محمدنژاد: مسائل مالی ما درونی است نه بیرونی ، اثرات ضعف ساختار داخلی بر تجارت؛ از کارت بازرگانی تا ارز دولتی

به گزارش هنجس بلاگ، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان گفت: من معتقدم مشکل ما درونی است، نه بیرونی. اگر بتوانیم در درون دولت برنامه ای داشته باشیم و ساختارمان را بر اساس ساختار آرایش جنگی مالی تدوین کنیم قطعا مسائل حل می گردد.

محمدنژاد: مسائل مالی ما درونی است نه بیرونی ، اثرات ضعف ساختار داخلی بر تجارت؛ از کارت بازرگانی تا ارز دولتی

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ حرفه ای از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

گروه مالی خبرنگاران- سینا احدیان؛ در بخش قبلی پرونده مجید محمد نژاد؛ رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان از مسائل تجارت خارجی و علل کاهش چشمگیر صادرات به ترکمنستان گفت. در ادامه بخش دوم این مصاحبه تقدیم می شود.

پرونده ویژه دیپلماسی مالی | ترکمنستان 1 ؛

چرا دروازه تجارت با ترکمنستان قفل شد؟ / سقوط تعاملات بعد از امضای سند توسعه مالیِ روسای جمهور

وزارت امور خارجه چه نقشی می تواند در دیپلماسی مالی داشته باشد؟

وزارت امور خارجه در سال های اخیر کوشش زیادی نموده است که خودش را با بخش خصوصی همگام کند و در محور فراوری و تجارت کالای صادراتی ما پیش قدم باشد. دیدگاه و تفکرشان نسبت به قبل بهتر شده است و اکنون این تفکر در بسیاری از سفارت خانه های ما دیده می شود. خیلی از سفرای ما دیدگاه مالی پیدا نموده اند و برای تجار و فراورینمایندگان ما ارزش خاصی قائل می شوند تا بتوانند از ظرفیت تجارت و بخش خصوصی ما در جهت توسعه صادرات غیرنفتی حمایت نمایند؛ با این حال، هنوز نیازمند تغییرات بنیادین در این زمینه و اصلاح ساختار هستیم. تا این ساختار اصلاح نشود، نمی توانیم خروجی خوبی بگیریم.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

در حال حاضر، رایزن مالی ما در ترکمنستان حضور ندارد و ما بدون رایزن مالی هستیم که برخی دلیل آن را تامین نشدن بودجه آن می دانند. اگر قرار باشد اتفاقات خوبی در حوزه اقتصاد رخ دهد، ضروری است رایزن های مالی با تفکرات صادرات محور و فراوریمحور که بتوانند کالای ایرانی را صادر نمایند، در این حوزه یاری نمایند. خواهشی که دارم این است که رایزن های مالی را به صورت پایدار و همواره در سفارت خانه ها داشته باشند.

معتقدم در وزارت خارجه برای انتصاب رایزن های مالی حتماً باید از بخش خصوصی و اتاق بازرگانی ایران یاری و مشورت بگیرند و بتوانند از رایزن هایی که تفکر بازار دارند استفاده نمایند.

پرونده ویژه دیپلماسی مالی | ترکیه ؛

چرا ترکیه به دنبال کاهش وابستگی به توریسم است؟

ابراهیمی: فرصت طلبی در تجارت خارجی را از ترک ها یاد بگیریم

پرونده ویژه دیپلماسی مالی | عمان ؛

ضرابی: آرایش دولت در جنگ مالی، مطلوب نیست

سهم ایران از واردات 28 میلیارد دلاری عمان تنها 2 درصد است!

با معاونت مالی وزارت امور خارجه که دو سال است تشکیل شده، تا کنون ارتباطی داشته اید؟

حرکت خوبی که وزارت امور خارجه آغاز نموده، این است که معاونت مالی را در ساختار خودش دیده و این خیلی ارزشمند است. اما فکر می کنم هنوز آغاز به کار نکردند و یا اگر کردند، ضعیف بوده است. حداقل با من که عضو هیئت نمایندگان اتاق و رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان هستم، تا کنون جلسه ای برگزار ننموده اند. ما در این فضای کشور، نیازمند این هستیم که سریع تر کار کنیم و بتوانیم در حوزه مالی برنامه هایمان را سریع تر بچینیم. لذا ضروری است وزارت امور خارجه و معاونت مالی اش چابک تر عمل نمایند.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

سفرایی که توسط وزارت امور خارجه برای کشورهای مختلف انتخاب و مشخص می شوند، باید شمه تجاری داشته باشند و به مسائل مالی و صادرات و واردات آشنا باشند. این می تواند به بخش های خصوصی اتاق بازرگانی و دولت یاری کند و مثمر ثمر خواهد بود.

آیا ما در حال حاضر، آرایش جنگی متناسب با جنگ مالی را به خود گرفته ایم؟

ما واقعا در جنگ مالی هستیم، ولی انگار خودمان هنوز این جنگ مالی را خیلی قبول نداریم. متاسفانه باید بگویم هنوز آرایش جنگی در بخش مالی و تجارت نگرفته ایم. من معتقدم مشکل ما درونی است، نه بیرونی. اگر بتوانیم در درون دولت برنامه ای داشته باشیم و ساختارمان را بر اساس ساختار آرایش جنگی مالی تدوین کنیم و سیستم سازی را قوی تر کنیم، قطعا بر این مسائل فائق می شویم. باید فراورینماینده و صادرنماینده و تمام مردم ما این واقعیت را که ما در شرایط خاص جنگی هستیم، درک نمایند. اما اگر ما بتوانیم این موضوع را در داخل مدیریت کنیم و به صورت جزیره ای عمل نکنیم، قطعا این مشکل را حل خواهیم کرد.

مثلا در توزیع ارز ارزان قیمتی که در دسترس بسیاری از افرادی که لایق نبودند نهاده شد، مدیریت صحیحی انجام نشد. اگر این ارز در اختیار افراد و شرکت هایی که سابقه صادرات و واردات دارند و شناسنامه دارتر هستند قرار می گرفت و به این شکل ارائه نمی شد، خروجی بهتری داشت. این یکی از مثال هایی است که نشان می دهد ما اگر بتوانیم ساختار را در درون به درستی بچینیم، خیلی از مسائل حل می شود.

به گفته مسئولین سازمان توسعه تجارت سال گذشته 6 هزار کارت بازرگانی جدید صادر شده، یعنی به یکباره 6 هزار صادرنماینده جدید وارد عرصه صادرات شدند. اما از آن طرف، 4-5 هزار نفر از سابقه دارهای صادرات در سال 97 صادرات نداشته اند. نظر شما چیست؟

ساختار صدور کارت به شکلی است که ما نمی توانیم به کسی کارت ندهیم. بنده به عنوان یک فعال مالی، تقاضای کارت می کنم و پروسه انجام می شود و کارت بازرگانی در اختیار من قرار می گیرد. اما در این پروسه ایراداتی هم هست و افراد سودجویی وجود دارند که از راه های مختلف قانونی و غیرقانونی این جهت را دور می زنند تا با صدور این کارت، به اهداف خودشان برسند.

در صدور بخش نامه های وزارت صمت باید کارشناسی بیشتری صورت گیرد تا بخش نامه های خلق الساعه به وجود نیاید که بعدا مجبور به عوض کردن آن شویم یا افرادی از آن سوءاستفاده نمایند. در حال حاضر، صادرنمایندگان و واردنمایندگان ما نمی توانند برنامه مدونی داشته باشند. مثلاً کالایمان صادر می شود و صادرنماینده با کشور هدف صادراتی قرارداد می بندد که یک سال کالا را تامین کند، اما دو ماه بعد جلوی صادرات آن کالا گرفته می شود. البته مسائلی وجود دارد که می طلبد این تصمیم گرفته شود، اما به نظر می رسد چشم انداز و برنامه ای وجود ندارد که این دستورالعمل ها بلافاصله صادر شود.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

اهمیت استاندارد بودن کالاها و بسته بندی آن ها

هر کشوری برای خودش استانداردها و دغدغه هایی دارد و ترکمنستان نیز نسبت به محصولات وارداتی کشورش، چه در حوزه صنایع و چه در حوزه مواد غذایی، استانداردهای جهانی را کنترل می نماید.

در حال حاضر، کالاهای با تکنولوژی بالا در جهان فراوری می شود و روی این کالاها نوآوری صورت می گیرد. بسته بندی هم یکی از نوآوری هایی است که می تواند در صادرات کالا مثمر ثمر باشد و در بازارهای هدف تقاضا ایجاد کند. ترکمنستان نیز به بسته بندی کالاهای وارداتی اهمیت می دهد و روی آن حساسیت دارد.

توصیه شما این است چه کالاهایی به ترکمنستان صادر شود؟

ما باید اول بتوانیم بازار ترکمنستان را دقیقا بشناسیم. کسی که می خواهد صادرنماینده به یک کشور هدف مثل ترکمنستان باشد، باید بداند چه چیزی صادر می نماید و به کجای این بازار و چگونه صادر می نماید و این مستلزم شناخت نسبت به بازار هدف است. یک وقت هست که لازم نیست صادر کنیم، بلکه باید در آن کشور فراوری کنیم؛ یک کارخانه تاسیس کنیم و با استفاده از مواد اولیه خودمان، آن جا فراوری کنیم و با کشورهای دیگر رقابت کنیم.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

در گذشته، کالای ساختمانی مثل سیمان ما به ترکیه صادر می شد، اما الان جایگاهش تنزل پیدا نموده است. دلیل آن این نیست که کیفیت سیمان ما کاهش پیدا نموده است؛ بلکه این است که الان خود دولت ترکمنستان این کالا را صادر می نماید. بنابراین ما نمی توانیم به گذشته صادرات کشور نگاه کنیم و بگوییم سیمان که قبلا این مقدار صادرات داشته است، الان چرا صادر نمی شود. ما باید به سمت کالاهای high-tech و نوآورانه برویم و در کشور هدف، نسبت به کالایی که صادر می کنیم، تقاضا ایجاد کنیم. در این صورت صادراتمان رونق خواهد داشت. اما همان طور که عرض کردم، فعلا دولت ترکمنستان حرکت آهسته ای به سمت بازکردن درهای اقتصاد کشورش و توسعه تجارت خود دارد. این موضوع تنها به ما برنمی شود و سطح مبادلات سایر کشورهایی که با دولت ترکمنستان کار می کردند نیز کاهش پیدا نموده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 199

به "محمدنژاد: مسائل مالی ما درونی است نه بیرونی ، اثرات ضعف ساختار داخلی بر تجارت؛ از کارت بازرگانی تا ارز دولتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمدنژاد: مسائل مالی ما درونی است نه بیرونی ، اثرات ضعف ساختار داخلی بر تجارت؛ از کارت بازرگانی تا ارز دولتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید