ذاکریان: در هیچ شرایطی نباید با مذاکره قهر کرد، کاهش تعهدات برجامی ایران حرکت درستی است

به گزارش هنجس بلاگ، یک استاد دانشگاه گفت: تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی اش نتیجه ای که به طور آرمانی می خواستیم از آن به دست آید نداشته اما نتایج بدی هم تاکنون نداشته است.

ذاکریان: در هیچ شرایطی نباید با مذاکره قهر کرد، کاهش تعهدات برجامی ایران حرکت درستی است

مهدی ذاکریان در گفت وگو با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که بعد مجمع عمومی و کوشش ها برای رسیدن به راه حلی بر سر برجام به نظر می آید در این روند رکود و بن بستی شاهد هستیم و مذاکرات در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متوقف شده است؟ گفت: از منظر روابط بین الملل به خاطر سکوت یا عدم تمایل یا جهت گیری مسایل به موضوعات جدیدتر بین المللی و مسایل داخلی کشورها، موضوع مذاکره ایران با جامعه بین الملل با اتحادیه اروپا و آمریکا فراموش نمی گردد؛ روابط بین الملل یعنی آمادگی کامل برای انجام مذاکره و به گوش بودن چرا که مذاکره همیشه و همیشه ابزار نخست مورد استفاده در روابط بین الملل برای پیشبرد منافع ملی بوده است، از این رو معتقدم در هیچ شرایطی نباید با مذاکره قهر کرد.

وی ابراز عقیده کرد: متاسفانه در سیاست خارجی ایران مدت ها بعضی این باور را داشتند که مذاکره در زمان یا زمان هایی می تواند مضر باشد از این رو بعضا در جا و شرایط مناسب به دلیل این تفکرات مذاکره انجام نشد در عین حال که مهم است مذاکره در چه زمان، با چه کسی و با چه چشم اندازی صورت می گیرد اما تعصب بی جا داشتن بر اصل انجام نشدن مذاکره بی فایده است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که ایران از اتخاذ تصمیم برای کاهش تعهدات برجامی اش این هدف را دنبال می کرد که طرف مقابل را به برجام برگرداند یا اروپایی ها را به اجرای تعهدات شان وادار سازد اما به نظر شما بعد از سه گام برداشته شده این هدف به دست آمده است؟ اظهار کرد: نتیجه ای که به طور آرمانی می خواستیم تا الان به دست نیامده است اما نتایج بدی هم تا کنون نداشته ایم. اول این که نشان دادیم کشوری مستقل از دیگران هستیم و منتظر اروپا، ژاپن و روسیه و دیگران نمی مانیم . دوم این که هر بار گامی ایران برداشت آمریکا و اروپا کوشش جدیدی را از سر گرفتند برای راضی نگه داشتن ایران و بازگشت از اقداماتش یا واسطه هایی را در این باره اعزام می کردند.

ذاکریان توضیح داد: معتقدم این تصمیم ایران اقدام و حرکت درستی بوده است و معنی دقیقی دارد که ماهیت برجام از منظر حقوقی و سیاسی مورد پذیرش است اما ایران هم متناسب با مسئولیت و تعهد طرف مقابل تعهداتش را انجام می دهد و اگر طرف مقابل به تعهداتش پایبند باشد ایران هم تعهداتش را انجام می دهد و اتفاقی که افتاده همین است.

وی با اشاره به احتمال واکنش تند اروپا به گام چهارم ایران و ارجاع موضوع ایران به شورای امنیت اظهار کرد: دیگر چکار می خواهند انجام دهند که نکرده باشند؛ تحریم هایی بدتر از تحریم های شورای امنیت در حال اعمال از سوی آمریکا علیه ایران است. در عین حال معتقدم ورود به این مساله که بخواهند با گام چهارم ایران، موضوع را به شورای امنیت ببرند، راه و آدرس غلطی است، کار درست این است که آنها به دستگاه سیاست خارجی ترامپ مراجعه نمایند و روند را از آنجا درست نمایند.

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: ایران باید در هر شرایط و زمانی آمادگی مذاکره را داشته باشد و خود نیز پیشنهاددهنده راهکارهای مختلف باشد، راهکارهایی که به نوعی به لحاظ حیثیتی و محتوایی مبتنی بر بازی برد برد و البته منافع ملی کشور باشد.

ذاکریان با بیان این که بهترین زمان برای کسب امتیاز و مذاکره پیش از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور است گفت: ترامپ و کنگره حاضر هستند برای بالابردن شانس پیروزی شان امتیازهایی را به ایران بدهند. ترامپ به خاطر نقض برجام تحت فشار افکار عمومی دنیا است و می توان در مدت باقی مانده تا انتخابات گشایش های قابل توجهی را در بحث برجام و هسته ای ایران شاهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 6

به "ذاکریان: در هیچ شرایطی نباید با مذاکره قهر کرد، کاهش تعهدات برجامی ایران حرکت درستی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذاکریان: در هیچ شرایطی نباید با مذاکره قهر کرد، کاهش تعهدات برجامی ایران حرکت درستی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید