراعی تازه مصوب شده است دارای ضمانت نامه های اجرایی است و دولت و مجلس شورای اسلامی نیز از این طرح حمایت می نمایند.

کرامتی با اشاره به اینکه طرح اصلاح الگوی کشت در دو فاز اجرایی می گردد اضافه نمود: این طرح سال جاری بخش زراعت و در سال آینده بخش های باغبانی، سبزی و صیفی و دیگر بخش های کشاورزی اجرا می گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: اصلاح ساختاری دسترسی به نهاده ها، کاهش مصرف نهاده، افزایش عملکرد و کاهش سطح از اجزای الگوی کشت خواهد بود و از سوی دیگر با روش های به زراعی در پی کاهش مصرف آب، سم و کود شیمیایی و در عین حال افزایش عملکرد محصولات کشاورزی هستیم.

وی با اشاره به اجرای الگوی کشت در استان گفت: از سال 94، در مورد تنظیم سطح زیر کشت چغندرقند و سیب اقداماتی در سطح استان انجام گرفته است که امیدواریم اصلاح الگوی کشت اقدامات در این حوزه را تقویت کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی انتقال کشت محصولات سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه ها را از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد و گفت: با دستور استاندار آذربایجان غربی دو هزار هکتار گلخانه باید در استان ایجاد گردد که در یک سال گذشته 600 هکتار شناسایی شده و در سطح 400 هکتار سرمایه گذاری شده است و مابقی در حال اجرا مراحل مختلف است.

کرامتی گفت: استانداران ریاست کمیته اجرای الگوی کشت در استان ها را بر عهده دارد و رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز دبیر این کمیته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد:در اصلاح الگوی کشت استفاده از ارقام با احتیاج آبی کمتر، ارقام با دوره رشد کوتاه و محصولات جایگزین و استفاده از ارقام پایه رویشی در الویت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به آخرین شرایط مرغ در بازار گفت: باتوجه به جوجه ریزی های صورت گرفته مسئله ای از نظر تأمین گوشت مرغ نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه احتیاج استان 4 میلیون قطعه جوجه ریزی است ادامه داد: تا به امروز یک میلیون و 600 هزار قطعه جوجه ریزی به وسیله مرغداری های استان صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 200 هزار قطعه بیشتر است.

کرامتی با اشاره به اینکه قرارگاه امنیت غذایی جهاد کشاورزی به صورت مستمر بر بازار نظارت دارد اضافه نمود: 62 هزار بازدید از سطح بازار صورت گرفته است و اصناف و واحد های متخلف بیش از 63 میلیارد و 500 میلیون تومان جریمه شده اند.

مهرماه گذشته الگوی کشت محصولات کشاورزی، بعد از نیم قرن انتظار با حضور مسئولان دولتی، بخش خصوصی و نمایندگان مجلس رونمایی و سند کشت محصولات استان ها در سال زراعی 1402-1401 ابلاغ شد.

با اجرای الگوی کشت می توان از فراوری بی رویه محصول که برای آن بازار وجود نداشته باشد یا کاهش و کمبود محصول در کشور جلوگیری به عمل آورد. الگوی کشت حتی به روی استفاده درست از منابع آبی نیز می تواند مؤثر باشد و از فراوری محصولات آب بر در مناطقی که با تنش های آبی روبرو می باشد جلوگیری به عمل آورد.

خبرنگاران آذربایجان غربی ارومیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 آبان 1401 بروزرسانی: 12 آبان 1401 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3839

به "اجرای الگوی کشت در سال زراعی نو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای الگوی کشت در سال زراعی نو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید