انتقاد اردوغان از رویکرد خصمانه واشنگتن

به گزارش هنجس بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با اذعان به چالش های کشورش با آمریکا از رویکرد خصمانه واشنگتن علیه آنکارا انتقاد کرد.

انتقاد اردوغان از رویکرد خصمانه واشنگتن

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در یک نشست تلویزیونی زنده با شبکه تی آر تی درباره روابط ترکیه و آمریکا و مسائل بین دو کشور گفت: ادامه حمایت آمریکا از گروه های تروریستی فتو (جماعت فتح الله گولن متهم ردیف اول کودتا) و ی پ گ پ ک ک همچنان بعنوان مهمترین و محوری ترین چالش در اختلافاتمان با مقامات آمریکایی به چشم می خورد.

اردوغان با اشاره به اینکه تدارکات لازم برای دیدار با جو بایدن در اجلاس سران ناتو اجرا شده است گفت در دیدارم با بایدن (14 ژوئن- 24 خرداد) از وی خواهم پرسید که چرا روابط ترکیه و آمریکا به این مرحله رسیده است.

رئیس جمهور ترکیه در واکنش به سیاست های خصمانه واشنگتن علیه آنکارا تاکید کرد؛ اگر آمریکا متحد ما در ناتو و شریک راهبردی ماست باید در کنار ما قرار بگیرد، اما متاسفانه می بینیم آمریکا در دوره بایدن هم همچنان در کنار تروریست هاست.

ترکیه همواره نسبت به حمایت آمریکا از نیرو های پ گ در شمال سوریه اعتراض کرده و این گروه را دنباله گروه تروریستی پ ک ک و تهدیدی برای امنیت ملی خود قلمداد می کند، اما واشنگتن با جدا کردن پ گ از پ ک ک معتقد است اقدامات این گروه در شمال سوریه علیه گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره بوده و علتی برای حمایت نکردن از آن ها نیست.

اردوغان در ادامه این نشست تلویزیونی ضمن انتقاد از به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه به دست ترک های عثمانی از سوی بایدن گفت: از اینکه 24 آوریل هر سال منتظر این هستیم که بینیم آمریکا درباره ارامنه چه خواهد گفت، به ستوه آمده ایم، آیا تمام کار های رئیس جمهور آمریکا اجرا شده است و فقط مانده که وکیل مدافع ارمنی ها بشود؟

وی درباره اختلافات بوجود آمده بین آنکارا و واشنگتن درباره خرید سامانه موشکی از روسیه هم گفت: ما به علت نیازمان سامانه دفاعی اس400 را خریدیم، همچنین این سامانه را نخریده ایم که کنار بگذاریم، بلکه برای استفاده خریده ایم.

با وجود مخالفت ها و اقدامات تعزیراتی آمریکا فرایند مذاکرات آنکارا - مسکو برای خرید دومین سری سامانه موشکی اس 400 در جریان است.

خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه یکی از موارد مهم اختلاف دو کشور است به شکلی که آمریکا با اعمال تحریم های کاتسا ترکیه را از فرایند تولید مشترک جنگنده اف 35 خارج کرده است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3300

به "انتقاد اردوغان از رویکرد خصمانه واشنگتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد اردوغان از رویکرد خصمانه واشنگتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید