درخواست معاون رئیس جمهور برای حفظ حریم بیابان لوت

به گزارش هنجس بلاگ، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه ای به استانداران خراسان جنوبی، کرمان و سیستان بلوچستان، درباره حفاظت از حریم بیابان لوت هشدار داد و خواهان توجه به ضوابط حریم این اثر طبیعی شد.

درخواست معاون رئیس جمهور برای حفظ حریم بیابان لوت

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، زهرا احمدی پور در نامه هایی جداگانه به سیدعلی اکبر پرویزی، استاندار خراسان جنوبی، علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان و علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به ثبت بیابان لوت به عنوان نخستین میراث طبیعی ایران، خواهان توجه همه جانبه به ضوابط حریم این میراث ارزشمند طبیعی شد.

در بخشی از این نامه آمده است:

در اجرای تبصره ماده 2 قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مصوب دی ماه 1382 و آئین نامه اجرایی آن، مصوب چهارم مرداد 1384 هیئت وزیران، نقشه محدوده عرصه حریم و ضوابط حفاظتی مربوط به میراث طبیعی بیابان لوت. محدوده حریم اثر مذکور تحت نظارت این سازمان است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی جرم محسوب می گردد و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه خود از استانداران خراسان جنوبی، کرمان و سیستان وبلوچستان خواسته است تا مراتب جهت اطلاع و اجرا به مقامات ومسئولین ذیربط در استان ابلاغ و نتیجه را به سازمان میراث فرهنگی اعلام نمایند.

وی در نامه خود به استاندار خراسان جنوبی، محدوده عرصه حریم بیابان لوت در این استان را شهرستان نهبدان، بخش مرکزی، دهستان نه و روستاهای دهسلم، چاه داشی و حیدر آباد بیان نموده است.

احمدی پور هم چنین در نامه خود به علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان محدوده عرصه حریم این اثر طبیعی را بخش شهداد، دهستان تکاب، روستاهای شفیع آباد و ده سیف ذکر نموده است.

معاون رئیس جمهور در نامه به علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز عرصه محدوده حریم بیابان لوت را شهرستان زاهدان، بخش نصرت آباد، دهستان نصرت آباد و روستای گراغه عنوان نموده است.

براساس این گزارش، بیابان لوت به عنوان یکی از ارزشمندترین آثار طبیعی ایران، پس از ثبت قنات های ایرانی در فهرست دنیای یونسکو 27 تیرماه امسال ازسوی کمیته دنیای یونسکو در کانون نهاده شد و ثبت دنیای شد.

کویر لوت با مساحتی در حدود 175 هزار کیلومتر، در شمال شرقی استان کرمان قرار گرفته است و در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده شده و حدود 10 درصد وسعت کشور را دربر گرفته است.

سابقه تمدنی بیش از پنج هزار سال در حاشیه کویر لوت و کشف حدود سه هزار اثر تاریخی از این منطقه در نوع خود بی نظیر است که از جمله این کشفیات می توان به درفش پنج هزارساله شهداد اشاره نمود که قدیمی ترین درفش دنیا محسوب می گردد.

این کویر به عنوان گرم ترین نقطه زمین شناخته می گردد، چنانکه در سال های 2005، 2006، 2007، و 2009 این رکورد ثبت شد و در سال 2005 با دمای 70.7 درجه سانتی گراد، رکورد گرم ترین دما در تمام زمین را به خود اختصاص داد.

بیابان لوت به سه واحد جغرافیایی لوت شمالی، لوت مرکزی که کلوت ها و تپه های ماسه ای در آن قرار گرفته است و لوت جنوبی که غنی ترین پوشش گیاهی این کویر را دارد، تقسیم می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 396

به "درخواست معاون رئیس جمهور برای حفظ حریم بیابان لوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست معاون رئیس جمهور برای حفظ حریم بیابان لوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید