قوانین مدونی برای حمایت از فراوری خودروهای هیبریدی در کشور وجود ندارد

به گزارش هنجس بلاگ، کارشناس ارشد تحقیق و توسعه پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران گفت: برای فراوری خودروهای هیبریدی در کشور قوانین مدونی وجود ندارد.

قوانین مدونی برای حمایت از فراوری خودروهای هیبریدی در کشور وجود ندارد

امین صالحی، کارشناس ارشد تحقیق و توسعه پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران، در مصاحبه با خبرنگار فناوری خبرنگاران، در مورد فعالیت های این پژوهشگاه اظهار کرد: این پژوهشگاه از سال 1383 در حوزه فراوری قطعات و زیرسیستم های خودرو های الکتریکی و هیبریدی فعالیت می نماید.

صالحی ادامه داد: محصولات این شرکت شامل پک های باتری، درایو های الکتریکی برای موتور های کششی، مجموعه های کمکی، مجموعه مبدل های دی سی به دی سی از 700 ولت به 24 ولت و کنترل نماینده مرکزی اتوبوس هیبریدی است.

وی در پاسخ به این سوال که در حوزه فراوری قطعات مورد احتیاج برای سخت خودرو های هیبریدی در کشور چه چالش ها و مسائلی وجود دارد؟ توضیح داد: از دو منظر می توان به این موضوع نگاه کرد؛ اول مسئله حوزه تکنولوژی است، ایران در بحث تکنولوژی در تحریم واقع شده است و همه این تکنولوژی هایی که به آن دست پیدا می کنیم باید داخلی باشد و به منبع خارجی برای تکنولوژی وصل نیستیم.

کارشناس ارشد تحقیق و توسعه پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران، اضافه کرد: البته این حوزه هر چند مشکل، اما قابل حل است، زیرا توانمندی های آن در کشور وجود دارد.

صالحی در مورد چالش دوم تاکید نمود: اما مشکل غیر قابل حل ما در سطح برنامه ریزی و مدیریت است؛ در این حوزه شاهد هستیم که برای فراوری قطعات الکترونیکی و فراوری خودرو هیبریدی در کشور قوانین مدونی وجود ندارد و اگر مدیریت این مسئله و سیاستگذاری های کلان حل گردد، دستیابی به تکنولوژی خودرو های الکتریکی برای شرکت های دانش بنیان داخلی بسیار سخت و پیچیده نخواهد بود.

وی در مورد نقش صنایع خودروساز بزرگ کشور در توسعه خودرو های هیبریدی، یادآور شد: نقش شرکت های بزرگ خودروسازی که در ایران فعالیت می نمایند، در همان سیاست گذاری های کلان نمود پیدا می نماید.

کارشناس ارشد تحقیق و توسعه پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران با بیان اینکه لزوم بحث مقاومت در برابر پذیرش تکنولوژی های جدید از سوی شرکت های خودروساز وجود ندارد، گفت: با توجه به اینکه سیاستی برای ادامه راستا و برنامه ریزی لازم به صورت کلان وجود ندارد تا این صنایع بخواهند نقش حمایتی ایفا نمایند نتیجه مطلوب نیز به دست نمی آید.

صالحی ادامه داد: امروزه شاهدیم که در حوزه خودرو های احتراقی بسیاری از شرکت های قطعه ساز وجود دارند که قطعات مورد احتیاج به شرکت های خودروساز بزرگ را فراوری می نمایند، اما در حوزه خودرو های الکتریکی هنوز این سیاست و برنامه ریزی به صورت کلان در کشور وجود ندارد تا آن ها هم در راستای همین سیاست ها بخواهند حمایت لازم را انجام دهند.

وی در مورد نقش دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه ها نیز تاکید نمود: در دانشگاه های پزوهشکده و شرکت های دانش بنیانی شکل گرفته اند که حلقه واسط بین دانشگاه و صنعت هستند.

کارشناس ارشد تحقیق و توسعه پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران اظهار کرد: طراحی کار این پژوهشکده ها و شرکت های دانش بنیان کامل شده و راستا کاری آن ها شفاف است، همچنین از سوی دیگر رایزنی هایی هم با صنایع مختلف انجام می گردد، اما ما هنوز اول راهیم و احتیاج به حمایت از سوی دستگاه های بالاتر وجود دارد.

وی گفت: متاسفانه هنوز این همت از سوی مجموعه های بالاتر وجود ندارد تا به صورت کلان قانون گذاری نمایند و شفاف سازی گردد، ما در این عرصه شاهده تغییر قانون بسیار هستیم و گاهی هم این قوانین اصلا تصویب نمی گردد، حتی می بینیم که تغییر مدیریت به تغییر سیاست ها هم منجر می گردد و پژوهشکده ها و حلقه های واسط از این جنبه متزلزل هستند، اما با وجود همه مسائل کوشش می نمایند کار خود را انجام می دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 267

به "قوانین مدونی برای حمایت از فراوری خودروهای هیبریدی در کشور وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوانین مدونی برای حمایت از فراوری خودروهای هیبریدی در کشور وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید