خبرنگاران ورود عربستان به مناقشه سد النهضه

به گزارش هنجس بلاگ، تهران - خبرنگاران - وزارت خارجه عربستان با صدور بیانیه ای در حمایت از مصر و سودان در پرونده سد النضهه عملا وارد این مناقشه سه کشور آفریقایی شد.

خبرنگاران ورود عربستان به مناقشه سد النهضه

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگاران وزارت خارجه سعودی با انتشار بیانیه ای امنیت ابی مصر و سودان را بخشی جدایی ناپذیر از امنیت دنیا عرب خواند و در عین حال خواستار ادامه مذاکرات طرف های ذیربط درباره پرونده سد شد.

وزارت خارجه عربستان در این بیانیه تاکید نمود که در این پرونده به مصر و سودان یاری خواهد نمود.

این بیانیه اضافه کرد: عربستان همچنین بر حمایت و یاری خود از هرگونه کوشش در راستای مختومه کردن پرونده سند النهضه با تامین منافع همه طرف ها تاکید می نماید.

این بیانیه ساعاتی بعد از اظهارات روز سه شنبه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر صادر شد. السیسی روز سه شنبه گفت: منابع آبی مصر خط قرمز است. ما کسی را تهدید نمی کنیم اما کسی نمی تواند یک قطره آب از مصر بگیرد زیرا در غیر این صورت، منطقه شاهد بی ثباتی خواهد بود که هیچ کس تصور نمی نماید.

به نوشته سایت بوابه الاهرام، رئیس جمهوری مصر که در جریان بازدید از واحد مدیریت کانال سوئز سخن می گفت، اضافه کرد: این صحبت من تهدید علیه کسی نیست بلکه تاکید بر اصول ثابت مصر است که برای دستیابی به یک توافق قانونی عادلانه و الزام آور به منظور آبگیری و راه اندازی سد النهضه کوشش می نماید.

مصر، سودان و اتیوپی از سال 2011 میلادی درباره دستیابی به یک توافق درباره آبگیری سد النهضه در اتیوپی مذاکره می نمایند. قاهره و خارطوم نگران هستند که این سد و آبگیری آن بر منابع آبی آنها تاثیر منفی بگذارد.

سه کشور تا به امروز در دستیابی به چنین توافقی ناکام مانده اند.

با وجود اینکه مصر و سودان، اتیوپی را ترغیب نموده اند که طرح های خود برای آبگیری سد النهضه را تا دستیابی به یک توافق همه جانبه به تعویق بیاندازد اما آدیس آبابا در بیست و یکم ماه ژوئیه سال 2020 میلادی اعلام نمود که اولین مرحله آبگیری مخزن پشت سد را که گنجایش آن 4.9 میلیارد متر مکعب است، به انتها برده است.

اتیوپی همچنین عزم خود را برای اجرای دومین مرحله آبگیری دریاچه پشت سد در ماه ژوئیه آینده اعلام نموده است.

آبی احمد نخست وزیر اتیوپی هفته گذشته در جمع نمایندگان مجلس کشورش گفت: قصدی برای زیان زدن به مصر به وسیله این سد وجود ندارد.

وی با اشاره به قصد اتیوپی برای فراوری برق از سد النهضه اضافه نموده بود: اتیوپی خواستار استفاده از سد بدون زیان وارد کردن به آنها است. می خواهم برادرانمان (در مصر و سودان) درک نمایند که ما نمی توانیم در تاریکی زندگی کنیم و احتیاج به انرژی برق داریم. این انرژی برق به زیان آنها نخواهد بود بلکه به آن هم خواهد رسید.

دینا مفتی سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی سه شنبه گفت که کشورش همچنان به مذاکرات سه جانبه با مشارکت اتحادیه آفریقا متعهد است و این پیغام را در جریان نشست اخیر با دونالد بوث فرستاده ویژه آمریکا در امور سودان، به وی منتقل نموده است.

این سخنگو اضافه کرد: اتیوپی معتقد است که خود آفریقایی ها می توانند مسائل آفریقا را حل نمایند. ما به درایت آفریقا و مذاکرات جاری زیر نظر اتحادیه اروپا احترام می گذاریم و امیدواریم که به موفقیت برسد.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2892

به "خبرنگاران ورود عربستان به مناقشه سد النهضه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ورود عربستان به مناقشه سد النهضه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید