ترکیه از سکوت اتحادیه عرب در قبال بحران لیبی انتقاد کرد

به گزارش هنجس بلاگ، وزارت خارجه ترکیه با انتقاد از سکوت اتحادیه عرب در قبال بحران لیبی، گفت تنها حکومت مشروع در این کشور دولت وفاق ملی است و همه کشورها باید آن را تقویت نمایند.

ترکیه از سکوت اتحادیه عرب در قبال بحران لیبی انتقاد کرد

برای دیدن سواحل زیبای مدیترانه با کمترین قیمت تور آنتالیا همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در ادامه کوشش های ترکیه برای باز کردن جای پا و افزایش نفوذ خود در لیبی، وزارت خارجه این کشور امروز (چهارشنبه) از رویکرد اتحادیه عرب در قبال بحران در لیبی به شدت انتقاد کرد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه ای گفت اتحادیه عرب در قبال بحران لیبی ساکت بوده و نمی تواند عزم خود را برای حمایت از دولت مشروع [وفاق ملی] این کشور نشان دهد.

دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه روز 27 نوامبر (چهارشنبه ششم آذر) دو یادداشت تفاهم در زمینه همکاری امنیتی و مناطق دریایی امضا کردند که با واکنش شدید مصر، قبرس و یونان روبرو شد.

حامی آکسوی سخنگوی وزیر خارجه ترکیه در این بیانیه شرح داد که آنکارا از مدت ها پیش حامی یک راه حل سیاسی در لیبی، خاتمه یافتن درگیری های مسلحانه و برقراری آتش بس کامل میان طرف های درگیر بوده است.

در این بیانیه آمده است: ما به توافق سیاسی لیبی در سال 2015 (توافق صخیرات) و تاکید آن بر راه حل سیاسی به عنوان تنها راه برای ثبات پایدار در لیبی ارجاع می دهیم که در بیانیه منتشر شده توسط شورای اتحادیه عرب ذکر شد.

وزارت خارجه ترکیه همچنین با استناد به قطعنامه 2259 شورای امنیت سازمان ملل، تاکید نمود که تنها حکومت مشروع لیبی، دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس به ریاست فائز السراج است که تمام اعضای سازمان ملل باید در راستای تقویت آن عمل نمایند.

لیبی در حال حاضر بین دو مرکز قدرت تقسیم شده است. یکی از آن ها دولت مستقر در طرابلس که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده و مورد حمایت ترکیه واقع شده است و دیگری دولتی که در شهر طبرق در شرق لیبی مستقر است و از سوی امارات عربی متحده، عربستان سعودی و چند کشور اروپایی حمایت می گردد. نیروهای شرق لیبی از ماه ها پیش تحت فرماندهی حفتر، در کوشش هستند تا طرابلس را به تصرف خود درآورند. فایز سراج نخست وزیر دولت طرابلس می گوید برای دفاع از شهر چاره ای ندارد جز آنکه از ترکیه یاری بگیرد.

خبرگزاری رویترز نیز بامداد سه شنبه به نقل از منابعی در دولت ترکیه و گروهک موسوم به ارتش آزاد سوریه گزارش داد ترکیه میخواهد با اعزام عناصر مسلح در سوریه به لیبی، از تجربه جنگی آنها در حمایت از طرابلس استفاده کند. (جزئیات بیشتر)

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 171

به "ترکیه از سکوت اتحادیه عرب در قبال بحران لیبی انتقاد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه از سکوت اتحادیه عرب در قبال بحران لیبی انتقاد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید