عوارض مصرف زولبیا و بامیه ناسالم برای بدن

به گزارش هنجس بلاگ، تهران (پانا) - زولبیا بامیه در حالی یکی از پر مصرف ترین شیرینی ها در ماه رمضان است که زیاده روی در مصرف آن عوارضی مانند ابتلا به سرطان، چاقی، بروز بیماری های قلبی و... را برای بدن به همراه دارد.

عوارض مصرف زولبیا و بامیه ناسالم برای بدن

به گزارش نمناک، زولبیا و بامیه یکی از پرمصرف ترین و پرطرفدارترین شیرینی های سفره ماه مبارک رمضان است. این شیرینی محبوب به دلیل وجود کالری، چربی و قند فراوان، در صورت مصرف بیش از حد برای سلامتی مضر می باشد. در این ماه به واسطه عوض شدن عادات غذایی روزه داران باید بیشتر به نوع غذاها و بعلاوه مقدار آن توجه کنند تا پس از ماه رمضان افراد دچار بیماری های مختلف نشوند.

زولبیا بامیه های تیره را به هیچ وجه نخورید

حتما دقت نموده اید که بعضی از زولبیا بامیه های موجود در قنادی ها رنگ تیره تری نسبت به باقی زولبیا بامیه ها دارند و این تیرگی رنگ همان علامتی است که شما را باید مجبور به نخریدن آنها گردد. متخصصات تغذیه و سلامت توصیه می کنند به هیچ وجه زولبیا بامیه های تیره رنگ را خریداری و مصرف نکنید به این دلیل که آنها به شکل بهداشتی طبخ نشده اند حاوی ذرات سوخته و مواد مضرر برای سلامت بدن هستند.

مصرف زولبیا و بامیه چه عوارضی برای سلامتی دارد؟

یکی از ماه های بسیار مورد توجه در اسلام، ماه مبارک رمضان است که در سایر کشورهای آسیایی به ویژه در زمان ماه رمضان به اشکال دیگر و با روش طبخ متفاوت تهیه می گردد. زیاده روی در مصرف زولبیا و بامیه در افطار و وعده سحری عوارض گوناگونی برای بدن به وجود می آورد که این عوارض عبارتند از :

ابتلا به تومور و سرطان

در تهیه زولبیا و بامیه متاسفانه از روغن پارافینی و نباتی استفاده می کنند. مصرف این روغن ها در سطح بالا و پس از ترکیب با شکر خون را آلوده نموده سبب ایجاد تومور در بدن می گردد. بعلاوه اگر برای سرخ کردن زولبیا و بامیه از روغن هایی که به رنگ سیاه درآمده اند ، مکرر استفاده گردد، خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد بنابراین ضروری است پس از هر بار سرخ کردن، روغن استفاده شده دور ریخته گردد و برای نوبت بعدی از روغن نو استفاده گردد.

بروز بیماری های قلبی عروقی

بسیاری از قنادی ها متاسفانه برای سرخ کردن زولبیا و بامیه از روغن جامد استفاده می کنند. روغن نباتی جامد دارای مقادیر بالای اسید های چرب اشباع است و سبب بروز بیماری های قلبی عروقی می گردد.

ارزش غذایی اندک

زولبیا و بامیه انرژی زیادی را به بدن وارد می نماید و دارای قند و چربی بالا می باشد بنابراین استفاده از زولبیا و بامیه ارزش غذایی اندکی دارد. بعلاوه حرارت دادن به نشاسته سبب از بین رفتن مواد غذایی آن شده، لذا مصرف زولبیا و بامیه به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

مصرف زولبیا و بامیه موجب سیری زودرس، کاهش اشتها و حذف وعده اصلی می گردد بنابراین فرد نمی تواند دیگر مواد مورد احتیاج بدن خود را تامین کند زیرا سیر شده و تمایل به غذا نخواهد داشت و به همین دلیل مواد مورد احتیاج بدن تامین نشده و فرد با کمبود های تغذیه ای بویژه ریزمغذی ها روبرو می گردد.

چاقی و اضافه وزن

هر دانه بامیه 80 کالری دارد و 100 گرم زولبیا 450 کالری دارد. کالری بالای زولبیا و بامیه به دلیل داشتن قند و روغن فراوان زمینه ساز چاقی و اضافه وزن است.

ابتلا به دیابت

با مصرف زولبیا و بامیه مقدار زیادی کالری، چربی و قند را وارد بدن می کنیم . در ایام روزه داری بین اولین و آخرین وعده غذایی فاصله زمانی زیادی وجود دارد ، گلیکوژن کبد (منبع ذخیره قندی) مصرف می گردد و فرد ولع زیادی برای خوردن شیرینی پیدا می نماید. مصرف زولبیا و بامیه که مملو از قندهای تصفیه شده و چربی های اشباع هستند سبب افزایش قند خون می گردد. به روزه داران در روزهای ماه رمضان توصیه می گردد حتی الامکان از زولبیا و بامیه به این دلیل که قند طبیعی ندارند، استفاده نکنند و به جای آنها از کشمش و خرما که دارای قند طبیعی می باشند استفاده کنند.

مسائل گوارشی

مصرف زولبیا و بامیه به دلیل قند با حجم زیاد سبب تشدید علائم در بیماران مبتلا به ریفلاکس شده و سلامت آنها را به خطر می اندازد. چربی موجود در زولبیا و بامیه سبب کندی تخلیه معده می گردد و برای سلامت مضر است.

مشکل کبد

مصرف زولبیا و بامیه عوارض نامطلوبی بر روی بعضی اعضای بدن از جمله کبد دارد.

مسائل باروری

در زولبیا و بامیه علاوه بر اسیدهای چرب ترانس، ترکیب آکریل آمید که سرطان زاست ، وجود دارد که بر روی کیفیت اسپرم اثر منفی می گذارد. هرچه زولبیا و بامیه تیره تر باشد مقدار ترکیب آکریل آمید آن بیشتر است.

در مصرف زولبیا و بامیه احتیاط کنید

در تهیه این زولبیا و بامیه ها از روغن های نامناسب استفاده می گردد بنابراین چربی بالایی دارند و دارای مواد مخاطره آمیز برای سلامتی مانند پراکسید و اسیدیته نیز هستند پس توصیه می گردد که در مصرف زولبیا و بامیه احتیاط گردد و به یک الی 2 عدد در روز اکتفا کنید.

مصرف زولبیا و بامیه در وعده سحری

در وعده سحری زولبیا و بامیه نخورید چون قندخون را ناگهانی افزایش می دهد و سبب گرسنگی زودرس در ساعات ابتدایی روزه می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3736

به "عوارض مصرف زولبیا و بامیه ناسالم برای بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض مصرف زولبیا و بامیه ناسالم برای بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید