دلیل رفتار غیردیپلماتیک کابل درخصوص ورودغیرقانونی اتباعش به ایران چیست؟

به گزارش هنجس بلاگ، رفتارهای نه چندان سازنده مسئولین افغانستانی در دو حادثه ای که اخیرا برای اتباع این کشور که ورود غیر قانونی به ایران داشتند، می تواند موجب شکل گیری سوء تفاهم در روابط دو کشور و بر هم خوردن امنیت روانی چند میلیون مهاجر افغانستانی ساکن در ایران گردد.

دلیل رفتار غیردیپلماتیک کابل درخصوص ورودغیرقانونی اتباعش به ایران چیست؟

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، متاسفانه طی دو ماه گذشته، دو رخداد مشکوک، فرصت طلبان را بر آن داشت تا در روابط میان ایران و افغانستان اختلال ایجاد کنند.

در نخستین حادثه که بیش از 40 روز پیش رخ داد بر اساس ادعای طرف افغانستانی شماری از اتباع این کشور که قصد ورود غیرقانونی به کشورمان داشتند در رودخانه هریرود غرق شدند.

در آن حادثه که به مدد رسانه های معاند فارسی زبان بازتاب گسترده ای پیدا کرد، جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا تمام کوشش خود را بکار بست تا ابعاد کامل و دقیق موضوع، فارغ از هیاهوی رسانه ای آنالیز و واقعیت ماجرا تعیین گردد.

حادثه دوم اما؛ روز 14 خرداد در یزد رخ داد و یک خودروی حامل اتباع افغانستانی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده و توسط قاچاقچیان انسان در حال انتقال به شهرهای دیگر بودند، پس از مشکوک شدن پلیس و بی توجهی راننده به فرمان ایست از ناحیه چرخ عقب مورد اصابت گلوله ماموران نهاده شد و به دلیل سرعت بسیار بالا نهایتا پس از طی 8 کیلومتر بدلیل اصطکاک رینگ خودرو با آسفالت دچار آتش سوزی شد و چند سرنشین آن کشته و مجروح شدند.

این واقعه نیز بلافاصله از سوی رسانه های معاند و بعضی اکانت های وابسته به آنها در شبکه های اجتماعی تبدیل به موجی سنگین علیه کشورمان شد و متاسفانه همچون مورد قبل با واکنش غیر دیپلماتیک مسئولین افغانستانی، فضایی هیجانی ایجاد کرد.

این در حالی است که در اتفاق قبلی، مسئولین ایرانی ضمن ابراز همدردی با سانحه دیدگان، تمام کوشش خود را برای آنالیز اصولی موضوع به شکل مشترک و به دور از هیجانات کاذب القایی از سوی رسانه های مغرض به کار بستند اما متاسفانه جریانی در داخل افغانستان مانع از تحقق این مهم شد.

با توجه به وجود اسناد و شواهد متعدد در رد هرگونه کوتاهی قانونی یا اخلاقی از سوی ماموران ایرانی و البته موضع گیری های نه چندان محبت آمیز مقامات افغانستان که به نظر می رسد بدون ارتباط با فشارهای بعضی کشورهای معاند جمهوری اسلامی نیست ضروری است بعضی ملاحظات در این خصوص مورد توجه قرار بگیرد:

اول؛ موضوع احترام به اتباع بیگانه در ایران به ویژه مردم افغانستان به عنوان همسایگان هم زبان و هم فرهنگ، همیشه مدنظر مسئولین و مردم ایران بوده است. نباید از نظر دور داشت که مهاجران افغانستانی ساکن ایران، همچون یک شهروند ایرانی از تمامی حقوق انسانی و شهروندی از جمله آموزش، بهداشت، تحصیل رایگان، خدمات اجتماعی، یارانه های پنهان و... برخوردارند تا جایی که رهبر انقلاب سالها قبل حتی دستور ایجاد امکان تحصیل برای بچه ها مهاجر غیرقانونی را نیز صادر کردند.

دوم؛ تحقیقات در خصوص حادثه هریرود با دقت اجرا شده و امروز سردار حسین اشتری فرمانده ناجا نیز مجددا توضیحاتی را در خصوص رخداد منطقه مرزی هریرود ارائه کرد و گفت: با توجه به شرایط سیاسی حاکم بر کشور دوست و همسایه افغانستان و فشارهای احتمالی به این کشور در عدم همکاری با کمیته کارشناسی، احساس می گردد عملا قصدی برای آنالیز مشترک ادله موجود و روشن شدن ابعاد حادثه وجود ندارد. غرق شدن چند تبعه افغانستانی در رودخانه مشترک مرزی و در خاک کشور افغانستان ارتباطی با مرزبانی نداشته و در آنالیز ها تعیین شد که قصوری از سوی مرزبانان ایران، صورت نگرفته است.

موضع گیری رسمی عالی ترین مقام انتظامی جمهوری اسلامی ایران در کنار تحقیقات گسترده و متعددی که در این رابطه از سوی نهادهای مسئول صورت پذیرفته، نشان دهنده اهمیت رخدادهای اخیر برای ایران است اما آنچه که این روزها با آن روبرو هستیم بیانات تند مقامات رسمی افغانستان درباره این حوادث وجابجا شدن صندلی طلبکار و بدهکار در وقایع اخیر است.

سوم؛ باید به مسئولین افغانستان یادآوری کرد راهکار مشکلاتی از این دست، همکاری محبت آمیز و مشترک میان دو کشور و به دور از جنجال های رسانه ای و القائات دشمنان مشترکی است که به دنبال بر هم زدن روابط میان این دو همسایه هستند. سرویس های بیگانه در تمامی این سال ها نشان داده اند به دنبال فرصتی هستند تا با بر هم زدن روابط استراتژیک میان ایران و همسایگانش از جمله افغانستان بحران های ساختگی را بر روابط گرم دو کشور حاکم کنند. به همین دلیل باید مقامات سیاسی توجه داشته باشند که در بازی طراحی شده از سوی دشمنان وارد نشده و مستقلاً در جهت برطرف ابهامات و اتخاذ تمهیدات مشترک برای جلوگیری از وقوع رخدادهای مشابه اقدام کنند.

چهارم؛ هر دو حادثه که منجر به حساسیت هایی در دو کشور شده است به موضوع مشترک ورود غیرقانونی اتباع افغانستانی به داخل خاک ایران مرتبط است. در این خصوص باید یادآور شد که عبور افراد از مرزها باید توسط هر دو کشور کنترل گردد و مرزبانی ناجا دقیقا به وظیفه اش مطابق قوانین داخلی و بین المللی عمل نموده و خواهد نمود. این در حالی است که مرزبانان افغانستان به بهانه های واهی از عمل به وظایف خود در این حیطه سر باز زده اند.

نباید از نظر دور داشت که عبور غیرقانونی از مرزهای یک کشور در هر نقطه ای از جهان جرم محسوب می گردد و تمامی نیروهای مرزبانی در سراسر جهان مانع از وقوع آن می شوند. ضمن اینکه این حق برای ایران محفوظ است که برای جلوگیری از ورود مواد مخدر، گروه های تروریستی و... به دقت و با حساسیت از مرزهای خود دفاع کند.

پنجم؛ از آنجا که اصل اخلاق و حفظ حقوق انسان ها همیشه یک اصل و اولویت برای ایران بوده در مرزبانی ایران تحقیقات کاملی در این زمینه انجام شد تا در صورت هرگونه خطا یا کوتاهی از سوی مامورین ایران با آن مطابق قانون برخورد گردد و بر همین اساس تعیین شد که هرگونه خطا یا قصوری از طرف ایران منتفی است، لذا بدیهی است که دولت افغانستان نیز باید با ارائه اسناد و شواهد محکمه پسند مدعیات خود را ارائه و پیگیری نماید.

ششم؛ به طور طبیعی اینگونه رفتارهای نه چندان سازنده از سوی مسئولین افغانستانی می تواند پیچیده ترشدن موضوع را بدنبال داشته و در طول زمان موجبات بر هم خوردن امنیت روانی چند میلیون مهاجر افغانستانی ساکن در ایران را نیزبه مخاطره بیاندازد.

در انتها باید یادآوری کرد طی سال های پس از انقلاب، ایران بهترین میزبان برای همسایگان شرقی خود بوده و این مسئله به خوبی در جامعه قابل مشاهده است. حضور اتباع رسمی افغانستانی در محیط های کاری و تحصیلی در کنار مردم ایران موید این نکته است که ایران بر اساس اصل نوع دوستی و تکریم همسایگان، همیشه مقصدی امن برای اتباع همسایگان خود بوده و این رویکرد هیچگونه مشابهی در سایر کشورهای مدعی دفاع از حقوق مهاجرین ندارد.

منبع: نورنیوز

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1006

به "دلیل رفتار غیردیپلماتیک کابل درخصوص ورودغیرقانونی اتباعش به ایران چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل رفتار غیردیپلماتیک کابل درخصوص ورودغیرقانونی اتباعش به ایران چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید