انجام بررسی حرارتی نانومواد با دستگاه ساخت محققان کشور

به گزارش هنجس بلاگ، یک شرکت داخلی برای برطرف احتیاج صنعت به بررسی حرارتی نانومواد، دستگاه گرماسنجی روبشی تفاضلی دما پایین (DSC) را فراوری و به بازار عرضه می نماید.

انجام بررسی حرارتی نانومواد با دستگاه ساخت محققان کشور

به گزارش خبرنگار، روش های آنالیز حرارتی شامل تکنیک هایی است که طی آن ها یک خاصیت فیزیکی وابسته به دما از یک ماده یا محصول واکنش آن اندازه گیری می گردد. در این روش ها ماده تحت تاثیر یک دمای کنترل شده قرار می گیرد و سپس تغییرات ایجاد شده در خاصیت فیزیکی مورد نظر ثبت می گردد. با توجه به خاصیت فیزیکی مورد اندازه گیری و همچنین برنامه دمایی اعمال شده در طول آنالیز، چندین روش مبتنی بر آنالیز حرارتی معرفی شده اند.

یک شرکت داخلی برای برطرف احتیاج صنعت به آنالیز حرارتی نانومواد، دستگاه گرماسنجی روبشی تفاضلی دما پایین (DSC) را فراوری و به بازار عرضه می نماید. DSC روشی بسیار قدرتمند برای مطالعه ٔ پارامتر های آنالیزی-گرمایی نانومواد بوده و از این روش می توان برای اندازه گیری دمای انتقال شیشه ای، بلورینگی و مطالعه حرارتی نانومواد و نانوکامپوزیت ها استفاده کرد.

دستگاه DSC دما بالای ساخت این شرکت مجهز به حسگر با قابلیت عملکرد دمایی تا 1600 درجه سانتی گراد بوده و برای آنالیز مواد با انرژی آنتالپی بیش از 18 ژول بر گرم مانند: فلزات، آلیاژها، سرامیک ها، اکسید ها و کامپوزیت ها مناسب است. به منظور حل چالش های موجود برای استفاده از روش آنالیز حرارتی در مطالعه مواد با انرژی آنتالپی پایین، به تازگی این شرکت اقدام به ساخت دستگاه گرماسنجی روبشی تفاضلی دما پایین نموده که مجهز به حسگری با قابلیت دمایی 800 درجه سانتیگراد است.

فعالیت 8 شرکت عضو پارک فناوری در زمینه مبارزه با کرونا

نکته قابل توجه در مورد این دستگاه استفاده از حسگر با حساسیت بسیار بالا است که آنالیز مواد با انرژی آنتالپی کم (در حدود 3 ژول بر گرم) مانند پلیمرها، لاستیک ها، الیاف، بعضی مواد شیمیایی و مواد دارویی با انرژی آنتالپی پایین و مواد زیستی را امکانپذیر می نماید؛ بنابراین می توان گفت که دستگاه DSC دما بالا و دما پایین تفاوت های زیادی با هم دارند.

برای مثال در ساخت پیمایشگر دستگاه گرماسنجی دما بالا از آلیاژ ها و اجزا دما بالا استفاده می شوند؛ در حالی که پیمایشگر دستگاه گرماسنجی دما پایین از آلیاژی با تحمل دمای پایین تر، ولی با حساسیت بسیار بیشتر به تغییرات آنتالپی استفاده می گردد. کوره دستگاه گرماسنجی دما پایین کوچک و قابل دسترسی برای تمیز کردن است؛ درصورتی که کوره دستگاه گرماسنجی دما بالا بسیار بزرگتر بوده و قابل تمیز کردن نیست.

به گفته مسئولان این شرکت، ساختار کوره دستگاه گرماسنجی روبشی تفاضلی دما بالا به گونه ای است که استفاده از آن برای آنالیز پلیمرها، مواد آلی و لاستیک ها منجر به آسیب اتاقک کوره و حسگر شده و موجب آلودگی شدید اتاقک کوره می گردد که امکان برطرف آن وجود ندارد و باعث خطا در اندازه گیری می گردد. به همین دلیل تمام برند های معتبر سازنده دستگاه گرماسنجی روبشی تفاضلی، مدل های مختلفی برای کاربرد های دما بالا و دما پایین فراوری می نمایند.

گرماسنجی روبشی تفاضلی دارای کاربرد های بسیاری در طیف وسیعی از صنایع نظیر مشخص دمای انتقال شیشه ای، آنالیز واکنش های شیمیایی، نقطه ذوب و رفتار کریستالیزاسیون مواد، مطالعه تأثیر مواد افزودنی، پر نماینده ها و فرآوری مواد است.

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 747

به "انجام بررسی حرارتی نانومواد با دستگاه ساخت محققان کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام بررسی حرارتی نانومواد با دستگاه ساخت محققان کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید