با خواص حنا، این گیاه پر خاصیت آشنا شوید

به گزارش هنجس بلاگ، مجله پزشکی دکتر سلام/حنا برگ پودر شده گیاه خاصی است که در تهیه بعضی از داروها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. حنا برای درمان زخم معده، نوعی بیماری التهابی روده (کولیت اولسراتیو)، زخم بستر و سایر موارد استفاده می گردد، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد، همچنین نگرانی پیرامون استفاده از حنا به صورت خوراکی وجود دارد زیرا تعداد زیادی از کارشناسان بر این باورند ایمن نیست.

با خواص حنا، این گیاه پر خاصیت آشنا شوید

از حنا در فراوری محصولات آرایشی، رنگ مو و محصولات مراقبت از مو استفاده می گردد. علاوه بر این، این ماده به عنوان رنگ ناخن، پوست و لباس نیز استفاده می گردد.

حنا چگونه کار می نماید؟

مواد موجود در حنا در مبارزه با عفونت های خاص یاری می نماید، همچنین بعضی اطلاعات حاکی از آن است حنا رشد تومورها و التهاب را کاهش می دهد، از اسپاسم جلوگیری یا آن را کاهش می دهد و درد را نیز تسکین می بخشد.

موارد استفاده از حنا و اثربخشی آن؟

واکنش پوستی نامطلوب ناشی از درمان دارویی سرطان (اریتم آکرال ناشی از شیمی درمانی). تحقیقات اولیه حاکی از آن است استفاده از حنا روی پوست باعث بهبود اریتم اکرال ناشی از شیمی درمانی در افرادی می گردد که داروی سرطان کپسیتابین را دریافت می نمایند.

آسیب عصبی در دست و پا ناشی از درمان دارویی سرطان. تحقیقات اولیه در زنان بالغ نشان می دهد استفاده از پودر حنا روی دست ها و پاها علائم آسیب عصبی ناشی از داروی سرطان اگزالی پلاتین را کاهش می دهد.

واکنش های پوستی ناشی از تماس مستقیم با ماده ای (درماتیت تماسی). تحقیقات اولیه نشان می دهد استفاده از پودر حنا درد و خارش را در افراد مبتلا به درماتیت تماسی ناشی از استفاده از پاهای مصنوعی کاهش می دهد، اما قرمزی را تشدید می نماید.

زخم بستر. تحقیقات اولیه نشان می دهد استفاده از پودر حنا در زخم بستر در مقایسه با روغن زیتون یا عدم درمان باعث بهبودی آن می گردد.

التیام زخم. تحقیقات اولیه در بیمارانی که به عنوان بخشی از زایمان احتیاج به برش جراحی در دهانه واژن داشتند نشان می دهد استفاده از پماد حنا 2 درصد روی زخم جراحی به مدت 2 هفته مقدار درد و قرمزی را کاهش می دهد.

نوعی بیماری التهابی روده (کولیت اولسراتیو)

زخم بستر

سرطان

شوره سر

طحال عظیم شده

اگزما (درماتیت آتوپیک)

سردرد

عفونت خارش دار پوست ناشی از گال

اسهال شدید ناشی از انگلی که آمیب (اسهال خونی آمیب) نامیده می گردد

زخم معده یا روده

زردی پوست در نوزادان (زردی نوزاد)

شرایط دیگر

برای ارزیابی اثربخشی حنا برای این مصارف شواهد و تحقیقات بیشتری ضروری است.

اثرات جانبی مصرف حنا

هنگام مصرف به صورت خوراکی: حنا هنگام استفاده به صورت خوراکی غیرایمن است. بلع تصادفی حنا احتیاج به توجه سریع پزشکی دارد. این عارضه می تواند باعث بروز ناراحتی معده، تجزیه عضلات، نارسایی کلیه، تخریب گلبول های قرمز خون (کم خونی همولیتیک) و حتی مرگ گردد.

هنگامی که حنا روی پوست قرار می گیرد: حنا برای بیشتر عظیمسالان هنگامی که روی پوست یا مو استفاده می گردد به احتمال زیاد ایمن است. این امر می تواند بعضی از عوارض جانبی مانند قرمزی، خارش، سوزش، تورم، تاول و زخم شدن پوست را ایجاد کند. غالبا این واکنش های آلرژیک به دلیل وجود ماده ای در حنا است که این ماده افزودنی بیشتر در حنای سیاه مشاهده می گردد.

به ندرت واکنش های آلرژیک مانند کهیر، آبریزش بینی، خس خس سینه و آسم رخ می دهد.

هشدارها و احتیاط های ویژه درباره استفاده از حنا

بارداری یا شیردهی: مصرف حنا به صورت خوراکی در صورت بارداری یا شیردهی گزینه ایمنی نیست. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا استفاده از حنا حین بارداری یا شیردهی روی پوست قابل استفاده نیست وجود ندارد، اما بهتر است در سمت امن بمانید و از استفاده آن خودداری کنید.

بچه ها: حنا هنگام استفاده به صورت خوراکی غیرایمن است، بنابراین استفاده از حنا روی پوست کودک به احتمال زیاد بی خطر است.

کمبود گلوکز 6-فسفات دهیدروژناز (G6PD): استفاده از حنا روی پوست نوزادان و بچه ها مبتلا به کمبود G6PD می تواند باعث ترکیدن گلبول های قرمز آنها گردد.

آلرژی حنا: اگر نسبت به حنا حساسیت دارید از تماس با آن خودداری کنید.

با این ترکیب محتاط باشید

لیتیوم با حنا تداخل ایجاد می نمایدحنا ممکن است اثری مانند قرص آب یا ادرار آور داشته باشد. مصرف حنا باعث خلاص شدن بدن از شر لیتیوم می گردد. این امر می تواند میزان لیتیوم در بدن را افزایش دهد و منجر به بروز عوارض جانبی جدی گردد. اگر لیتیوم مصرف می کنید قبل از استفاده از این محصول با پزشک خود صحبت کنید. دوز لیتیوم شما ممکن است احتیاج به تغییر داشته باشد.

دوز مصرفی حنا

دوز مناسب مصرف حنا به عوامل مختلفی مانند سن، شرایط سلامتی و چندین بیماری دیگر بستگی دارد. در این زمان اطلاعات علمی کافی برای مشخص دامنه مناسب دوز حنا وجود ندارد. به خاطر داشته باشید محصولات طبیعی همواره لزوما هم بی خطر نیستند و مقدار مصرف آن مهم است. حتما دستورالعمل های مربوط به محصول را بخوانید و قبل از استفاده با داروساز یا پزشک یا سایر متخصصان بهداشت مشورت کنید.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: همگردی
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3185

به "با خواص حنا، این گیاه پر خاصیت آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواص حنا، این گیاه پر خاصیت آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید