انیمیشن رایا و آخرین اژدها؛ فیلمی زیبا، تکان دهنده و پرماجرا از دیزنی

به گزارش هنجس بلاگ، استودیو دیزنی برای ساخت انیمیشن رایا و آخرین اژدها (Raya and the Last Dragon) کمی تاخیر کرد اما در نهایت پیروز شدند یک انیمیشن صمیمی و پر از امید را فراوری نمایند.

انیمیشن رایا و آخرین اژدها؛ فیلمی زیبا، تکان دهنده و پرماجرا از دیزنی

بیش از چهار سال از زمان انتشار آخرین انیمیشن ارجینال استودیوی دیزنی به نام موانا (Moana 2016) می گذرد، اما این استودیو پس از دو دنباله از فروزن (Frozen II 2019) و رالف خرابکار (Ralph Breaks the Internet 2018) با رایا و آخرین اژدها، که یک انیمیشن کاملا جدید و از نظر موضوعی غنی است، دوباره بازگشت.

  • انیمیشن های پیکسار از بهترین تا بدترین
  • 42 فیلم که در سال 2021 نباید از دست دهید
  • 23 فیلم انیمیشن مهم که سال 2021 اکران خواهند شد

در رایا و آخرین اژدها، نویسندگان فیلم نامه کوی نگوین (Dispatches from Elsewhere) و آدل لیم (Crazy Rich Asians) به همراه کارگردانان دان هال (Big Hero 6) و کارلوس لوپز استرادا (Blindspotting) دنیای کوماندرا را معرفی می­ نمایند، جایی که انسان و اژدها با هم زندگی می­ نمایند تا این که یک نیروی شیطانی معروف به دروون (Druun) به آن ها حمله می کند.

هنگامی که فیلم آغاز می­ گردد، کوماندرا به دو جناح مختلف از انسان­ ها تقسیم شده و همه اژدهاها ناپدید شده ­اند و این اتفاق راه را برای زنی قهرمان به منظور متحد کردن همه هموار می­ کند. در دیزنی برای آغاز فراوری انیمیشن رایا و آخرین اژدها کمی تاخیر پیش آمد اما در نهایت پیروز شدند یک انیمیشن صمیمی و پر از امید را فراوری نمایند.

فیلم به این شکل دنبال می­ گردد که رایا (با صدا پیشگی کلی مری ترن) کوشش می­ کند تا آخرین اژدها، که اژدهایی آبی به نام سیسو (با صدا پیشگی Awkwafina) است را پیدا کند و پدرش رئیس بنجا (با صدا پیشگی دنیل داعه کیم) را از دست دروون نجات دهد. رایا در این سفر از سرزمین­ های مختلفی که در اختیار جناح های مختلف است می گذرد و در آن جا می بیند که چگونه جنگ میان دروون و انسان ها همه چیز را ویران نموده است. او هم چنین با گروهی از بازماندگان که خانواده خود را در جنگ از دست داده اند، از جمله یانگ بون، بیبی نوئی و جنگجو تانگ دیدار می­ کند. رایا با دوستان جدید و تاک تاک (Tuk Tuk)، حشره مورد علاقه و دوست داشتنی اش، باید با ناماری (با صدا پیشگی جما چان)، کسی از گذشته اش که کلید نجات کوماندرا است، روبرو گردد.

از آن جایی که رایا و آخرین اژدها دنیای گسترده­ ای برای شرح دادن در پیش روی بینندگان دارد، بسیاری از بخش های ابتدایی فیلم به شکل مجموعه­ ای داستانی عمل می ­کند، مانند تاریخچه کوماندرا و زمینه ­سازی برای مضامین اعتماد در طول بخش های دوم و سوم فیلم.

این در حالی است که تمام این تنظیمات به گونه­ ای اعمال شده­ اند که با انتها فیلم هیچ چیز زاید و اضافه ای احساس نمی­ گردد، اما در این بین کمی شعار قبل از این که فیلم آغاز گردد وجود دارد، که می­ گوید داستان رایا و آخرین اژدها ماجرایی است که سرمایه گذاری در آن آسان است. به علاوه، این فیلم با صحنه­ های اکشن بسیار عالی و مبارزات واقع گرایانه همراه است و به لطف انیمیشن فیلم، تماشای آن بسیار لذت بخش تر شده است. در کل، رایا و آخرین اژدها قطعه بزرگی از دنیا سازی را در اوایل داستان طراحی می ­کند و در انتها به تمام آن چه فیلم در ایتدای امر وعده داده بود می پردازد.

صدای مری ترن به جای شخصیت اصلی، بیشترین بار مسئولیت را در فیلم به دوش می کشد و او هم به خوبی از پس این کار بر می آید. او هم چنین با سیسو به خوبی کار می­ کند که این همکاری کمی شبیه به رابطه علاءالدین و جن است، اگرچه منابع مدرن ­ فیلم نامه خیلی خوب در این مورد عمل نمی کند. در نتیجه، جذاب­ ترین بخش فیلم اتفاقات میان رایا و سیسو نیست، بلکه صحنه های میان رایا و ناماری است که گذشته ی پیچیده ای دارند.

صدای ترن و چان به این شخصیت ها و رابطه آن ها عمق لازم را می­ دهد، و این کمبود به شدت در میان رابطه رایا و سیسو حس می­ گردد. بقیه کاراکترها که عمدتا توسط بازیگران آمریکایی-آسیایی صدا پیشگی شده اند، به خوبی از کار درآمده و توانستند دنیای کوماندرا را به خوبی زنده نمایند، به ویژه صدای کیم در نقش پدر رایا و صدای ساندرا او در نقش ویرانا مادر ناماری. اما این فیلم متعلق به مری ترن و صدای او است و او در نقش رایا سرآمد است.

شاید بتوان گفت که رایا و آخرین اژدها پس از موانا اولین انیمیشن اریجینال دیزنی است، زیرا فرایند دیزنی در جستجوی عمیق درون مضامین پیچیده را دنبال می کند و شیوه ­های ارتباطی انسان ها با یکدیگر را آنالیز می کند. با وجود این که موانا دختری امیدوار و نترس بود، اما رایا احساس بی اعتمادی دارد، و نه تنها توسط دروون، بلکه توسط خیانت انسان ها آسیب دیده است.

سفر او درباره یافتن قدرتی است که بتوان دوباره اولین قدم را برای اعتماد به کسی برداشت و اگرچه ممکن است در پس زمینه ای از یک دنیا افسانه ای باشد که زمانی پر از اژدها بود، اما این مبارزه بسیاری از افراد در زندگی آن ها است. مشابه برخورد با غم و اندوه در قسمت دوم انیمیشن فروزن و نحوه کنترل دوستی ها در رالف خرابکار، رایا و آخرین اژدها به بینندگان خود نقشه راهی برای اعتماد و چگونگی اعتماد دوباره آن ها به شخص خائن بعد از خیانت را می­ دهد. این یک درس مهم برای همه سنین است و به رایا و آخرین اژدها اجازه می دهد تا جز بهترین انیمیشن های دیزنی در سال­ های اخیر قرار بگیرد.

هواداران دیزنی در هر سنی باید رایا و آخرین اژدها را ببینند. رایا و آخرین اژدها پس از روبرو با تاخیر در سال 2020 به دلیل همه گیری ویروس کرونا هم اکنون به وسیله دیزنی پلاس و سالن های محدود سینما در حال اکران است. از آن جا که رایا و آخرین اژدها فیلم تازه، بدیع و سرگرم نماینده ای است شاید ارزش پرداخت هزینه های اضافی را داشته باشد. مطمئنا این فیلم، یک فیلم خانوادگی و مناسب برای بینندگان در هر رده سنی است، اما کسانی که از انیمیشن های دیزنی در سال های اخیر لذت برده اند، چیزهای زیادی برای لذت بردن پیدا می­ نمایند. رایا و آخرین اژدها با انیمیشنی با جزئیات بالا، اکشن هیجان انگیز و داستانی جذاب درباره اعتماد، تمام ویژگی های آثار کلاسیک و مدرن دیزنی را دربر است.

منبع: Screenrant

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2812

به "انیمیشن رایا و آخرین اژدها؛ فیلمی زیبا، تکان دهنده و پرماجرا از دیزنی" امتیاز دهید

2 کاربر به "انیمیشن رایا و آخرین اژدها؛ فیلمی زیبا، تکان دهنده و پرماجرا از دیزنی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انیمیشن رایا و آخرین اژدها؛ فیلمی زیبا، تکان دهنده و پرماجرا از دیزنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید