فراوری بیش از 3 هزار جنین گاو از نژاد های ممتاز

به گزارش هنجس بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران-مدیر گروه جنین شناسی پژوهشگاه ابن سینا گفت: با کوشش محققان این پژوهشگاه بیش از 3 هزار جنین گاو با تمرکز بر گونه مزرعه ای از نژاد های ممتاز جرزی (jersey cattle) و لیموزین در کشور فراوری شد.

فراوری بیش از 3 هزار جنین گاو از نژاد های ممتاز

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، دکتر ابوالفضل شیرازی اضافه نمود: در حال حاضر با تمرکز بر گونه مزرعه ای گاو بیش از سه هزار جنین از نژاد های ممتاز گاو در این پژوهشگاه فراوری شد.

وی بیشترین جنین های فراوریی را از نژاد گاو شیری جرزی و کمترین آن را نژاد لیموزین مطرح کرد.

این محقق یادآور شد: بانک جنین گاو برای نخستین بار در کشور از نژاد های شیری (جرزی)، دو منظوره (سیمنتال) و گوشتی (شروله، بلونداکیتن و لیموزین) در مزرعه تحقیقاتی پژوهشگاه ابن سینا در سال 1393 شروع به فعالیت کرد.

وی اضافه نمود: تأسیس بانک جنین گاو در ابتدا با فعالیت های اجرا شده در مورد تأسیس مزرعه تحقیقاتی و تجهیز آزمایشگاهی آن، کار خود را در آن سال با مطالعه اولیه روی نژاد هولشتاین شروع و پس از آن فعالیت خود را از سال 1395 بر روی نژاد های فوق متمرکز کرد.

مدیر گروه جنین شناسی پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: کشور های اصلی و فعال فراوری نماینده جنین گاو در سطح بین الملل کشور های آمریکا، کانادا و انگلیس هستند.

شیرازی ادامه داد: در حال حاضر فراوری جنین گاو در دنیا به ویژه فراوری آزمایشگاهی آن گذشته از فواید مالی، به علت تسریع مقاصد به نژادی رو به افزایش بوده و ما نیز با توجه به مزایای آن می بایست در این جهت و با برنامه ریزی تعیین اقدام کنیم.

وی تسریع در امر اصلاح نژاد و توسعه ژنوم برتر با انتخاب همزمان اسپرم و تخمک از نژاد های برتر دام و به تبع آن کاهش هزینه های فراوری فرآورده های دامی و رونق صنعت دامپروری را از جمله مزیت های این اقدام برشمرد.

مدیر گروه جنین شناسی پژوهشگاه ابن سینا اضافه نمود: پس از شناسایی دام های ممتاز با بهره گیری از آزمون نتاج و انتخاب ژنومیک، تمرکز اصلی این پژوهشگاه تکثیر دام های با خصوصیات برتر ژنتیکی (فراوری بالاتر، ماندگاری بیشتر در سطح گله، مقاومت بالاتر به بیماری ها، و...) با بهره برداری از تکنیک های نوین فراوریمثلی یاد شده، خواهد بود.

بیش از 3 هزار جنین گاو از نژاد های ممتاز با کوشش محققان ایرانی فراوری شد

دکتر شیرازی توضیح داد: علاوه بر تامین احتیاج داخل به جنین های گاو های با خصوصیات برتر ژنتیکی در راستای اهداف به نژادی، می توان به امکان صادرات جنین های فراوریی به کشور های همجوار و یاری به ممانعت از خروج ارز جهت واردات فراورده های پروتئینی اشاره نمود.

وی ادامه داد: از طرفی با مطالعه و برنامه ریزی دقیق در مورد ظرفیت گاو های بومی می توان پس از شناسایی و انتخاب گاو های برتر بومی و با بهره گیری از فناوری های نوین فراوری مثلی (استحصال سونوگرافیک تخمک، فراوری آزمایشگاهی جنین و انجماد آن و در نهایت انتقال آن ها به دام های با خصوصیات ژنتیکی معمولی)، امکان تکثیر نژاد های برتر بومی و بهنژادی آن ها منطبق با شرایط اقلیمی کشور را امکان پذیر کرد.

مدیر گروه جنین شناسی پژوهشگاه ابن سینا اضافه نمود: با انجام این مجموعه از فعالیت ها و داشتن برنامه تعیین، امکان کوتاه کردن فاصله نسلی و تسریع در امر اصلاح نژاد در مورد نژاد های خارجی و بومی طی یک برنامه نه چندان دراز مدت، میسر می گردد.

آقای شیرازی توضیح داد: اکنون جنین های آزمایشگاهی فراوری شده در مرکز تحقیقاتی و تجاری بایوفارم (Biofarm) در بیش از 9 گاوداری صنعتی انتقال داده شد و گوساله های نژاد های مختلف جرزی، سیمنتال، بلونداکیتن، شاروله و لیموزین متولد شدند.

وی اضافه نمود: فراوری جنین آزمایشگاهی در سایر گونه های مزرعه ای از اهداف پیش رو بوده و اکنون فعالیت بر روی گاومیش شروع و در آینده نه چندان دور کار بر روی گونه های مزرعه ای شتر و اسب نیز دنبال خواهد شد.

نژاد جرزی (jersey cattle) کوچک ترین نژاد گاو شیری است. شیر جرزی در مقایسه با سایر نژاد ها بیشترین درصد چربی و بعلاوه مواد جامد بدون چربی را دارد.

رنگ این نژاد کرمی روشن تا قهوه ای تیره (عسلی) است، گاو جرزی هم اکنون سریع ترین رشد را در بین همه نژاد های دنیا دارد و دومین نژاد برتر شیری در دنیا است. این نژاد تحت عنوان ملکه نژاد ها لقب گرفته است. گاو های جرزی نسبت به تمامی نژاد های دیگر زود تر بالغ می شوند و اوج فراوری شیر را نسبت به نژاد های دیگر زودتر کسب می نمایند. یک گاو جرزی تقریباً 450 کیلوگرم وزن دارد.

گاو نژاد لیموزین هم دارای هیکلی بزرگ و استخوان بندی قوی است. سر و گردن این گاو ها کوچک و بعلاوه کوتاه است و دارای پیشانی و پوزه عریض هستند. رنگ گاو نژاد لیموزین طلایی و قرمز است که در بخش های زیر شکم، زیر ران گاو، اطراف چشم آن ها، پوزه و انتهای بدن رنگ روشن تر می گردد.

وزن ماده این گونه گاو به طور معمول 600 تا 650 کیلوگرم و وزن نر بالغ آن 1000 تا 1100 کیلوگرم است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3702

به "فراوری بیش از 3 هزار جنین گاو از نژاد های ممتاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری بیش از 3 هزار جنین گاو از نژاد های ممتاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید