خبرنگاران ساماندهی حمل و نقل درون شهری، مطالبه جدی رانندگان تاکسی در میاندوآب

به گزارش هنجس بلاگ، مهاباد- خبرنگاران- ساماندهی آشفتگی در سیستم حمل و نقل درون شهری از خواسته ها و مطالبات مهم رانندگان تاکسی از مسوولان و دست اندرکاران شهرستان میاندوآب در استان آذربایجان غربی است.

خبرنگاران ساماندهی حمل و نقل درون شهری، مطالبه جدی رانندگان تاکسی در میاندوآب

به گزارش خبرنگاران، شغل رانندگی تاکسی را می توان یکی از سخت ترین مشاغل شهری دانست، چرا که فعالان این صنف باید در تمام فصول سال از صبح تا شب در خیابان ها رانندگی نمایند و اگر چند روزی قصد سفر کردن یا استراحت در منزل را داشته باشند و یا به هر دلیلی نتوانند کار نمایند، از مزد آن روز بی بهره می مانند و در واقع این شغل، شغلی بدون مرخصی به شمار می رود که سرما و گرما هم نمی شناسد.

تاکسی وسیله ای مهم در تأمین رفاه حال شهفرایندان در سفرهای درون شهری به شمار می رود که رانندگان آن به نوعی به همه اقشار جامعه خدمات ارایه می دهند و کمتر کسی را می توان یافت که هر سال حداقل یکبار از تاکسی استفاده نکند.

فعالیت در این صنف حساسیت خاص خود را داشته و اخلاق و مردم داری را از سوی رانندگان تاکسی می طلبد چرا که علاوه بر اهالی آن شهر، هر مسافر یا مهمانی نیز در بدو ورود به آن شهر، معمولا تاکسی را برای رسیدن به مقصد خود انتخاب می نماید از این رو علاوه بر آنکه رانندگان تاکسی عاملی در انتقال فرهنگ هر شهر به میهمانان هستند باید با برخورد و رفتار خود نام نیکی از آن دیار را در اذهان مسافران ایجاد نمایند.

شاید امروزه به علت افزایش خودروهای شخصی و توسعه ناوگان حمل و نقل شهری استفاده از این وسیله کاهش یافته ولی همیشه نگرش ها به عنوان نماد زندگی شهری به تاکسی مثبت و یکی از نمادهای قدیمی شهرنشینی به حساب می آید.

در شهر میاندوآب به عنوان سومین شهر پرجمعیت آذربایجان غربی نیز به دلیل افزایش سفرهای درون شهری توسط شهفرایندان این وسیله نقلیه همیشه به عنوان یکی از ارکان مهم جابجایی مسافران مورد توجه بوده است.

در این شهر نزدیک به 150 هزار نفر جمعیت وجود دارد و 831 دستگاه تاکسی نیز در حال فعالیت است که علاوه بر مردم این شهر به مردم روستاها نیز که روزانه حداقل نصف آنان به شهر تردد می نمایند، خدمات ارایه می دهند.

اما به گفته رانندگان تاکسی، مطالبات آنها به عنوان قشری که همیشه و در تمام شرایط و ساعات شبانه روز در حال ارایه خدمات به مردم هستند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

آنها معتقدند که طی 14 ماه گذشته که شاهد شیوع ویروس کرونا در جامعه بودیم، آنها بدون تعطیلی مانند کادر درمان همیشه در حال فعالیت بوده و حتی گاهی مواقع بیماران کرونایی را هم جابجا می نمایند از این رو همیشه در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند.

رانندگان تاکسی می گویند به موازات سایر صنوف آنها نیز مسائلی دارند که بارها به وسیله رسانه ها خواهان انعکاس و پیگیری آن بودند؛ از این رو برای پی بردن به این مسائل پای صحبت رییس هیات مدیره شرکت تعاونی تاکسیرانی میاندوآب و شماری از رانندگان تاکسی نشستم .

نرخ کرایه های تاکسی در میاندوآب پایین تر از شهرهای همجوار است

یکی از رانندگان تاکسی که 10 سال است در این شغل فعالیت دارد، گفت: نرخ کرایه تاکسی در میاندوآب در مقایسه با شهرهای همجوار پایین است و در سال های گذشته نیز در 2 سال متوالی افزایش نرخ کرایه صورت نگرفته است، به طوری که اکنون در شهرهای همجوار نرخ کرایه هر جهت 15 هزار ریال است ولی در میاندوآب همچنان 10 هزار ریال است.

فرض الله آزادی در مورد دلایل عدم افزایش کرایه و 2 دوره به عقب افتادن آن، افزود: بنابر اظهار مسوولان افزایش کرایه تاکسی در میاندوآب تورم ایجاد می نماید اما نمیدانم چرا افزایش سایر اقلام تورم ایجاد نمی نماید.

وی با قدردانی از ایجاد جهت ویژه تاکسی در اواخر سال گذشته در برخی خیابان های پرتردد شهر میاندوآب افزود: این اقدام، در خیابان شریعتی به دلیل آنکه دست فروشان و مغازه داران بساط پهن می نمایند نتیجه خوبی نداشته است و سد معبر شهرداری هم اقدام قابل توجهی برای رفع این سد معبر انجام نداده است که از مسوولان درخواست داریم این مشکل را رفع نمایند.

وی ادامه داد: بیمه رانندگان تاکسی مشکل دیگری است که از سال 92 به بعد، برخی از رانندگان از آن بی بهره هستند و با اینکه تا قبل از آن سال تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دریافت آسان بود ولی اکنون پرداخت حق بیمه به صورت آزاد برای رانندگان تاکسی به علت افزایش نرخ آن سخت شده است و بیشتر رانندگان از عهده آن بر نمی آیند.

این راننده تاکسی همچنین فعالیت مسافربری های شخصی بدون آرم و علائم را مشکل دیگر برای رانندگان تاکسی در میاندوآب مطرح نمود و افزود: از سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری می خواهیم در این راستا اقدام عاجلی انجام دهد چرا که برخی با قرار دادن یک تابلو بر روی خودرو شخصی خود اقدام به جابجایی مسافر می نمایند که این امر یک نوع جفا در حق رانندگان تاکسی است.

وی با بیان اینکه از متولیان امر می خواهیم محدوده تردد را برای رانندگان تاکسی افزایش دهند، گفت: در شهر بزرگی مانند میاندوآب فقط تا شعاع پنج کیلومتری می توانیم از شهر خارج شویم و در صورت طی بعد مسافت بیشتر از آن جریمه می شویم درحالی که اگر تاکسی ها بیشتر از این جهت اقدام به جابجایی مسافر نمایند در درآمدشان تاثیر خوبی خواهد داشت.

خرید و فروش تاکسی فقط در 2 نمایشگاه صورت می گیرد

خرید و فروش تاکسی در میاندوآب مشکل دیگری است که این راننده تاکسی به آن اشاره نمود و ادامه داد: با وجود فعالیت بیش از 800 دستگاه تاکسی عمومی در میاندوآب فقط در 2 نمایشگاه خرید و فروش تاکسی انجام می گیرد و با این اوصاف قیمت تاکسی توسط این 2 نمایشگاه معین می گردد و هر قیمتی از سوی آنها معین گردد به همان قیمت معامله خواهد شد در حالی که اگر مثل سایر خودروها تعداد نمایشگاه های خرید و فروش تاکسی به حد کافی باشد، در خرید و فروش مناسب این وسیله نقلیه تاثیر خوبی خواهد گذاشت.

وی گفت : البته منعی برای خرید و فروش تاکسی در سایر نمایشگاه ها وجود ندارد ولی در این شهر از گذشته روال بر این بوده که تاکسی ها در نمایشگاه مختص خود معامله گردد، که اگر تعداد نمایشگاه ها افزایش یافته و طبق قانون این نمایشگاه ها زیر نظر شهرداری فعالیت نمایند حالت رقابتی و بهتری به خود می گیرد.

آزادی، اظهار کرد: مشکل دیگر رانندگان تاکسی، فعالیت غیرمعمول تاکسی های تلفنی است به طوری که باید با استقرار در دفتر آژانس و با تماس مردم، خدمات ارایه دهند اما در تمام نقاط شهر همانند تاکسی های گردشی فعالیت نموده و اقدام به جابجایی مسافر می نمایند.

وی گفت: علاوه بر این فعالیت تاکسی های اینترنتی نیز در این شهر عرصه بر فعالیت تاکسی های گردشی تنگ نموده است که از سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری می خواهیم که در مورد تاکسی های اینترنتی و همچنین تاکسی های تلفنی غیرمجاز چاره اندیشی کند.

وی با اشاره به حمایت ها و آسیب های مالی ناشی از شیوع کرونا برای رانندگان تاکسی گفت: در این راستا تسهیلاتی برای برخی رانندگان تاکسی به مبلغ 60 میلیون ریال پرداخت شد که بازپرداخت آن باید پس از سه ماه دوره تنفس آغاز می شد ولی برخی بانک های عامل از جمله صادرات، 15 روز پس از اعطای وام نسبت به دریافت اقساط آن نیز اقدام کردند و حتی هر ماه 150 هزار ریال نیز اضافه بر اقساط حق الوکاله دریافت می نماید.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی در میاندوآب به نمایندگی از 55 راننده تاکسی ون در مورد مسائل موجود در سر راه فعالیت این نوع تاکسی ها گفت: در برخی از جهتهایی که این تاکسی ها فعالیت دارند مسافربری های شخصی هم فعالیت دارند که این امر باعث شده در ایستگاه ها با کمبود مسافر روبرو شده و میزان درآمد آنها به شدت کاهش پیدا کند.

پنجعلی شکرپناه با اشاره به اینکه تا قبل از شیوع کرونا تاکسی های ون بیشتر به عنوان سرویس مدارس فعالیت می کردند، گفت: طی یکسال گذشته با توجه به شیوع کرونا که مدارس تعطیل شده، رانندگان تاکسی های ون نیز از نظر مالی بسیار متضرر شده و در گذران معیشت خود با مشکل روبرو هستند.

رانندگان تاکسی های ون در میاندوآب به سایر شغل ها مثل کارگری روی آورده اند

این راننده تاکسی گفت: در شرایط فعلی متوسط درآمد روزانه تاکسی های ون به حدود 300 هزار ریال کاهش پیدا نموده است که آن هم کفاف هزینه استهلاک و سوخت خودرو را هم نمی نماید ضمن آنکه هزینه های تعمیر خودرو به شکل سرسام آوری افزایش یافته است.

شکرپناه با بیان این نکته که ایستگاه در نظر گرفته شده برای خودروهای ون (مقابل بانک ملی مرکزی) به جای اینکه در سمت راست خیابان باشد با تصمیم مسوولان (سازمان مدیریت حمل و نقل و پلیس راهور) در سمت چپ خیابان قرار گرفته است، گفت: در هیچ جای ایران ایستگاهی به این شکل وجود ندارد که این امر ضعف این 2 نهاد را نشان می دهد که شاید به خاطر اصناف واقع شده در سمت راست خیابان طالقانی باشد که گفته می گردد توقف تاکسی های ون در آن مکان برای کسب و کار آنها مانع ایجاد می نماید.

وی افزود: همیشه خودروهای شخصی برای جابجایی مسافر در این محل توقف می نمایند و پلیس راهور به جای اعمال جریمه برای مسافربری های شخصی، ایستگاه تاکسی های ون را تغییر داده اند.

وی با بیان اینکه مسافربرهای شخصی در مقابل چشمان ما مسافران را از سوار شدن به ون منصرف می نمایند، گفت: ما هم نمی توانیم جلوی این اقدام آنان بایستیم چرا که برخی از آنان رانندگان ون را تهدید می نمایند که گاهی این تهدیدات به ضرب و شتم رانندگان نیز منجر شده است.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی با بیش از 18 سال سابقه فعالیت در این صنف افزود: طی این سال ها همه مسوولان دخیل در حوزه فعالیت تاکسی، برای حل مسائل این صنف قول های زیادی داده اند ولی در عمل چیزی عاید ما نشده است.

بهروز خانی افزود: آنهایی که در این شهر مسوولیت داشتند و اکنون سودای انتخابات در سر دارند با راه اندازی گروه هایی در شبکه های اجتماعی ما را عضو نموده و می خواهند که مسائل خود را بگوییم تا از این امر در تبلیغات انتخاباتی خود استفاده نمایند در حالی که همین افراد در گذشته هیچ اقدامی برای حل مسائل این صنف انجام ندادند.

وی با بیان اینکه ایستگاه های تاکسی در سطح شهر خط کشی و معین نشده است، گفت: خودروهای شخصی به بهانه سوار مسافر برای روستاهای اطراف، مسافران ما را سوار می نمایند که این امر فعالیت تاکسی های عمومی شهر را مختل نموده است.

وی با بیان اینکه این قبیل خودروها با تابلوهای مختلف در سطح شهر با عنوان تاکسی تلفنی اقدام به جابجایی مسافر می نمایند، افزود: متاسفانه مسوولان ذیربط کنترلی بر فعالیت این خودروها نداشته و این خودروها همانند تاکسی در هر ایستگاهی که بخواهند مسافر سوار می نمایند.

این راننده تاکسی با اشاره به اینکه شغل رانندگی تاکسی یک شغل شریف و باارزش است، افزود: در کشورهای دیگر هر کسی نمی تواند راننده تاکسی گردد و باید از فیلترهای مختلف عبور کند به طوری که حتی ارزش یک راننده برابر با مقام شهردار است چون تاکسی ها در هر شهر ویترین آن شهر محسوب می شوند ولی در این شهر یکنوع دید منفی نسبت به رانندگان تاکسی وجود دارد.

خانی اظهار کرد: در برخی شهرهای همجوار روی تاکسی های آن در کنار نام شهر عنوان حومه نیز حک شده که به واسطه آن تاکسی ها می توانند به روستاهای آن شهر سرویس دهند ولی در میاندوآب اینگونه نیست و رانندگان تاکسی تا خاتمه محدوده شهری می توانند به سوار مسافر اقدام نمایند در حالی که اگر این مهم اتفاق بیفتد ضمن آنکه راننده تاکسی درآمد خوبی خواهد داشت، به کاهش ترافیک شهر منجر می گردد.

وی در مورد مازاد بودن تعداد تاکسی ها به نسبت جمعیت شهر گفت: در میاندوآب 835 دستگاه خودرو تاکسی فعال وجود دارد که حدود 400 دستگاه آن مازاد بر تعداد جمعیت آن است از اینرو تنها راه حل برای افزایش درآمد و مدیریت این مهم، افزایش محدوده شهری برای تردد و ارایه خدمات توسط این وسایل نقلیه است.

محدوده تردد برای تاکسی ها با توجه به موقعیت شهر میاندوآب باید افزایش یابد

یکی دیگر از رانندگان تاکسی در شهر میاندوآب با 17 سال سابقه کار در این صنف، محدوده خروج تاکسی از شهر را یکی از مسائل پیش روی رانندگان تاکسی در شهر میاندوآب می داند و معتقد است که با توجه به موقعیت شهر میاندوآب باید محدوده شهری برای تردد تاکسی ها افزایش یابد.

وحید محمودی با انتقاد از آشفتگی در سیستم حمل و نقل عمومی این شهر ادامه داد: در شهر میاندوآب ترافیک و نابسامانی در حمل و نقل بیداد می نماید و این حاکی از عملکرد ضعیف پلیس راهور شهرستان است.

وی بیان نمود: بارها در حضور ماموران پلیس راهور مسافربرهای شخصی در خط ویژه تاکسی اقدام به سوار کردن مسافر نموده اند ولی باوجود واکنش رانندگان تاکسی، هیچ واکنشی از سوی مامور پلیس مشاهده نشده و در صورت اعتراض آنها می گویند که با پلیس 110 تماس بگیریم.

محمودی، پایین بودن نرخ کرایه ها و عدم همخوانی کرایه های دربستی باتوجه به کرایه جهتها از دیگر مسائل صنف تاکسیرانان در این شهر مطرح نمود و گفت: هر چند که با تاکید قانون در تاکسی عمومی چیزی بنام نرخ دربستی وجود ندارد، مگر اینکه به خواست مشتری باشد و نرخ آن نیز به صورت توافقی معین می گردد، اما در شهر ما مسوولان به خاطر رفع مسوولیت از دوش خود، با رواج دربستی، فضا را برای تاکسی های تلفنی و خودروهای سواری ایجاد نموده اند.

وی بیان نمود: معاینه فنی تاکسی ها هم از دیگر مسائل رانندگان تاکسی است به طوری که باید به صورت سه و 6 ماهه انجام گردد که در دیگر شهرها از سوی شهرداری ها رایگان انجام می گیرد اما در میاندوآب همچین چیزی وجود ندارد.

تقسیم حقوق رانندگان تاکسی بین دیگران راه حل درستی برای ایجاد اشتغال نیست

یکی از اعضای هیات مدیره شرکت تعاونی تاکسیرانی شهر میاندوآب گفت: با توجه به نامه های وزارت کشور و مصاحبه های منتشر شده از سوی مسوولان مربوطه، ظرفیت میاندوآب با توجه به جمعیت آن برای 400 دستگاه تاکسی است در حالی که نزدیک به 850 دستگاه تاکسی به صورت گردشگری و رسمی در این شهر فعالیت دارد و این نشان می دهد که اگر سهمیه یک دستگاه تاکسی چهار نفر باشد در این شهر با توجه به شرایط موجود به یک نفر کاهش یافته است.

الماس وکیلی افزود: وقتی این مشکل را به مسوولان می گوییم آنان شرایط مالی و بیکاری را پیش کشیده و فعالیت در این صنف را به نوعی در مهار بیکاری موثر می دانند ولی ما به عنوان راننده تاکسی که بیش از 15 و یا 20 سال در این زمینه سابقه داریم و از این راه امرار معاش می کنیم در گذران زندگی خود و هزینه های آن به مشکل برخورده ایم.

وی با بیان اینکه مسوولان اگر به فکر اشتغالزایی هستند، تقسیم حقوق رانندگان تاکسی بین دیگران راه حل درستی نیست، گفت: در رابطه با کنترل و مقابله با خودروهای شخصی، پلیس راهور یکی از اعضای هیات مدیره سازمان حمل و نقل است و باید همکاری های لازم را در این راستا داشته باشد و اینگونه نباشد که وقتی راننده تاکسی عمومی در نقاط مختلف شهر اقدام به سوار کردن مسافر می نماید با هشدار مامور راهور روبرو گردد اما خودروهای شخصی به صورت غیرمجاز در هر کجا بخواهند مسافر سوار نمایند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت تاکسی های تلفنی در میاندوآب گفت: مدیران آژانس ها اغلب در دفتر حضور نمی یابند و تنها به دریافت حق کمیسیون از رانندگان اکتفا می نمایند در صورتی که این اقدام خلاف قانون است و آژانس هایی که مدیران آنها در دفتر حضور پیدا نمی نمایند باید تعطیل شوند.

مصوبه های شورای ترافیک اجرا نمی گردد

مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی میاندوآب نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد: تابحال بارها به صورت مکتوب مسائل رانندگان تاکسی را در این شهرستان بارها به صورت مکتوب و یا در جلسه های شورای ترافیک مطرح شده و برای رفع کردن آنها مصوبه هایی تصویب شده اما تابحال هیچکدام اجرایی نشده است.

قهرمان امیریان با بیان اینکه صرف تصویب مصوبه دردی را دوا نمی نماید، گفت: ما از مسوولان شورای ترافیک شهرستان می خواهیم مصوبه هایی که قابلیت اجرایی دارد را تصویب نمایند و مابقی درخواست ها و طرح ها در رابطه با تاکسی داران را در همان جلسه در حضور اعضای اتحادیه تاکسیرانی رد نموده و تصویب ننمایند.

وی یکی از مهمترین خواسته رانندگان تاکسی را اجرای مصوبه های شورای ترافیک مطرح نمود و گفت: یکی از مصوبه ها مربوط به سال 1397 در مورد منحل شدن گشت بازرسی اتحادیه تاکسیرانی و جایگزین شدن گشت بازرسی توسط سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری بود که با گذشت بیش از سه سال در روزهای گذشته راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه گشت بازرسی اتحادیه تاکسیرانی به علت اعتراض مدیران برخی آژانس های تلفنی که به حق نبود منحل شد، افزود: اگر این اعتراض پیگیری می شد به انحلال گشت بازرسی منجر نمی شد چرا که در این گشت با حضور مأمور پلیس راهور برای خودروهای غیرمجاز اعمال جریمه می کرد که مغایرت قانونی هم نداشت.

مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی میاندوآب گفت: از فرماندار می خواهیم مصوباتی که تا به امروز در حوزه حمل و نقل عمومی به تصویب رسیده ولی اجرایی نشده است را پیگیری و نسبت به اجرای آن دستورات لازم را صادر کند.

امیریان با اشاره به اینکه سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری میاندوآب سه سال پیش تاسیس شده است، گفت: زمانی که این سازمان تاسیس شد ما رانندگان تاکسی از اینکه سازمان مستقلی خواهیم داشت و مسائل ما را پیگیر خواهد نمود خشنود شدیم ولی تا به امروز نه تنها مسئله ای حل نشده بلکه بیشتر هم شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تاکسی های عمومی بیش از 2 برابر ظرفیت و تعداد آژانس های تلفنی بیش از پنج برابر ظرفیت میاندوآب است، گفت: در این شهر 80 آژانس وجود دارد که این تعداد حتی بیشتر از مرکز استان است.

احتیاجی به تاکسی های اینترنتی در شهر میاندوآب وجود ندارد

وی گفت: معضل بعدی فعالیت تاکسی های اینترنتی در این شهر است که با توجه به شرایط میاندوآب ، احتیاجی به تاکسی های اینترنتی در این شهر وجود ندارد چرا که تعداد تاکسی ها هم اکنون چند برابر بیشتر از ظرفیت شهرستان است.

وی گفت: همچنین در این شهر برای 55 دستگاه تاکسی ون، یک جهت (کوی قره ورن) برای فعالیت مجوز داده شده است که این جهت به خودروهای شخصی نیز واگذار شده که این امر اجحاف بزرگی در حق صاحبان این تاکسی هاست که باید مسوولان یا از فعالیت خودروهای شخصی در این جهت جلوگیری نمایند یا تاکسی های ون را از فعالیت در این جهت خارج نمایند.

2 هزار و 500 حلقه لاستیک بین رانندگان تاکسی در میاندوآب پارسال توزیع شد

رییس هیات مدیره شرکت تعاونی تاکسیرانی میاندوآب نیز گفت: طی سال گذشته در چهار نوبت 2 هزار و 500 حلقه لاستیک بین رانندگان تاکسی از سوی اتحادیه تاکسیرانی میاندوآب در راستای حمایت از این قشر توزیع شد.

اکریم گلیار افزود: از سال 1397 نیز پیگیر ایجاد خط ویژه تاکسی در خیابان امام (ره) بودیم که تابحال عملیاتی نشده بود ولی در سال گذشته به تبع مصوبه شورای ترافیک شهرستان اجرایی شد.

وی ادامه داد: ایجاد جهت ویژه تاکسی در خیابان 17 شهریور، خیابان تختی و ایستگاه سه راهی شاهین دژ نیز در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه ایجاد جهتهای ویژه تاکسی به منظور ایجاد نظم و انضباط در شهر است، گفت: شهرداری هم در این راستا مساعدت لازم را دارد و از وی نیز به جهت این حمایت ها قدردانی می کنم.

هزار و 319 راننده تاکسی عضو شرکت تعاونی تاکسیرانی هستند

رییس هیات مدیره شرکت تعاونی تاکسیرانی میاندوآب با بیان اینکه همچنین هزار و 319 راننده تاکسی عضو این شرکت تعاونی هستند، افزود: در استای حمایت از این رانندگان کارت اختصاص سهام شرکت نیز برای آنها صادر شده که برای تسریع در این اقدام همه رانندگان باید در این اتحادیه عضو شوند.

گلیار با اشاره به اینکه الحاقیه نرخ کرایه تاکسی ها در سال گذشته با مخالفت فرماندار اجرایی نشد، افزود: اصلاح کرایه کوی های مختلف به ویژه کوی قره ورن که مبدا و مقصد آن در یک جهت تعریف شده و با توجه به جهت پنج کیلومتری آن به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست از خواسته های مهم این شرکت از مسوولان است.

وی افزایش محدوده تردد رانندگان تاکسی و جلوگیری از فعالیت تاکسی های اینترنتی نیز از دیگر انتظارات این شرکت از مسوولان این شهرستان است که ساماندهی آن مسائل زیادی را از این صنف رفع می نماید.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری میاندوآب با بیان اینکه 831 دستگاه تاکسی عمومی در این شهر فعالیت دارد، گفت: از این تعداد 55 دستگاه تاکسی ون و 70 دستگاه تاکسی خط ویژه و مابقی تاکسی عمومی است.

سیاوش معبودی با بیان اینکه همچنین 80 دفتر تاکسی تلفنی در میاندوآب وجود دارد، افزود: هر کدام از این دفاتر 10 دستگاه و در برخی نیز تعداد خودروها 12 دستگاه و یا 15 دستگاه بنا به موقعیت قرارگیری تاکسی های تلفنی و تعداد مشتری آنها در متغیر است.

وی افزود: در قانون حمل و نقل عمومی، تاکسی های تلفنی حق سوار کردن مسافر را در محلی به غیر از دفتر ندارند و از سویی تاکسی های عمومی هم حق سوار مسافر به صورت دربستی ندارند ولی در شهر میاندوآب با این موارد براساس مذاق مردم و مسافر و به صورت توافقی رفتار می گردد.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری میاندوآب گفت: شرایط مالی حاکم بر جامعه و همچنین به جهت اینکه فعالیت در این شغل راحت تر است، فعالیت تاکسیرانان را تحت تاثیر قرار داده است.

معبودی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا فعالیت تاکسی های تلفنی نیز کاهش یافته است، گفت: در این شرایط تاکسی های تلفنی به جای اینکه از محل دفتر خود نسبت به ارایه خدمات اقدام نمایند، در سطح شهر این کار را انجام می دهند که اعتراض رانندگان تاکسی های گردشی به حق است و خواهان برخورد هستند که ماهم در صورت مشاهده برخورد می کنیم.

تنها ابزار برخورد با مسافربرهای شخصی پلیس راهور است

معبودی با بیان اینکه بازرسی های سازمان مدیریت حمل و نقل محدود است، افزود: تنها ابزار برخورد این سازمان با مسافربرهای شخصی و آنهایی که با نصب تابلو مسافرکشی می نمایند پلیس راهور است که با تعامل و هماهنگی اجرا شده با هدایت و رانندگی، روزانه در یک نوبت نسبت به بازرسی و اعمال قانون اقدام می گردد.

وی با بیان اینکه معضل اصلی در این راستا خیابان طالقانی جنوبی است، گفت: در این مکان مسافربرهای شخصی که به کوی قره ورن مسافر سوار می نمایند موجب ایجاد ترافیک و اخلال در ایستگاه تاکسی های ون می شوند که جهت برخورد با آنان به حضور مامور پلیس احتیاج است.

وی با بیان اینکه به واسطه همکاری پلیس در برخورد با چنین خودروهایی مدارک مالکان آنها ضبط و به سازمان مدیریت حمل و نقل عمومی ارسال می گردد، افزود: پس از آنالیز های لازم برای این خودروها پفراینده هایی تشکیل و تا سقف سه میلیون و 500 هزار ریال جریمه اعمال می گردد.

وی با بیان اینکه تاکسی های تلفنی نیز که در سطح شهر اقدام به سوار کردن مسافر نمایند، توسط گشت بازرسی به کمیته انضباطی معرفی می شوند، بیان نمود: در مرحله اول این قبیل خودروها جریمه، در مرحله دوم افزایش مبلغ جریمه و در مراحل سوم و چهارم کارت آنها ابطال می گردد.

وی با بیان اینکه به خاطر شرایط جامعه سعی می گردد به جای ابطال کارت از آنان تعهد گرفته گردد، افزود: در مجموع برخورد و کنترل خودروهایی که با هر عنوانی در سوار مسافر مرتکب تخلف می شوند کار دشواری است چرا که نمی توان تمام شهر را به طور همزمان کنترل کرد.

وی افزود: رانندگان تاکسی های عمومی علاوه بر آنکه از فعالیت خودروهای شخصی در سوار مسافر گله مند هستند، به معضل ترافیک به ویژه در هسته مرکزی شهر نیز معترض هستند که از اواخر سال گذشته برای حل مشکل ترافیک و سهولت در تردد خودروهای عمومی و امدادی نسبت به اجرای جهتهای ویژه اقدام شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری میاندوآب با بیان اینکه افزایش خودروها و عدم تعریض معابر به ویژه در هسته مرکزی شهر عامل دیگری در افزایش ترافیک است، گفت: این امر موجب نارضایتی رانندگان تاکسی شده است که باید نسبت به حل معضل ترافیک در مرکز شهر اقدام گردد.

وی همچنین با اشاره به اینکه به علت مسایل مالی و شیوع کرونا استفاده از حمل و نقل عمومی نسبت به گذشته کاهش یافته است، افزود: این در حالیست که بیشتر فعالان این قشر جزو اقشار کم درآمد بوده و نشستن در دفتر تاکسی تلفنی دیگر به صرفه نیست و به همین خاطر رانندگان تاکسی های تلفنی به فعالیت در سطح شهر اقدام می نمایند که این فرایند هم موجب نارضایتی رانندگان تاکسی می گردد.

افزایش کرایه ها از سوی مراجع بالاتر اعلام می گردد

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری میاندوآب همچنین با اشاره به اعتراض رانندگان تاکسی مبنی بر عدم افزایش نرخ کرایه ها، گفت: افزایش کرایه تاکسی ها از سوی مراجع بالاتر اعلام می گردد و برای تحقق این مهم براساس مبنای تعریف شده 20 یا 25 درصد افزایش لحاظ می گردد.

معبودی بیان نمود: در شرایط کنونی و با توجه به افزایش قیمت ها به ویژه در حوزه قطعات خودرو، افزایش نرخ کرایه ها را پیگیر هستیم و اگر اعلام گردد اجرای آن در دستور کار قرار می گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه در سال های 1387 تا 1389 افزایش کرایه ها توسط شورای اسلامی وقت اعمال نشده و این موجب شده که تا به امروز نرخ کرایه های تاکسی در این شهر نسبت به سایر شهرها پایین باشد که این امر با توجه به افزایش تورم، از خواسته به حق رانندگان تاکسی میاندوآب به شمار می رود که در حال پیگیری است.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری میاندوآب با بیان اینکه اکنون نرخ کرایه هر جهت هشت هزار و 750 ریال است، گفت: با توجه به اینکه پول خرد مثل گذشته وجود ندارد، امکان اخذ کرایه مصوب فوق هم برای راننده و هم مسافر وجود ندارد و به همین خاطر کرایه مرسوم 10 هزار ریال است و یا اینکه کرایه معین شده برای جهتهای دربستی 45 هزار ریال است که رانندگان 50 هزار ریال دریافت می نمایند و این امر شاید با رضایت برخی مسافران باشد ولی برای برخی ها مقدور نیست.

مخالف فعالیت تاکسی های اینترنتی هستیم

وی در مورد فعالیت تاکسی های اینترنتی در میاندوآب گفت: ما مخالف فعالیت این تاکسی ها هستیم ولی به جهت اینکه جزو مشاغل اینترنتی شناخته می گردد و همچنین به جهت اینکه تصمیم گیری ها در این زمینه در سطح کلان اجرا شده فعالیت این تاکسی ها آزاد است.

وی گفت: براساس مطالعات اجرا شده توسط مشاور طرح ساماندهی ترافیک شهر میاندوآب در طی سال های 1386 تا 1389 و براساس شاخص های جمعیتی، وجود 286 دستگاه تاکسی کفاف می نماید ولی قبل از سال 1385 امتیاز تاکسی به وفور در میاندوآب صادر شده و اکنون 831 دستگاه تاکسی وجود دارد که سه برابر بیشتر از ظرفیت است.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری میاندوآب با بیان اینکه مسائل در این حوزه از قبل ایجاد شده و اکنون رانندگان تاکسی انتظار دارند این مسائل خاتمه یابد، گفت: این امر غیرممکن است و تنها منوط به شهر میاندوآب نیست و در سراسر کشور این مشکل وجود دارد.

معبودی با بیان اینکه در گذشته علاوه بر گشت بازرسی واحد تاکسیرانی شهرداری، گشت بازرسی دیگری با همکاری اتحادیه تاکسیرانی نیز ایجاد شده بود گفت: با فعالیت 2 گشت بازرسی برخوردها بیشتر و بهتر بود ولی سپس با تغییر و تحول اجرا شده در هیات مدیره شرکت تعاونی تاکسیرانی، برخوردها فقط به تاکسی های تلفنی معطوف شد و به دنبال آن در اواخر سال 1397 نیز با انحلال گشت بازرسی اتحادیه تاکسیرانی در شورای ترافیک شهرستان مقرر شد شهرداری نسبت به راه اندازی گشت بازرسی دوم اقدام کند که در روزهای گذشته این مهم نیز اجرایی شد.

وی با بیان اینکه در این راستا در بودجه سال 1400 سازمان پیش بینی شده که عوارض خودرو که شهرداری از مردم دریافت می نماید به سازمان اختصاص یابد و یا اینکه طرح پارکبانی اجرایی گردد، اظهار کرد: اگر درآمدهای حاصله از این 2 منبع به سازمان مدیریت حمل و نقل اختصاص یابد در این صورت می توان نسبت به راه اندازی مراکز رفاهی از جمله شرکت تعاونی نیز برای رانندگان تاکسی اقدام کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری میاندوآب افزود: در زمینه ارایه خدمات معاینه فنی برای رانندگان تاکسی نیز این مهم در ستاد معاینه مطرح خواهد شد ولی به جهت اینکه معاینه های فنی توسط بخش خصوصی اداره می گردد باید رایزنی های لازم با مالکان آنها برای ارایه خدمات با اعمال تخفیف صورت پذیرد.

معبودی در مورد نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری میاندوآب گفت: در حوزه تاکسیرانی حدود 95 درصد خودروها نوسازی شده و میاندوآب در آذربایجان غربی از این حیث در رتبه نخست قرار گرفته است.

در بحث ترافیک 14 ارگان دخیل است

رییس پلیس هدایت و رانندگی میاندوآب نیز با بیان اینکه رانندگان تاکسی مطالباتی دارند که ما در حد توان به حل آنها اقدام می کنیم گفت: در رابطه با مشکل ترافیک در این شهر 14 ارگان دخیل هستند و پلیس راهور تنها یک طرف قضیه است.

سرهنگ سیدعبدالله موسوی با بیان اینکه برای حل معضل ترافیک و تسهیل فعالیت تاکسی ها ابتدا باید زیرساخت ها در شهر فراهم گردد، افزود: این در حالیست که برای رفاه حال رانندگان تاکسی در هسته مرکزی شهر به ویژه خیابان امام (ره) که قدمت 70 ساله دارد به ایجاد جهت ویژه اقدام شده است.

وی افزود: هم اکنون بیش از 120 هزار دستگاه خودرو فقط با پلاک میاندوآب و با احتساب خودروهای خریداری شده از سایر شهرها و همچنین خودروهای شهرهای همجوار که برای انجام امور خود به میاندوآب می آیند تعداد خودروها افزایش یافته که این هم موجب ترافیک در هسته مرکزی شهر به ویژه خیابان های امام، 17 شهریور و شهدای غربی و شرقی در 2 نوبت صبح از ساعت 11 و نیم تا 13 و عصر از ساعت پنج و نیم تا هفت و نیم می گردد.

رییس پلیس راهور میاندوآب با بیان اینکه همچنین رانندگان تاکسی از خیابان 17 شهریور به سمت میدان امام نمی توانستند مسافر سوار نمایند که این مشکل نیز با ایجاد جهت ویژه از تقاطع خیابان کارگر و 17 شهریور به سمت میدان امام حل شد، ادامه داد: رانندگان تاکسی عمدتا به تعداد زیاد تاکسی های تلفنی اعتراض دارند که برای آنها در گذشته مجوز داده شده و با احتساب 80 تاکسی تلفنی هر کدام 10 دستگاه خودرو، بیش از 800 دستگاه خودرو مجاز به فعالیت در سطح شهر است.

برای نظارت بر فعالیت تاکسی های تلفنی گشت مشترک با سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری فعال است

سرهنگ موسوی با بیان اینکه برای نظارت بر فعالیت تاکسی های تلفنی گشت مشترک با سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری فعال است، گفت: این گشت روزانه در 2 نوبت صبح و عصر نسبت به کنترل، نظارت و اعمال قانون برای خودروهای غیرمجاز و فاقد مجوز فعالیت می نماید و آنها را جهت اعمال قانون با هدف بازدارندگی به سازمان مدیریت حمل و نقل معرفی می نمایند و اکنون با این حجم تاکسی در شهر بیشتر خانوارها با خودرو شخصی امورات روزمره خود را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه عواملی همچون تعداد زیاد خودروهای مسافربر شخصی، تعداد تاکسی ها و استفاده از خودرو شخصی به بروز مسائلی همچون کمبود مسافر منجر شده است، افزود: در گذشته مسافران در ایستگاه ها منتظر تاکسی بودند ولی اکنون در هر ایستگاه بیش از 10 دستگاه تاکسی به طور همزمان منتظر مسافر هستند.

وی با بیان اینکه همکاران پلیس راهور با توجه به حجم بیشتر کارها، علاوه بر روان سازی ترافیک به تصادف های درون شهری هم رسیدگی می نمایند، افزود: در مورد فعالیت تاکسی ها و صیانت از حقوق آنان تاکسی تلفنی های غیرمجاز کنترل و نسبت به اعمال قانون برای آنها اقدام می گردد.

وی با بیان اینکه قانونگذار برای خودروهای غیرمجاز فقط جریمه نقدی معین نموده است، گفت: خودروهایی هم که با نصب تابلو به صورت غیرمجاز مسافرکشی می نمایند به سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری معرفی می شوند.

رییس پلیس راهور میاندوآب نسبت به عدم برخورد ماموران پلیس راهور با خودروهای غیرمجاز حین مسافرکشی از ایستگاه تاکسی ها نیز گفت: این موضوع مطالبه بحقی نیست چرا که بیشتر خانوارها از سوی تاکسی های تلفنی کد اشتراک دارند و به احتمال راننده آن خودرو با هماهنگی قبلی مسافر نسبت به سوار کردن وی می نماید و این دلیل منطقی مبنی بر اینکه نباید تاکسی تلفنی از ایستگاه تاکسی مسافر سوار کند، نیست.

میاندوآب با بیش از 277 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3008

به "خبرنگاران ساماندهی حمل و نقل درون شهری، مطالبه جدی رانندگان تاکسی در میاندوآب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ساماندهی حمل و نقل درون شهری، مطالبه جدی رانندگان تاکسی در میاندوآب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید