خبرنگاران استاد دانشگاه فردوسی: مجلس یازدهم تک جناحی است

به گزارش هنجس بلاگ، مشهد- خبرنگاران- دانشیار گروه آموزشی علوم سیاسی دانشکده علوم اداری و مالی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نتایج شمارش آراء انتخابات دوم اسفند ماه 1398 نشان می دهد یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از نظر سیاسی تک جناحی است.

خبرنگاران استاد دانشگاه فردوسی: مجلس یازدهم تک جناحی است

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل دکترا در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

دکتر مهدی نجف زاده روز چهارشنبه در تبادل نظر با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: بر این اساس شخصیتهای که در این انتخابات مورد تایید مردم قرار گرفتند نماینده اکثریت دیدگاههای سیاسی جاری در کشور نیستند.

وی بر این اعتقاد است: مجلس یازدهم که از خرداد ماه سال 1399 فعالیت خود را شروع خواهد نمود بخاطر تک جناحی بودن، در لاک دفاعی می رود و به همین دلیل به سمت مشروعیت ابزاری گام برنخواهد داشت لذا از لحاظ مشروعیت دچار بحران بزرگی خواهیم بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مسائل بسیاری فراروی مجلس آینده شورای اسلامی وجود خواهد داشت که مهممترین آن چالش بین قوه مجریه و قوه مقننه است.

وی گفت: با توجه به شدت یافتن منازعات سیاسی خارجی بین ایران و دیگر کشورهای مخالف نظام جمهوری اسلامی و همچنین احتمال انتخاب مجدد دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا، شرایط تقابلی بسیار جدیتری را در مسائل یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شاهد خواهیم بود.

دکتر نجف زاده همچنین به مشارکت کمتر از 50 درصدی مردم در انتخابات دوم اسفند ماه سال جاری اشاره و اعلام کرد: برآیند تحولات سیاسی، مالی و اجتماعی ایران نشانگر این است که تغییر در مشروعیت ابزاری نظام باعث تغییر مشروعیت فلسفی آن و کاهش میران مشارکت مردم در انتخابات شده است.

وی اضافه کرد: ظرف 41 سال اخیر انتخابات در ایران مبتنی بر نظام کلاسیک در نحوه رای دهی بود که طی آن تقریبا بالای 50 درصد مردم در انتخابات مشارکت می کردند. بر این اساس می توان استنباط کرد مشروعیت نظام در گذشته بالاتر بوده زیرا جناح بندیهای سیاسی در گذشته عمیق نبودند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی ادامه داد: آنالیز فرایند انتخابات در ایران نشان می دهد ظرف 41 سال اخیر به مرور میزان مشارکت انتخاباتی مردم کمتر شده که در ادامه آن انتخابات اسفند ماه 1398 مشارکت 42.57 درصدی را ثبت کرد که کمترین میزان در طول این سالها است.

وی همچنین بر تاثیر میزان مشروعیت، کشاکش های سیاسی، تحریمهای مالی، رخدادهای اغتشاشی از سال 1396 تا به امروز و نیز بحران شیوع کرونا بر انتخابات اشاره و اعلام کرد: علاوه بر اینها رشد استفاده عمومی از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی آن باعث از بین رفتن فضای بسته سیاسی در این ایام شد تا انحصار نقل اطلاعات از صدا و سیما نیز گرفته گردد.

دکتر نجف زاده گفت: مجموعه این عوامل باعث شد میزان مشارکت انتخاباتی که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا 90 درصد بود، در طول زمان به حدود 60 درصد برسد تا اینکه در انتخابات اخیر به کمترین میزان خود نسبت به نزول کرد.

وی اضافه کرد: قوه عاقله نظام می بایست همه این عوامل را مورد برسی قرار دهد زیرا مهمترین موضوع در طول این فرایند تاثیر آن بر شرایط مشروعیت سیاسی حاکمیت است. همچنین با توجه به اختیارات قانونی که در اختیار شورای نگهبان قرار گرفته است باید داور سیاسی انتخابات در نحوه عملکرد خود تغییر رویه دهد تا مشروعیت فلسفی نظام مورد تاکید قرار گیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ناکارآمدی حاکمیت شامل همه مجموعه قوای سه گانه و نهادهای مکمل آنها علاوه بر مشروعیت فلسفی، مشروعیت ابزاری نظام که خود را در حوزه امور رفاهی مردم نشان می دهد تحت تاثیر خود قرار خواهد داد لذا نظام حام سیاسی باید بتواند فرایند توزیع و مشارکت اجتماعی را اصلاح و روان نماید تا مشارکت سیاسی و انتخاباتی مردم افزایش یابد.

وی همچنین اظهارنظر کرد: ایران اکنون در شرایطی قرار گرفته است که جوانان دهه های 1370 و 1380 آن رفته رفته پا به عرصه میانسالی گذاشته اند اما در طول این سالها از انرژی این نسل آنگونه که باید به درستی استفاه نشده است. به همین دلیل فکر می کنم اگر شرایط جاری اصلاح نگردد میزان مشارکت انتخاباتی اخیر در عرصه انتخابات ریاست جمهوری آینده نیز تکرا خواهد شد.

290 منتخب مردم برای نمایندگی در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که 18 نفر آنان نمایندگان خراسان رضوی در خانه ملت هستند از اواسط خرداد ماه سال آینده فعالیت خود را در عرصه قانونگذاری شروع می نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 371

به "خبرنگاران استاد دانشگاه فردوسی: مجلس یازدهم تک جناحی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استاد دانشگاه فردوسی: مجلس یازدهم تک جناحی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید