تأثیر مستقیم رژیم غذایی در اختلال های روانی

به گزارش هنجس بلاگ، به گفته ی پزشکان، تغییر رژیم غذایی افراد به علت داشتن رابطه ی مستقیم با ساختار مغز آنان، در درازمدت موجب بروز اختلال های روحی- روانی می گردد. دانشمندان معتقدند که افزایش مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی پایین و عدم تأمین نیازهای بدن که شامل چربی های مفید، ویتامین ها و مواد مغذی ست، در دراز مدت، خطر بروز بیماری های روحی-

تأثیر مستقیم رژیم غذایی در اختلال های روانی

تأثیر مستقیم رژیم غذایی در اختلال های روانی

نویسنده: عفت نوذری

به گفته ی پزشکان، تغییر رژیم غذایی افراد به دلیل داشتن رابطه ی مستقیم با ساختار مغز آنان، در درازمدت موجب بروز اختلال های روحی- روانی می گردد. دانشمندان معتقدند که افزایش مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی پایین و عدم تأمین نیازهای بدن که شامل چربی های مفید، ویتامین ها و مواد مغذی ست، در دراز مدت، خطر بروز بیماری های روحی- روانی مانند آلزایمر، شیزوفرنی و افسردگی را افزایش می دهد؛ بر عکس، مصرف ماهی و فرآورده های دریایی به دلیل دارا بودن منابع سرشار از امگا3، اسیدفولیک، سلنیوم و اسیدهای آمینه، نقش مهمی در جلوگیری از بروز افسردگی در افراد ایفا می نماید. نتیجه ی مطالعه ی پژوهشگران، حاکی ست که فقدان اسیدهای چرب ضروری و مفید،رابطه ی مستقیمی با ابتلای افراد به اسکیزوفرنی دارد. افراد دارای اختلال های روحی و روانی، ضعیف ترین رژیم غذایی را از لحاظ ارزش تغذیه در سراسر دنیا دارا هستند.

نتیجه ی آزمایش صورت گرفته ی دیگری به وسیله پزشکان، حاکی از آن است که بیش تر افراد افسرده، روزانه مقدار زیادی چیپس، ذرت و سایر اسنک ها و دست کم 2 بار نوشابه ی گازدار مصرف می نمایند.

اثرهای زیان بار رژیم غذایی کاهش وزن در دوره ی بلوغ، علاوه بر اختلال رشد، شامل کمبودهای غذایی، اختلال های قاعدگی، ضعف، گیجی، افسردگی، تحریک پذیری، یبوست، عدم تمرکز حواس و اشکال در خوابیدن می باشد.

تأثیر تغذیه بر هوش

کم غذایی و بدغذایی در فعالیت های روانی و روش کار افراد هم اثر می گذارد. پروتئین ها و ویتامین ها به ویژه در نخستین سال های زندگی و حتی پس از آن، رشد دایره ی مغز آدمی را محدود می نماید و در نتیجه، رشد انسان هم محدود می گردد. کمبود بیش از حد ویتامین ها به ویژه ویتامین های گروه ب، موجب اختلال مغزی و کارنمودهای روانی می گردد. وقتی در بچه ها و نوجوانان کمبود فعالیت خودجوش، خستگی بی سبب و برانگیختگی نا به جا دیده می گردد، دلیل را باید در کمبود ویتامین ها و مواد غذایی هم جست و جو کرد.

غذاهای آرام بخش

فکر آرام، دارای هیچ گونه فکرهای تهاجمی، انتقادآمیز یا ترس آور نیست. بنابراین به همان مقدار که غذای روح، مهم و اساسی ست، غذای جسم هم در ایجاد آرامش، مؤثر است و در کل، برای داشتن روحی آرام، باید جسمی آرام داشته باشیم.

غذاهای حاوی ویتامینث: این ویتامین از تنش جلوگیری می نماید و در همه ی میوه ها و سبزی ها به ویژه انگور، کیوی، کلم بروکسل، توت فرنگی و پرتقال وجود دارد.

غذاهای حاوی ویتامینای: این ویتامین، از اضطراب و تشویش جلوگیری می نماید و در بیش تر سبزی ها به ویژه به صورت خام، بسیاری از میوه ها، تخم مرغ و لبنیات موجود است.

غذاهای حاوی ویتامین آ: این ویتامین اثرهای منفی تنش را خنثی می سازد و در لبنیات (ماست، خامه، کره) و تخم مرغ موجود است. جگر، هویج و سبزی هایی مانند کاهو و کلم هم دارای مقدار زیادی ویتامین آ هستند.

غذاهای حاوی ویتامین ب: لوبیا، عدس، نخودسبز، آجیل، شیر، پنیر، ماست، گوشت، ماهی، مرغ، سبزی های دارای برگ های سبز، سبوس ها و جوانه ی گندم، حاوی ویتامین ب هستند.

*اگر در غذاهای روزانه تان مواد قلیایی مانند آردهای سبوس دار، میوه ها، سبزی ها و غلات را بیش تر بگنجانید، احساس آرامش بیش تری خواهید کرد و اگر مصرف مواد اسیدی بیش تر گردد، احساس کسالت و تنش شما هم افزایش می یابد.

*جوانه ها از غذاهای مفید و طبیعی اند که چون ویتامین های ب و ث در آن ها زیاد است، آرام بخش اند. کنجد و سبوس گندم هم به دلیل داشتن ویتامین ای و مهمیوم، آرام بخش اند.

*میوه هایی مانند موز، کیوی و گوجه فرنگی، منبع غنی پتاسیم به تعداد می آیند و چون پتاسیم، عمل تبادل اکسیژن را در خون، سریع و آسان می سازد، نشاط آور، انرژی زا و آرام بخش می باشند.

*چای بابونه، چای های گیاهی، آب کرفس، آب انگور، ریشه ی قاصدک و شیر، از جمله نوشیدنی های آرام نماینده هستند. برترین نوشیدنی، آب است. اگر در روز، بیش از 8 لیوان آب مصرف کنید، احساس آرامش و سکون می نمایید اما اگر مصرف آب روزانه تان کم گردد، احساس خستگی، بی حالی و اضطراب خواهید کرد.

رژیم غذایی مطلوب و آرام بخشی که نقش تسکین دهنده در شخص دارد، رژیمی ست که در آن، مقدار مصرف سبزی ها، میوه ها، هیدرات های کربن و دانه های سبوس دار، زیاد و چربی آن کم باشد. غذاهای پر چرب، نوشابه های گازدار و مواد قندی، مواد کنسرو شده و ادویه در غذا، تنش را زیاد نموده و در فرد حالت سستی، کاهلی و بی حالی ایجاد می نماید.

منابع غذایی مفید برای فعالیت مغز و اعصاب

گردو: فعالیت مغز و قدرت حافظه را افزایش می دهد.

بادام زمینی: در ساختن واسطه ی شیمیایی مؤثر در حافظه به کار می رود.

ماهی: سرشار از فسفر و گوگرد است، به خصوص ماهی ساردین و کولی که موجب بهبودی خلق و خوی، افزایش حافظه، قدرت یادگیری و طول عمر می گردد.

روغن سویا: انتقال پیغام های عصبی را آسان تر می سازد.

میوه ها: حاوی ویتامینث هستند که در افزایش هوشیاری، کاهش اضطراب و بهبود کم خوابی اثر دارند.

جوانه ی گندم: حاوی ویتامین ای است و موجب حفاظت از سلول های مغز و نخاع در برابر آسیب مواد شیمیایی می گردد.

تخمه ی آفتاب گردان: حاوی مقادیر قابل توجهی فسفر و اسیدهای چرب می باشد که برای حافظه، سلامتی مغز و سلول های عصبی، بسیار ضروری ست.

نان های سبوس دار: حاوی ویتامین های گروه ب هستند که در سلامت مغز و سلول های عصبی مؤثرند.

حبوبات: حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین های گروه ب می باشند که کمبود آن ها، موجب کاهش حافظه می گردد.

جگر: حاوی مقادیر قابل توجهی کولین، فسفر، گوگرد و هم چنین ویتامین ب12 است که برای ساختن دیواره ی عصبی سلول ها به کار می رود.

اسفناج: حاوی ویتامین های گروه ب به خصوص اسید فولیک است.

لبنیات: از تخریب و اکسیده شدن سلول های مغزی جلوگیری می نماید.

گوشت: حاوی ویتامین های گروه ب و املاح مؤثر در تقویت حافظه است.

برگ نعناع: دارای اسیدهای چرب مفید است و موجب تقویت سلول های عصبی می گردد.

زنجبیل: اثر مطلوبی بر حالت های روحی- روانی دارد.

سویا: در تقویت حافظه و افزایش قدرت فکر، مؤثر می باشد.

خرما: حاوی ویتامین های گروه ب، سلنیوم، آهن و منگنز می باشد که برای تقویت حافظه مفید است.

تخم مرغ: سرشار از پروتئین، لیستین، فسفر، منگنز، سلنیوم، ویتامین های گروه ب و روی است و برای تقویت حافظه، بسیار مناسب است.

میگو: سرشار از فسفر، اسیدهای چرب و لیستین بوده و برای بهبود حافظه و فعالیت مغز، مفید می باشد.

منابع:

- برنامه ی غذایی در تندرستی و بیماری عباس تحصیلی

-ویتامین ها ایزاک آسیموف

- قدرت مغز سالم مارک وردون

- درمان بیماری ها با تغذیه محسن احمدی

- نسخه های تندرستی از طب طبیعی مهدی نراقی

نشریه شادکامی، تعداده 72

منبع: راسخون
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3483

به "تأثیر مستقیم رژیم غذایی در اختلال های روانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر مستقیم رژیم غذایی در اختلال های روانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید