افزایش فراوری ماهانه اوپک برای ششمین ماه متوالی

به گزارش هنجس بلاگ، طبق یافته های نظرسنجی رویترز، فراوری نفت اوپک در ماه دسامبر برای ششمین ماه افزایش یافت که عمدتا به دلیل بهبود بیشتر فراوری لیبی بوده است.

افزایش فراوری ماهانه اوپک برای ششمین ماه متوالی

به گزارش خبرنگاران، نظرسنجی رویترز نشان داد فراوری نفت اوپک در دسامبر به 25.59 میلیون بشکه در روز رسید که 280 هزار بشکه در روز بالاتر از نوامبر بود و در مقایسه با سطح فراوری ژوئن که پایینترین رکورد 30 سال اخیر بود، بهبود بیشتری پیدا کرد.

فراوری نفت اوپک تحت توافقی که در نشست دسامبر اوپک پلاس برای تسهیل محدودیت عرضه به میزان 500 هزار بشکه در روز تصویب شد، در ژانویه افزایش بیشتری پیدا خواهد نمود.

تحت توافقی که سه شنبه هفته جاری درباره سطح فراوری فوریه تصویب شد، فراوری بیشتر اعضای اوپک پلاس ثابت خواهد ماند در حالی که عربستان سعودی به صورت داوطلبانه فراوریش را به میزان بیشتری کاهش خواهد داد.

کارستن فریچ، تحلیلگر کومرس بانک با اشاره به سه ماهه نخست سال 2021، اظهار کرد: کاهش فراوری عربستان سعودی احتمالا مانع از اشباع عرضه بازار خواهد شد که ممکن بود به شکل دیگر روی دهد.

بر اساس نظرسنجی رویترز، بزرگترین افزایش فراوری در دسامبر مربوط به لیبی بود که از مشارکت در توافق کاهش فراوری اوپک پلاس معاف شده است. فراوری نفت لیبی که به دلیل ناآرامی داخلی، ماهها فلج شده بود، از اواخر سپتامبر به سرعت احیا شده است. سایر اعضای اوپک هم فراوریشان را در دسامبر افزایش دادند و در نتیجه نرخ پایبندی به پیمان محدودیت عرضه از 102 درصد در نوامبر به 99 درصد در دسامبر کاهش پیدا کرد.

فراوری نفت لیبی پس از این که ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده ارتش لیبی به محاصره میادین و بنادر نفتی پایان داد، رو به افزایش گذاشته است و طبق نظرسنجی رویترز، در دسامبر به میزان 150 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به 1.25 میلیون بشکه در روز رسید که بهبود بسیار سریعتر از حد انتظار تحلیلگران و مقامات اوپک بوده است.

امارات متحده عربی فراوریش را به میزان 70 هزار بشکه در روز افزایش داد که بالاترین افزایش در میان کشورهایی بودند که در پیمان محدودیت عرضه مشارکت دارند. با این حال این کشور همچنان پایینتر از سهمیه خود نفت فراوری کرد. فراوری کشورهای عراق، نیجریه و آنگولا هم اندکی افزایش داشت.

فراوری ایران که به دلیل تحریمهای آمریکا، از مشارکت در پیمان کاهش فراوری معاف است، اندکی افزایش پیدا کرد.

کاهش قابل توجهی در فراوری سایر اعضای اوپک دیده نشد. ونزوئلا که تحت تحریمهای آمریکا قرار گرفته است و با کاهش بلندمدت فراوری دست و پنجه نرم می نماید با اندکی کاهش فراوری روبرو شد.

فراوری عربستان سعودی، کویت و فراوریکنندگان کوچکی نظیر الجزایر، کنگو و گابن ثابت بود.

نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه نفت به بازار و بر مبنای آمار کشتیرانی فراهم شده از سوی منابع خارجی، آمار رفینیتو آیکان، اطلاعات شرکتهایی مانند پترولجستیک و کپلر و اطلاعات منابع مطلع در شرکتهای نفتی، اوپک و موسسات مشاوره تهیه می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2444

به "افزایش فراوری ماهانه اوپک برای ششمین ماه متوالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش فراوری ماهانه اوپک برای ششمین ماه متوالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید