محبوب ترین شبکه های اجتماعی 2019
به گزارش هنجس بلاگ، در سال های اخیر، آنالیز محبوبیت شبکه های اجتماعی به تعداد کاربران فعال محدود بود و دراین بین، فیس بوک به دلیل قدمت بیشتر از اغلب شبکه های اجتماعی، در صندلی نخست این رده بندی قرار می گرفت.
در سال های اخیر، آنالیز محبوبیت شبکه های اجتماعی به تعداد کاربران فعال محدود بود و دراین بین، فیس بوک به دلیل قدمت بیشتر از اغلب شبکه های اجتماعی، در صندلی نخست این رده بندی قرار می گرفت. بااین حال، محبوبیت شبکه های اجتماعی را می توان از زاویه ای دیگر نیز موردآنالیز قرار داد.
ما در این مقاله با آنالیز تمامی جوانب از جمله میزان تأثیرگذاری شبکه های اجتماعی در سطح جامعه، تعداد پست ها، تعداد کاربران و زمان سپری شده در این پلتفرم ها، به یک آنالیز جامع از محبوب ترین شبکه های اجتماعی دنیا در سال 2019 رسیده ایم.
1. اینستاگرام
بر خلاف باور بسیاری از وب سایت های فناوری، این اینستاگرام است که در بین تمامی شبکه های اجتماعی، در رتبه نخست محبوبیت در بین کاربران واقع شده است. هرچند تعداد کاربران اینستاگرام، یک میلیارد نفر است و این تعداد، معادل نیمی از کاربران فیس بوک است، اما کاربران اینستاگرام از نظر تعامل با این شبکه اجتماعی، در صندلیی بسیار بالاتر از فیس بوک قرار دارند.
بسیاری از کاربران فیس بوک به صورت هفتگی و ماهیانه به این شبکه اجتماعی مراجعه می نمایند، اما کاربران اینستاگرام معمولاً روزی چندبار در این شبکه حضور دارند. همین موضوع باعث شده تا از نظر بازاریابی، اینستاگرام در صندلی نخست محبوب ترین شبکه های اجتماعی دنیا قرار بگیرد.
طبق اطلاعات ارائه شده توسط فیس بوک که مالکیت اینستاگرام را به عهده دارد، کاربران فعال این شبکه اجتماعی، روزانه حدود 63 دقیقه را به صورت متوسط در این شبکه اجتماعی می گذرانند. همین موضوع باعث شده تا اینستاگرام، راه حل هایی را برای کاهش اعتیاد به این شبکه اجتماعی، در اختیار کاربران قرار دهد.
اینستاگرام، به عنوان یک پلتفرم اشتراک گذاری عکس، فعالیت خود را به صورت رسمی، از سال 2010 آغاز کرد، اما بعد از مدتی با فاصله دریافت از ایده اولیه، به یک شبکه اجتماعی جامع برای اشتراک گذاری اطلاعات، عکس، ویدیو و فروش محصولات به صورت اینترنتی تبدیل شد.
سودآوری 500 میلیون دلاری اینستاگرام در سال های اولیه ارائه باعث شد تا این برنامه با قیمت 1 میلیارد دلار توسط فیس بوک خریداری شود. اینستاگرام در ایران نیز در کنار تلگرام، محبوب ترین شبکه اجتماعی کاربران ایرانی به حساب می آید.
2. یوتیوب
یوتیوب که یک شبکه اجتماعی و وب سایت اشتراک گذاری ویدیو است، در سال 2005 به دنیای فناوری معرفی گردید. با گذشت کمی بیش از یک سال از زمان ارائه این پلتفرم، گوگل یوتیوب را با قیمت 1/65 میلیارد دلار خریداری کرد تا بزرگ ترین وب سایت ویدیویی دنیا، در اختیار قدرتمندترین شرکت فناوری دنیا قرار بگیرد.
در سال 2019، یوتیوب حدود 2 میلیارد کاربر فعال را به خود اختصاص داده و البته بینندگان این وب سایت نیز فراتر از 3 میلیارد نفر پیش بینی می شوند. همین موضوع باعث شده تا در عمل یوتیوب به مهم ترین پلتفرم اشتراک گذاری ویدیو در دنیا تبدیل شود.
از سال 2007، یوتیوب برای بیش از 45 کشور دنیا بومی سازی شده و نسخه اختصاصی کشور های مختلف در اختیار کاربران واقع شده است. هرچند در ایران و از سال 1388، یوتیوب در بین سایت های فیلتر شده واقع شده است و امکان دسترسی مستقیم کاربران ایرانی به این شبکه اجتماعی وجود ندارد.
3. فیس بوک
فیس بوک از نظر تعداد کاربران فعال، با 2 میلیارد و نیم کاربر، در صندلی نخست شبکه های اجتماعی واقع شده است، اما نکته مهم، دقت به این موضوع است که تنها 3 درصد از کاربران فیس بوک، به صورت روزانه به این پلتفرم سر می زنند. همین موضوع باعث شده تا در عمل، این شبکه اجتماعی در ماه حدود 1 میلیارد نفر کاربر را به خود اختصاص دهد.
فیس بوک در آغاز تنها برای کاربرانی از دانشگاه هاروارد در دسترس بود، اما پس از مدتی، محبوبیت این شبکه اجتماعی به حدی رسید که کاربرانی از سراسر دنیا در آن به عضویت درآمدند. بااین حال این شبکه اجتماعی مخالفان زیادی را نیز به خود اختصاص داده است.
بسیاری از مخالفان فیس بوک، این پلتفرم را یک ابزار جاسوسی از کاربران و فروش اطلاعات به حساب می آورند. جولین آسانژ مؤسس و مدیر وبگاه ویکی لیکس می گوید:
فیس بوک تنفرآمیزترین ابزار جاسوسی است که تاکنون ایجاد شده است. هر کس که نام و تعیینات دوستان خود را به شبکه اجتماعی فیس بوک اضافه می نماید باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاه های اطلاعاتی آمریکاست و این گنجینه اطلاعاتی را برای آن ها تکمیل می نماید.
فیس بوک در مقاله ای در دسامبر 2013 اظهار داشت، از این امکان برخوردار است که پیش نویس نوشته های کاربر را که نهایتاً تصمیم به انتشار آن ها نمی گیرد، همان طور که تایپ می شوند، ذخیره و نگه داری کند. مقاله تعیین می نماید که فیس بوک بر اندیشه های اشخاص حتی بدون انتشار نظارت دارد.
فیس بوک در ایران چندین بار فیلتر و برطرف فیلتر شده است. بااین حال پس از انتخابات 1388، فیس بوک به طور کامل در ایران فیلتر شد و در حال حاضر به صورت مستقیم امکان دسترسی به این شبکه اجتماعی وجود ندارد.
4. توییتر
توییتر یک شبکه اجتماعی و میکروبلاگ است که به کاربران اجازه می دهد محتوای متنی، عکس و ویدیو را به صورت محدود و کوتاه به اشتراک بگذارند. این اپلیکیشن که در قالب وب سایت و برنامه موبایل ارائه شده، اولین بار در سال 2008 به دنیای فناوری معرفی گردید.
توییتر این روز ها به پتلفرم محبوب اشتراک گذاری اطلاعات جدی و مهم در فضای اینترنت شده است. بسیاری از سیاست مداران مشهور، هنرمندان و اشخاص تأثیرگذار در سطح دنیا، اطلاعات مد نظر خود را به صورت رسمی از توییتر به اشتراک می گذارند.
توییتر بیش از 300 میلیون کاربر فعال دارد، با این حال باید به این موضوع اشاره شود که نزدیک به 1 میلیارد نفر به صورت هفتگی به صفحات یا توییت های انتشار یافته در این شبکه اجتماعی، مراجعه می نمایند.
در ایران توییتر به صورت مستقیم در دسترس نیست. این عدم دسترسی به سال 1388 و حواشی پس از انتخابات بر می شود. هرچند محبوبیت توییتر در بین کاربران ایرانی با فیلترینگ این شبکه چندان دچار کاهش نشده و حتی مسئولین دولتی نیز در توییتر مشغول به اشتراک گذاری اطلاعات هستند.
5. اسنپ چت
اسنپ چت یک پلتفرم اشتراک گذاری عکس و ویدیو است که اغلب مورد استفاده کاربران نوجوان و جوان اینترنت قرار می گیرد. تمامی تصاویر ارسال شده در اسنپ چت، می توانند دارای محدودیت زمان و تعداد مشاهده باشند.
با استفاده از این برنامه، کاربران می توانند عکس گرفته یا ویدئو ضبط نمایند و سپس به آن ها متون یا نقاشی اضافه و آن ها را به لیستی از دریافت نمایندگان تعیین شده ارسال نمایند. فیلتر های استفاده شده در این برنامه به حدی قدرتمند است که آن را می توان با تغییرات حرفه ای عکاسی مقایسه کرد.
اسنپ چت با ایده حفاظت از داده های کاربران در سال 2011 طراحی شد و مدتی بعد نیز به بازار عرضه شد. بااین حال این برنامه برخلاف ایده اولیه، مسیری متفاوت رو طی نموده است و این روز ها به راهی برای ارسال تصاویر سلفی و بسیار شخصی تبدیل شده است.
کاربران فعال اسنپ چت در دنیا بیش از 400 میلیون نفر هستند که مدت زمانی نزدیک به 35 دقیقه در روز را در این شبکه اجتماعی محبوب سپری می نمایند.
زمان دقیق فیلتر شدن اسنپ چت در ایران تعیین نیست، اما می توان تأیید کرد که بسیاری از توانایی های این برنامه از جمله ساخت اکانت کاربری، با آی پی ایران غیرممکن است.
6. پینترست
پینترست یک شبکه اجتماعی اشتراک گذاری مولتی مدیا است که در سال 2009 و با سرمایه ای سنگین برای یک استارت آپ، آغاز به فعالیت کرد. کاربران این شبکه می توانند تصاویر و مطالب مد نظر خود را به پینترست اضافه نمایند و یا حتی پست های دیگر کاربران را نیز به اشتراک بگذارند.
تعداد کاربران فعال پینترست، بین 300 تا 500 میلیون نفر پیش بینی می شود. بیش از 68 درصد کاربران این شبکه اجتماعی را زنان تشکیل می دهند. همین موضوع باعث شده تا پینترست به بازار هدفی تعیین برای بازاریابی محصولات مناسب بانوان تبدیل شود.
پینترست در ایران در سال 1391 فیلتر شد، اما در سال 1396 برای مدتی به صورت مستقیم در دسترس کاربران نهاده شد. در این سال ها پینترست چندین بار فیلتر شده است. هرچند در حال حاضر، استفاده از این شبکه اجتماعی به صورت مستقیم امکان پذیر است.
7. لینکدین
لینکدین یک شبکه اجتماعی متمرکز بر فعالیت های تجاری است. نسخه اولیه این شبکه اجتماعی در سال 2003 بازار ارائه شد. کاربران این شبکه در سال 2006 از 20 میلیون نفر گذشتند و این روز ها بیش از 630 میلیون نفر در این شبکه عضویت دارند. هرچند کاربران فعال لینکدین را بین 200 تا 350 میلیون نفر پیش بینی می نمایند.
به نظر می رسد بازدید ماهانه از وب سایت لینکدین حدود 65 میلیون نفر در آمریکا و 180 میلیون نفر در سطح دنیا باشد. اعدادی که نشان دهنده اهمیت این شبکه اجتماعی در فعالیت های تجاری، بازاریابی و کاریابی است.
لینکدین در ایران یک شبکه اجتماعی آزاد و کم وبیش محبوب به حساب می آید که به روشی استاندارد برای انتشار رزومه کاری تبدیل شده است.
8. ردیت
ردیت یک وبگاه و برنامه اشتراک گذاری نظرات و بحث است که در سال های اخیر، به صندلیی برای مقابله بسیاری از کاربران و کارشناسان تبدیل شده است. یکی از بخش های معروف ردیت، گزینه من هستم است که به کاربران اجازه می دهد تا از اشخاص مشهور دنیا، هر پرسشی که دوست دارند، بپرسند. تاکنون بسیاری از افراد مشهور نظیر، باراک اوباما، جیمی کیمل، ران پال، استیون کلبر، زاک براف و نیل استراس در این بخش شرکت نموده اند.
وب سایت ردیت در حال حاضر حدود 300 تا 400 میلیون کاربر فعال دارد. هرچند بینندگان بسیار زیادی بدون ثبت نام از صفحات این وب سایت دیدن می نمایند. پس از چندین بار فیلتر و برطرف فیلتر شدن، در حال حاضر امکان استفاده از این شبکه اجتماعی، در ایران فراهم است.
9. تیک تاک
تیک تاک یک شبکه اجتماعی اشتراک گذاری مولتی مدیا است که در کشور چین محبوبیتی بسیار زیاد دارد. حدود 500 میلیون کاربر اغلب نوجوان، از این شبکه اجتماعی استفاده می نمایند. با این حل پیش بینی می شود که کاربران بین المللی تیک تاک، بین 100 میلیون تا 200 میلیون نفر باشند.
کاربران تیک تاک می توانند ویدیو هایی کوتاه را از خود به اشتراک بگذارند. موضوعی که در دیگر شبکه های اجتماعی نیز امکان پذیر است، اما به نظر می رسد محبوبیت تیک تاک، مرتبط با استفاده نوجوانان از این شبکه اجتماعی باشد.
از 2 1 مهر 1398، برنامه تیک تاک در ایران به صورت مستقیم در دسترس نیست. هرچند فیلترینگ این برنامه به صورت رسمی اعلام نشده است.
10. تیندر
تیندر یک شبکه اجتماعی و برنامه دوست یابی و آشنایی اینترنتی است که به کاربران اجازه می دهد، اشخاص نزدیک به خود را تا فاصله 100 کیلومتری مشاهده، لایک و یا دیس لایک نمایند. درصورتی که هر دو فرد شرکت نماینده در این قسمت، گزینه لایک را انتخاب نموده باشند، امکان برقراری ارتباط بین این دو فرد وجود دارد.
به نظر می رسد بیش از 500 میلیون نفر در سراسر دنیا از تیندر برای روابط مختلف آشنایی، دوستی، همسریابی استفاده می نمایند. تاکنون مخالفت های زیادی با این شبکه اجتماعی در سطح دنیا صورت گرفته است. عدم وجود امنیت کافی، کاربران فیک و کلاه بردار و مهم تر از همه، تمرکز بر روی چند عکس برای انتخاب اشخاص، باعث شده تا بسیاری از کاربران تیندر بعد از مدتی این شبکه را ترک نمایند.
تیندر در ایران به صورت مستقیم در دسترس نیست و امکان استفاده از امکانات اقتصادی و پولی این شبکه نیز از سوی شرکت ارائه نماینده برای ایرانیان محدود شده است. بااین حال به نظر می رسد تیندر در ایران حدود 5000 نفر کاربر فعال داشته باشد.
منبع: Verge
ترجمه: سهیل بالینی
منبع: فرادید