طرز تهیه ترشی آلبالو بدون سرکه، فوری و خوش طعم

به گزارش هنجس بلاگ، شاید به نظرتان عجیب باشد اگر بشنوید ترشی بدون سرکه! اما واقعیت این است که ترشی بدون سرکه، هم سالم تر است و هم خوشمزه تر. بنابراین اگر دوست دارید ترشی، آن هم ترشی آلبالو تهیه کنید، طرز تهیه ترشی آلبالو بدون سرکه را که خیلی سریع هم آماده می گردد و خواص آلبالو را هم دارد در ادامه بخوانید.

طرز تهیه ترشی آلبالو بدون سرکه، فوری و خوش طعم

مواد لازم برای تهیه ترشی آلبالو بدون سرکه

  • آلبالو 2 کیلو
  • سبزی معطر (نعنا، مرزه و ترخون) 150 گرم
  • سیر 7-8 حبه
  • شکر 2 قاشق غذاخوری
  • نمک 2 قاشق غذاخوری
  • نعنا خشک 1-2 قاشق غذاخوری
  • تخم گشنیز 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه ترشی آلبالو بدون سرکه

1. آماده کردن آلبالوها

اولین مرحله از طرز تهیه ترشی آلبالو بدون سرکه درست مثل طرز تهیه آلبالو با سرکه سفید این است که آلبالوها را بعد از شستن آماده کنید. برای این کار آلبالوها را خوب خشک کنید بعد هسته آن ها را با هسته گیر یا هر وسیله در دسترتان بگیرید.

2. مخلوط کردن مواد با آلبالو

اکنون در این مرحله ابتدا سیر خرد شده را به آلبالوها اضافه کنید بعد به ترتیب نعنا خشک، نمک، شکر، تخم گشنیز و سبزی معطر خرد شده را اضافه کنید و بعد خوب همه را با هم مخلوط کنید. مخلوط آماده شده را نیم ساعت به حال خود رها کنید تا آب بیندازد.

3. تهیه ترشی آلبالو

اکنون مخلوط را در شیشه بریزید و بعد در شیشه را محکم ببندید و داخل قابلمه آب بگذارید سپس روی اجاق گاز بگذارید تا رفته رفته آب به جوش آید و مخلوط ترشی آلبالو شما کمی بپزد. وقتی آب جوش آمد آن را خاموش کنید و شیشه را از آب خارج کنید و برعکس قرار دهید. ترشی آلبالو بدون سرکه شما آماده است. کافی است سرد گردد تا بتوانید آن را مصرف کنید.

نکته مهم برای حفظ خلاء: بعد از پر کردن ظرف ترشی، درب آن را محکم ببندید و آن را وارونه کنید تا هوا از داخل ظرف خارج گردد. این کار به ایجاد خلاء در داخل ظرف یاری می نماید و از رشد میکروب ها جلوگیری می نماید.

نکات تکمیلی برای تهیه ترشی آلبالو بدون سرکه

همان طور که دیدید و خواندید تهیه ترشی فقط با سرکه انجام نمی گردد و خیلی ساده می توانید، اگر به هر دلیلی نمی خواهید سرکه مصرف کنید، انواع ترشی را بدون سرکه تهیه کنید و لذت ببرید. اما خوب است نکات و فوت وفن های آن را هم دقیق بدانید تا ترشی شما ماندگارتر و بهتر باشد.

دقت به اندازه شکر

برای تهیه ترشی آلبالو بدون سرکه اندازه شکر باید به دقت رعایت گردد تا ترشی نه بیش از حد شیرین و نه بیش از حد ترش باشد.

مدت زمان نگهداری ترشی آلبالو بدون سرکه

واقعیت این است که نگهداری ترشی آلبالو بدون سرکه از ترشی آلبالو با سرکه کمتر است. اما در کل مدت زمان نگهداری ترشی آلبالو بدون سرکه به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله موارد زیر:

  • کیفیت آلبالوها: استفاده از آلبالوهای سالم و بدون لک و خرابی، به افزایش ماندگاری ترشی یاری می نماید.
  • نحوه تهیه: رعایت نکات بهداشتی در هنگام تهیه ترشی، مانند استفاده از ظروف تمیز و استریل شده، از فاسد شدن آن جلوگیری می نماید.
  • شرایط نگهداری: نگهداری ترشی در یخچال و دور از تابش مستقیم نور خورشید، ماندگاری آن را افزایش می دهد.

با رعایت این نکات، ترشی آلبالو بدون سرکه را می توان تا 3 تا 4 ماه در یخچال نگهداری کرد. بنابراین بهتر است برای نگهداری طولانی مدت تر ترشی آلبالو بدون سرکه بعد از باز کردن درب ظرف ترشی، حتما آن را در یخچال نگهداری کنید و در اسرع وقت مصرف کنید.

اضافه کردن سرکه به ترشی آلبالو بدون سرکه

اگرچه این دستورالعمل برای ترشی بدون سرکه است اما می توانید برای افزایش ماندگاری، اندازه کمی سرکه (حدود 1/4 پیمانه) به آن اضافه کنید. سرکه اسیدیته ترشی را افزایش می دهد و از رشد میکروب ها جلوگیری می نماید. البته می توانید به جای سرکه از دیگر مواد نگهدارنده مثل آبلیمو، آبغوره یا عصاره لیمو ترش هم بهره ببرید. طرز تهیه سرکه را هم می توانید در کتاب کاله بخوانید.

روش نگهداری طولانی تر ترشی آلبالو بدون سرکه

اگر می خواهید ترشی را برای مدت طولانی تری نگهداری کنید، می توانید آن را فریز کنید. برای این کار، ترشی را در ظروف مخصوص فریز بریزید و در فریزر نگهداری کنید. ترشی فریز شده تا 6 ماه قابل نگهداری است.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 3 تیر 1403 بروزرسانی: 3 تیر 1403 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3991

به "طرز تهیه ترشی آلبالو بدون سرکه، فوری و خوش طعم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ترشی آلبالو بدون سرکه، فوری و خوش طعم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید