رشد شاخص قیمت مواد غذایی جهانی فائو رکورد زد

به گزارش هنجس بلاگ، تهران (پانا) - سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) خاطرنشان کرد قیمت جهانی مواد غذایی در نوامبر برای ششمین ماه متوالی افزایش پیدا کرد و به بالاترین حد در شش سال اخیر رسید.

رشد شاخص قیمت مواد غذایی جهانی فائو رکورد زد

شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را آنالیز می نماید، در نوامبر به 105 واحد در مقایسه با آمار بازبینی شده 101 واحد در اکتبر، صعود کرد که بزرگترین رشد ماهانه این شاخص از ژوییه سال 2012 به این سو بود. شاخص قیمت اکتبر پیش از این 100.9 واحد اعلام شده بود.

فائو برای سومین ماه متوالی برآورد خود از برداشت غلات دنیا را پایین برد اما همچنان انتظار دارد برداشت دنیای غلات در سال 2020 به رکورد سالانه بالایی خواهد رسید.

قیمت روغن گیاهی در میان مواد غذایی زیرمجموعه شاخص فائو بزرگترین افزایش را داشت و بر مبنای ماهانه 14.5 درصد در نوامبر رشد کرد. رشد قیمت روغن پالم به دلیل کاهش ذخایر دنیای علت عمده جهش این شاخص بود.

شاخص قیمت غلات در نوامبر 2.5 درصد در مقایسه با اکتبر رشد کرد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 19.9 درصد رشد داشت. قیمت صادرات گندم تحت تاثیر چشم انداز برداشت کمتر در آرژانتین بالا رفت. قیمت ذرت تحت تاثیر پیش بینیهای فراوری کمتر در آمریکا و اوکراین افزایش یافت اما قیمت برنج ثابت بود.

میانگین قیمت شکر در نوامبر نسبت به اکتبر 3.3 درصد افزایش یافت که ناشی از نگرانیها نسبت به کمبود دنیای احتمالی به دلیل شرایط جوی نامساعد و تاثیر منفی آن بر محصول اتحادیه اروپا، روسیه و تایلند بود.

شاخص لبنیات در نوامبر با افزایش چشمگیر قیمت کره و پنیر، 0.9 درصد رشد ماهانه داشت و به بالاترین حد در 18 ماه اخیر صعود کرد.

شاخص قیمت گوشت در نوامبر 0.9 درصد رشد کرد و به 9 ماه کاهش ماهانه متوالی خاتمه داد اما در مقایسه با نوامبر سال گذشته 13.7 درصد پایینتر بود.

فائو پیش بینی خود از میزان محصول غلات در فصل زراعی سال 2020 را برای سومین ماه متوالی مورد بازبینی قرار داد و به 2.742 میلیارد تن در مقایسه با پیش بینی قبلی 2.75 میلیارد تن کاهش داد اما این رقم همچنان رکورد بالایی محسوب می گردد و 13 درصد بالاتر از سطح فراوری سال گذشته است.

میزان مصرف دنیای غلات در سال زراعی 2021-2020 از سوی فائو حدود 2.744 میلیارد تن تخمین زده شد که نسبت به برآورد ماه پیش تغییر چندانی نداشت و 1.9 درصد بالاتر از سطح مصرف سال زراعی 2020-2019 به شمار می رود.

بر اساس گزارش رویترز، فائو میزان ذخایر غلات دنیا در خاتمه فصل زراعی 2021 را 866.4 میلیون تن برآورد کرد که 9.6 میلیون تن کمتر از برآورد گزارش ماه پیش این آژانس است.

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2251

به "رشد شاخص قیمت مواد غذایی جهانی فائو رکورد زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد شاخص قیمت مواد غذایی جهانی فائو رکورد زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید