بازگشت رضا عطاران به سریال سازی
به گزارش هنجس بلاگ، مدتی پیش در حاشیه اکران فیلم شیشلیک در برج میلاد، رضا عطاران رسما از ساخت سریال تازه اش پس از سیزده سال خبر داده بود. او در مصاحبه مطبوعاتی اش گفت: قرار هست سریالی برای نمایش خانگی کار کنیم که احتمالا برای سال آینده آغاز بگردد و متن هایش دارد نوشته می گردد.
خبرنگاران| رضا عطاران بازیگر، کارگردان و فیلم نامه نویس مطرح کشور که بیش از یک دهه از سریال سازی فاصله گرفته بود، مدتی است تصمیم بر ساخت سریالی جدید گرفته، اما او این بار میخواهد تا سریالش را برای پخش از شبکه نمایش خانگی آماده کند و محتمل است پلتفرم نماوا پخش این سریال را برعهده گیرد.
به گزارش خبرنگاران، تهیه نمایندگی سریال جدید رضا عطاران برعهده سعید ملکان بوده و به احتمال زیاد به یکی از پرمخاطب ترین سریال های شبکه نمایش خانگی تبدیل خواهد شد. ممکن است این سریال نیز همچون سریال های دیگر عطاران کمدی باشد و مخاطب را همچون گذشته سرشوق آورد.
مدتی پیش در حاشیه اکران فیلم شیشلیک در برج میلاد، رضا عطاران رسما از ساخت سریال تازه اش پس از سیزده سال خبر داده بود. او در مصاحبه مطبوعاتی اش اعلام نمود: قرار هست سریالی برای نمایش خانگی کار کنیم که احتمالا برای سال آینده شروع بگردد و متن هایش دارد نوشته می گردد.
مجموعه تلویزیونی بزنگاه آخرین سریال این بازیگر و کارگردان مطرح کشور بود، این سریال ماه رمضان سال 87 از شبکه سه سیما پخش شد. ترش و شیرین، متهم گریخت، خانه به دوش و کوچه اقاقیا از دیگر سریال های رضا عطاران است که در تلویزیون ساخته شده بود.
رضا عطاران در مقابل تلویزیون
رضا عطاران بیش از یک دهه است که از تلویزیون فاصله گرفته و یکی از دلایلی که می توان برای عدم بازگشت رضا عطاران به تلویزیون نام برد، تجربه آخر او یعنی سریال بزنگاه است. مهدی آذرپندار، مدیر گروه فیلم وسریال شبکه سه در مصاحبه با رسانه ها ضمن تایید این خبر گفت که آقای رضا عطاران دیگر خودش مایل نیست برای تلویزیون سریال بسازد و ما هیچ منعی برای سریال سازی ایشان در تلویزیون نگذاشتیم.
او اضافه کرد: دوره ای به آقای مهران مهام ماموریت سازمانی داده شد که آقای عطاران را با شرایطی به تلویزیون برگردانند حتی خود آقای میرباقری (معاونت سابق سیما) در جلسه ای از ما خواست سراغ آقای عطاران برویم. همچنین آقای پورمحمدی هم خیلی کوشش کرد که این اتفاق بیفتد، ولی آقای عطاران خودش به دلایلی دیگر مایل نیست با ما و تلویزیون کار کند.
با این تفاسیر باید گفت که اگر اوضاع فیلم سازی و سانسور بدین شکل ادامه یابد، شبکه نمایش خانگی به رقیبی سرسخت برای رسانه ملی تبدیل خواهد شد و کارگردان های مطرح کشور یک به یک به این شبکه کوچ می نمایند.
بااین وجود اگر رضا عطاران میخواهد باری دیگر در جهت سریال سازی در تلویزیون قدم بگذارد باید سراغ پروژه ای برود که برای او چند گام به جلو باشد. در این راه با دوراهی پیروزیت روبرو است چرا که از یک جهت باید نگران این قضیه باشد که آیا پیروز می گردد یا نه؛ از سوی دیگر نیز شرایط حاکم بر کمدی سازی وجود دارد که باز این سوال پیش می آید، آیا ظرفیت در میان مدیران آنقدر بالاست که عطاران بتواند از جنس کمدی اهای خودش بهره بگیرد؟ طبیعی است که عطاران نگران کارنامه اش است.
باید به این موضوع اشاره نمود که ممیزی ها و اعتراض ها، سریال خانه به دوش را ابتر و عطاران را دلزده نموده بود که به واسطه همین امر او به همکاری اش با تلویزیون خاتمه داد. اما اینکه مقصر مسئولان وقت سیما بودند یا فشار های بیرون از سازمان، درحال حاضر تعیین نیست.
اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که آیا هم اکنون در تلویزیون ظرفیت نقد ها و شوخی هایی از جنس کمدی های عطاران وجود دارد؟. آنالیز ها نشان می دهد که امکان ساخت بزنگاه دیگر مثل سابق وجود ندارد و حتی ساخت سریال هایی مثل متهم گریخت و خانه به دوش با، اما و اگر همراه خواهد بود.
تا پیش از آنکه اختیار سریال سازی دست یک نفر باشد این اختیار در دست مدیران شبکه ها و مدیر گروه فیلم و سریال شبکه ها بود و هنگامی که این قدرت حالا از آن ها سلب شد، کار را برای سریال سازان سخت تر کرد. چراکه مدت ها پیش مدیر شبکه می توانست با اختیار خودش تسهیلات مادی و معنوی برای کارگردان های مطرح فراهم کند.
علاوه بر این موضوع او به واسطه اینکه تمامی سریال ها زیر نظر خودش ساخته می شدند، می توانست سپر انتقاد ها نیز باشد. اما حالا رضا عطاران به این قضیه واقف است که دیگر از آن شرایط حداقلی هم خبری نیست و اگر نتیجه، مطلوب مدیران نباشد، پشت او بیش از پیش خالی می گردد.
درواقع مدتی است که سریال سازی در تلویزیون سخت شده و دلیل، صرفا مادی نبوده بلکه فرایند فراوری سریال، کارگردان ها را خسته نموده است. چراکه یک سریال باید از فیلتر هایی نظیر شورای فیلمنامه شبکه، شورای طرح فیلمنامه سیمافیلم، انتخاب ناظر فیلمنامه و … گذشته و هنگامی سریال ساخته می گردد، باری دیگر اصلاحیه می خورد. براین اساس میلی که عطاران طی این چند سال برای ساخت سریال داشت نیز از بین رفته است و قصد او ساختن سریال تنها برای شبکه نمایش خانگی خواهد بود.
پیروزیت رضا عطاران در سینما و تلویزیون
رضا عطاران بازیگر، کارگردان، فیلم نامه نویس، خواننده و تدوین گر مطرح کشور فعالیت هنری خود را در دهه 1360 در تئاتر حسن حامد شروع کرد که این همکاری تا سال 1371 ادامه داشت. شروع فعالیت هنری عطاران در تلویزیون در مجموعه بیداران در سال 1369 بوده است.
او با مهران مدیری در پرواز 57، ساعت خوش و سال خوش همکاری نموده است. نخستین حضور عطاران در سینما، نقش آفرینی او در فیلم سینمایی کلید ازدواج (1376) بود. این بازیگر با ایفای نقش در فیلم های هوو و کلاهی برای باران شناخته شد.
بازیگر شیشلیک سال 1382، بازیگری، نویسندگی و کارگردانی مجموعه خانه به دوش را برعهده داشت که پس از پیروزیت این مجموعه، سریال متهم گریخت رانیز ساخت. رضا عطاران در سال 1386 با بازی فیلم سینمایی خروس جنگی مورد توجه بسیاری از منتقدان نهاده شد.
او سال 1387 در مجموعه سه در چهار در مقام مشاور کارگردان به همکاری با مجید صالحی پرداخت، همان سال عطاران مجموعه بزنگاه را نیز ساخته بود. اما این سریال پرمخاطب خاتمه کار رضا عطاران در تلویزیون بود و پس از آن عطاران دیگر در تلویزیون دیده نشد و فقط کار های قبلی او پخش می شدند.
پس از ساخت این مجموعه تلویزیونی او تنها چندبار به عنوان مشاور با مجید صالحی و سعید آقاخانی همکاری نموده بود. کارگردان بزنگاه یک بار نیز مهمان برنامه گپ شد که این برنامه از شبکه آی فیلم پخش شده بود.
رضا عطاران در سال 1389 در دو فیلم ورود آقایان ممنوع و اسب حیوان نجیبی است به ایفای نقش پرداخته بود. او برای بازی در این دو فیلم، تندیس لبخند زرین و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد مراسم اختتامیه دومین جشن لبخند آفتاب را دریافت کرد.
یک سال بعد، او به در مقام کارگردان و بازیگر فیلم خوابم می آد، برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردان در بخش نگاه نو شد. عطاران در همان سال در فیلم بی خود و بی جهت به کارگردانی عبدالرضا کاهانی نیز نقش آفرینی کرد که به دلیل بازی چشمگیرش در آن فیلم دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از انجمن منتقدان سینما را کسب کرد.
اولین ساخته بهروز شعیبی در فیلم بلند سینمایی در سال 1391 در فیلم دهلیز رقم خوره بود که رضا عطاران در آن در کنار هانیه توسلی بازی کرد و برنده بهترین نقش اول مرد هفتمین جشن انجمن منتقدان و نامزد جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شده بود. پس از دهلیز، عطاران در فیلم طبقه هساث بازی کرد و در سی ودومین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد شد.
عطاران در فیلم های بسیاری نقش آفرینی نموده است که از جمله آن ها می توان به رد کارپت، نهنگ عنبر، من سالوادور نیستم، دراکولا، نهنگ عنبر 2: سلکشن رؤیا، مصادره، هزارپا، زیر نظر، آزاد مثل هوا، انفرادی، روشن و شیشلیک اشاره نمود.
منبع: فرادید