خبرنگاران افزایش قیمت به انگیزه گندمکاران ابرکوه برای کشت یاری می نماید

به گزارش هنجس بلاگ، یزد - خبرنگاران - سرپرست جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: دولت در چارچوب تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در اجرای شعار فراوری ، پشتبانی، موانع زدایی ها در سال 1400، با افزایش هزار تومان به قیمت خرید تضمینی گندم در اجرای طرح خودکفایی و یاری به حذف واسطه ها، انگیزه کشاورزان را برای کشت سال آینده افزایش داد.

خبرنگاران افزایش قیمت به انگیزه گندمکاران ابرکوه برای کشت یاری می نماید

علی محمد هوشمند روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به موافقت دولت برای خرید تضمینی این محصول در امسال از قرار هر کیلو گرم پنج هزار تومان از فراورینمایندگان اضافه نمود: این اقدام گامی در راستای تامین بیشتر امنیت غذایی به شمار می رود ، حمایت از گندمکاران در شرایط تحریم مالی و پیشگیری از کرونا را به همراه دارد.

وی اضافه نمود: افزایش قیمت خرید آثار مطلوبی در جامعه هدف این بخش دارد تا حدودی مانع قاچاق و عرضه این محصول به بازار آزاد می گردد و قیمت آن را به دیگر نهاده های دامی نزدیک تر می نماید.

سرپرست جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: افزایش انگیزه در کشاورزان برای کشت این محصول از دیگر آثار مطلوبی است که افزایش قیمت تضمینی را برای سال بعد برجا می گذارد.

هوشمند بابیان اینکه افزایش قیمت این محصول راهبردی مرحمی بر رنج و مشقت کشاورزان است، توضیح داد: کاهش محسوس بارش ها در سال زراعی جاری یکی از عوامل تهدید نماینده کاهش فراوریگندم به شمار می رود.

پیش بینی 14.5 هزار تن برداشت گندم

سرپرست جهادکشاورزی ابرکوه با اشاره اینکه 2 هزار و 880 هکتار اراضی شهرستان به کشت این محصول راهبردی اختصاص دارد، پیش بینی کرد که امسال با احتساب برداشت پنج تن به طور متوسط از هر هکتار 14.5 هزار تن گندم برداشت گردد.

وی بابیان اینکه در برداشت این محصول هزار و 500 کشاورز فعالیت دارند ادامه داد: برداشت این محصول باتوجه به شرایط آب و هوایی ابرکوه اواخر خردادماه شروع می گردد و تا اواسط مرداد ماه 1400 ادامه دارد.

وی اضافه نمود: پارسال 2 هزار و 254 تن گندم مازاد بر مصرف فراوری نمایندگان از سوی سه مرکز خرید تعاونی روستایی و یک مرکز بخش خصوصی خریداری شد که این عدد نسبت به مدت مشابه سال1398 ، 2.5 برابر افزایش داشت.

افزایش چشمگیر قیمت گندم در دولت یازدهم

بر اساس آمارها، قیمت گندم در شروع فعالیت دولت یازدهم 400 تومان در هر کیلوگرم بود که در انتها فروردین ماه سال 1400 این عدد به کیلویی پنج هزار تومان رسید که نشان از رشد قیمت چند برابر این محصول دارد؛ در سال های اخیر با وجود مسائل مختلف مالی نظیر تورم و تحریم های ظالمانه ،تقویت حوزه کشاورزی و حفظ امنیت غذایی جامعه از اولویت های دولت است.

حمایت دولت از بخش کشاورزی تنها به افزایش نرخ گندم در این سال ها ختم نشد و در بخش آب، آبیاری مدرن، تجهیزات و ماشین آلات هم یاری شایانی به این حوزه شد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی از 20 هزار هکتار به 15 هزار و800 هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و 40 درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت های کشاورزی، دامداری و دامپروری است. هشت هزار و 500 خانوار،140 میلیون مترمکعب آب مورد احتیاج حوزه کشاورزی را از 684 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق کشاورزی و همچنین 13 رشته قنات برداشت می نمایند.

سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در ابرکوه فراوری و بخشی از آن در بازار استان های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می گردد و در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی 50 گونه محصولات کشاورزی با کیفیت مناطق گرمسیری و سردسیری به ارزش 2 هزار میلیارد تومان در سال فراوری می گردد.

ابرکوه 200 سال قبل 120 رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت در 40 سال گذشته این تعداد به 91 رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد 13 رشته دایر است.

مرکز این شهرستان 55 هزار نفری در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3040

به "خبرنگاران افزایش قیمت به انگیزه گندمکاران ابرکوه برای کشت یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش قیمت به انگیزه گندمکاران ابرکوه برای کشت یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید