افزایش قیمت ساینا در کنار ثبات قیمت در بازار خودرو ، قیمت خودرو امروز 26 مهر

به گزارش هنجس بلاگ، به گزارش خبرنگاران، در بازار امروز قیمت خودرو در خودروهای داخلی با ثبات نسبتا کاملی همراه است و می توان ساینا را در کنار تعداد محددی از خودروهای پژو تنها خودروهایی دانست که افزایش قیمت داشتند.

افزایش قیمت ساینا در کنار ثبات قیمت در بازار خودرو ، قیمت خودرو امروز 26 مهر

قیمت ساینا پلاس دنده ای مدل 1400 به 184 میلیون تومان رسیده است. همچنبن قیمت تیبا صندوقدار نیز در هر دو مدل 99 و 1400 افزایش قیمت داشته است.

در بازار امروز 207 صندوقدار کاهش قیمت یک تا دو میلیون تومانی را ثبت نموده است. در مقابل دنا معمولی مدل 1400 به قیمت 352 میلیون تومان افزایش یافت.

سقوط فراوری دوگانه سوزها

آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد فراوری خودروهای دوگانه سوز در کشور افت نموده و به زیر هشت هزار دستگاه رسیده است. طبق این آمار، طی نیمه نخست سال جاری تنها هفت هزار و 429 دستگاه خودرو دوگانه سوز در کشور فراوری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت 32 درصدی را نشان می دهد. تمامی دوگانه سوزهای سواری فراوریی، سهم ایران خودرو هستند و دیگر خودروسازان نقشی در این آمار ندارند. طبق آمار، در نیمه ابتدایی سال جاری تنها پژو 405، پژو پارس و سمند به صورت دوگانه سوز فراوری شده اند. در این بین، بیشترین تیراژ به سمند اختصاص دارد که پنج هزار و شش دستگاه فراوری داشته است.

فرایند نزولی فراوری دوگانه سوزها در حالی است که در میانه های دهه 80 و با الزام وزارت صنعت، سهم غالب فراوریات دو خودروساز بزرگ کشور، مدل های دوگانه سوز بودند. در آن مقطع، دولت به دو علت تصمیم گرفت اولویت فراوری را به خودروهای دوگانه سوز اختصاص دهد. نخست اینکه بنزین سهمیه بندی شده بود و با توجه به پایین تر بودن قیمت گاز، دولت می خواست از این راستا نگرانی شهفرایندان بابت هزینه سوخت خودروهای شان را کاهش دهد. علت دوم نیز به ذخایر گازی بزرگ کشور مربوط می شد. ایران از سال ها پیش به عنوان دومین کشور دارنده ذخایر گاز دنیا شناخته می گردد و از همین رو دولت با تکیه بر این صندلی می خواست گاز را به سوخت غالب در خودروها تبدیل کند تا از بار مصرف بنزین (که به واردات احتیاج داشت) بکاهد.

برای مدتی استقبال از خودروهای دوگانه سوز زیاد شد و دولت امیدوار شد که پروژه اش به اجرا در بیاید، با این حال در ادامه مسائل بزرگی رخ داد و دوگانه سوزها در سیر نزولی فراوری و تقاضا قرار گرفتند. کمبود صندلی های سوخت گاز از یکسو و مسائل فنی نیز از سوی دیگر، جرقه های سقوط دوگانه سوزها از عرش به فرش را رقم زد و در حالی که وزارت صنعت می خواست همه خودروهای سواری فراوری داخل را دوگانه سوز کند، ورق برگشت و شرایط عکس شد. با کاهش تقاضا برای دوگانه سوزها و البته تغییر سیاست های وزارت صنعت، خودروهای موردنظر کم کم به حاشیه رانده شدند و بنزینی ها دوباره رو آمدند. حالا نیز طبق آخرین آمار، دوگانه سوزها تیراژی بسیار ضعیف دارند و سهم آنها از کل محصولات سواری صنعت خودروی کشور طی نیمه نخست سال جاری، حتی به دو درصد هم نمی رسد.

با وجود این تیراژ بسیار ضعیف، نگرانی هایی برای تامین سوخت گاز دوگانه سوزها در زمستان وجود دارد. این نگرانی از آن جهت است که مسوولان عنوان می نمایند در زمستان با کمبود گاز روبرو خواهیم بود، بنابراین ممکن است بعضی صندلی های CNG موقتا تعطیل شوند. در این صورت این احتمال وجود دارد که صف های طویل در صندلی های گاز شکل گرفته مالکان خودروهای دوگانه سوز به دردسر بیفتند. با توجه به اینکه فراوری خودروهای دوگانه سوز در این سال ها فرایندی به شدت نزولی داشته، سرمایه گذاری چندانی نیز برای تعبیه صندلی های CNG انجام نشد و بنابراین تعداد آنها همچنان محدود است. با این حساب، افت فراوری دوگانه سوزها به نظر منطقی می رسد، زیرا اگر قرار بر رشد تیراژ آنها بدون توجه به زیرساخت ها باشد، اتفاقات میانه دهه 80 دوباره تکرار خواهد شد.(دنیای اقتصاد)

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3528

به "افزایش قیمت ساینا در کنار ثبات قیمت در بازار خودرو ، قیمت خودرو امروز 26 مهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش قیمت ساینا در کنار ثبات قیمت در بازار خودرو ، قیمت خودرو امروز 26 مهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید