برخی داروهای معمول می توانند ریسک سرطان ریه را افزایش دهند

به گزارش هنجس بلاگ، یک مطالعه منتشر شده در هفته اخیر گفت که درمان با برخی داروهای خاص فشار خون در مقایسه با دیگر داروهای فشار خون، ریسک سرطان ریه را افزایش می دهد.

برخی داروهای معمول می توانند ریسک سرطان ریه را افزایش دهند

افراد برای کنترل فشار خون بالا از داروهای مهار کننده آنزیم تبدیل آنژیوتانسین(ACEI) استفاده می کنند.

این داروها موثر هستند و در صورتی که افراد برای مدت کوتاهی آنها را مصرف می کنند، معمولا پزشکان آنها را نسبتا سالم در نظر می گیرند .

مطالعات قبلی نشان می دهد که ACEI ها ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در افراد افزایش دهد، اما یافته ها قطعی نیست. بیشتر مطالعات موجود فقط به مقدار نمونه های نسبتا کوچک و یا برای مدت کوتاهی در نظر گرفته شده اند.

به تازگی، دانشمندان دانشگاه مکگیل در کانادا به بررسی این موضوع پرداختند که آیا ACEI ها خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان ریه را افزایش می دهند یا خیر. آنها نتایج این هفته را منتشر کردند.

دانشمندان تخمین زده اند که ACEI ها ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را با تشویق ایجاد دو ماده خاص در ریه ها افزایش دهند: برادیکینین و ماده P.

برادیکینین یک پپتید (پلیمرهای کوچک) است که باعث گشاد شدن رگهای خونی می شود و فشار خون را کاهش می دهد. ماده P، که همچنین یک پپتید است، می تواند به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل کند.

دانشمندان هر دو این ترکیبات را با بافت سرطان ریه مرتبط می دانند: برادیکینین به طور مستقیم باعث تحریک رشد سرطان ریه می شود، در حالی که بافت سرطانی ریه ماده P را بیان می کند و باعث توسعه تومور می شود.

داروهای فشار خون و سرطان ریه

محققان حاضر در مطالعه، به رهبری پروفسور لورنت آزولای، سوابق پزشکی تقریبا 1 میلیون نفر بیمار در انگلستان را بدست آوردند. همه بیماران از سال 1995 تا 2015 مصرف داروهای کاهش فشار خون را شروع کردند.

شرکت کنندگان در سن 18 سال یا بالاتر بوده و هیچ سابقه سرطانی نداشتند. تیم تحقیقاتی آنها را به طور میانه 4 تا 6 سال دنبال کرد. در طول این دوره، پزشکان تقریبا 8000 سرطان را تشخیص دادند.

دانشمندان خطر ابتلا به سرطان ریه را در افرادی که شروع به مصرف ACEI کردند را با افرادی که گروهی از داروهای فشار خون را به عنوان مسدودکننده های گیرنده آنژیوتنسین (ARBs) مصرف می کنند، مقایسه کردند.

برای کاهش ضعف آماری، آنها عوامل دیگری را که می توانند بر خطر ابتلا به سرطان ریه، مانند دخانیات سیگار، سن، شاخص توده بدنی (BMI)، اختلالات مصرف الکل و سابقه بیماری ریه، تأثیر بگذارد، در نظر گرفتند.

آنها نتیجه گرفتند که مصرف ACEI ها با افزایش 14 درصدی خطر ابتلا به سرطان ریه در مقایسه با مصرف ARB ها همراه است.

این رابطه پس از آنکه فرد این دارو را به مدت 5 سال مصرف کرده بود، آشکار شد. با ادامه مصرف این دارو، خطر آنها به طور پیوسته افزایش یافت. افرادی که این دارو را برای یک دهه یا بیشتر مصرف کردند، این خطر حدود 31 در صد در آنها افزایش یافت.

چشم انداز

اگر چه 14 درصد به نظر می رسد افزایش قابل ملاحظه ای است، اما نویسندگان خواستار چشم انداز هستند. در واقع، افزایش برای هر فرد از 1.2 مورد در 1000 انسان به 1.6 مورد در هر 1000 انسان تغییر خواهد کرد.

با این حال، در سطح جمعیت، این اثر بسیار مهم است چرا که بسیاری از افراد داروهای ضد فشار خون مصرف می کنند. همانطور که نویسندگان می نویسند، این اثرات نسبی کوچک می تواند به این معنی باشد که تعداد مطلق زیادی از بیماران در معرض خطر هستند و با توجه به استفاده قابل توجه از ACEI ها در سراسر جهان، یافته ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

برخی از محققان نیز می گویند: شخصی که این داروها را مصرف می کند، خطر طولانی مدت ایجاد سرطان ریه ممکن است با دستاوردهای امید به زندگی مربوط به استفاده از ACEI ها از بین برود یا متعادل شود.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3796

به "برخی داروهای معمول می توانند ریسک سرطان ریه را افزایش دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخی داروهای معمول می توانند ریسک سرطان ریه را افزایش دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید